13.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: pizza margherita – Porsche 911 Carrera PDK (991.2) Porsche 911 Carrera Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väistyvä Porsche 911 -mallipolvi on mykistävä silloinkin, kun auton kyvyistä käytetään vain muutamia prosentteja. Hyvää: ajettavuus, fiilis, suhteellinen käytettävyys. Huonoa: kirjanpitäjistä muistuttava pyyhinviiksi, ei vakionopeudensäädintä. Uusi Porsche 911 -sukupolvi, koodinimeltään 992, häämöttää jo koeajokalenterissa. Vaikka tehdas on ollut vaatimaton kerrottujen uudistusten suhteen, parantaa uusi auto jälleen jokaista osa-aluetta. Uutta kohti lähtiessä on kuitenkin hyvä hetki muistella vielä hetki väistyvää mallipolvea.2012 esitelty 991-polven Porsche 911 toi sekin mukanaan melkoisen kasan muutoksia. Kyseessä oli teräskorisen 997:n jälkeen siirtyminen osittain alumiinirakenteisiin ja sen edellyttämiin valmistusmenetelmiin. Samalla akseliväli kasvoi 100 millimetriä ja auto venähti 70 mm. 2016 saapunut 991.2-facelift toi autoalan megatrendiksi nousseen turboistumisen jopa Carrera-perusmalleihin, vapaasti hengittävien moottoreiden jäädessä erikoisempien GT3-mallien herkuksi.Matkan varrelle mahtui vielä miljoonan valmistetun 911:n rajapyykkikin. Kaikki on muuttunut ikonisen urheiluauton historiassa jo useaan otteeseen, paitsi yksi: kuusisylinterinen bensiinimoottori on sijoitettu taakse, antaen autolle muista erottuvan ajettavuuden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAse ja radioKoeajettu autoyksilö on faceliftin jälkeinen perusmallin Carrera. 3,0-litrainen bokserikutonen on saanut jo kaksi turboahdinta parikseen ja vaihteiston tehtävistä vastaa Porschen mainio seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinlaatikko. Veto kulkee vain taka-akselille, vaikka lumisade ja urheiluautomaiset talvirenkaat saavat kaipaamaan Carrera 4 -nelivetomallia. Michelin Pilot Alpin PA4 -talvirenkaat ovat suorituskyvyltään sangen keskieurooppalaiset, joten eteneminen taphtuu lähinnä sipsuttelemalla.Varustelua voisi nimittää suorastaan spartalaiseksi. Urheilualustan ja säädettävän PASM-iskunvaimennuksen lisäksi tyhjiä nappipaikkoja on piristetty vain sporttisella pakoputkistolla, joka startatessa höräyttää kurkkunsa kirkkaaksi naapureiden riemuksi. Ei autonomista ajamista, ei lämmitettyä ohjauspyörää, ei hierovia istuimia. Edes vakionopeudensäädintä ei ole, joten pitkillä siirtymillä nopeudenhallinta täytyy suorittaa varvastuntumalla. Ohjauspyörä on vapautettu napeista ja sitä koristavat vain lavat PDK-vaihteiston ohjastamiseen.Keskikonsolista löytyy navigaatiolla varustettu PCM-tietoviihdeyksikkö. Järjestelmä tuntuu monessa käänteessä ikäistään vanhemmalta, joten ei ihme, että kyseessä on eräs tulevan auton suurimmista päivitysalueista. 007-seikkailussa Skyfall Bond katsoi hiukan hämmästyen, kun hänelle ojennetaan vimpainten sijaan vain ase ja radio. Sama tunnelma on tässä autossa: keskity ajamiseen – ja merisäähän.Paluu perusasioihinSuomen sydäntalvessa Porsche 911 käyttäytyy nöyrästi. Ohjauspyörän vasemmalta puolelta löytyvän virta-avaimen kääntämiseen vastataan heti moottorin terävän raspisella hörähdyksellä. Ongelmia ei tule myöskään lämmön määrän tai säätelyn suhteen, sillä Porschen lämmityslaite on esimerkillisen suoraviivainen käytettävä.2+2-paikkainen 911 on määritelmän mukainen, sillä kahden etuistuimen lisäksi tarjolla ovat takaistuimet vain lapsille tai hätätilanteisiin. Jalkatilaakin enemmän aikuisia ahdistaa katon voimakas laskeutuminen perää kohti. Ikonisella silhuetilla on hintansa. Niinpä takaistuimia tuleekin lähinnä käytettyä tavaratilan jatkeena.Keulassa oleva tavaratila on riittoisa ja yllättävän syvä. Takavedossa tilaa on käytössä 145 litraa, riittäen takapenkkien kanssa jopa viikkojen maakuntamatkailuun – kunhan kookkaat muovilaukut vaihtaa kangaskasseihin.Kuusinumeroisesta hintalapusta huolimatta Porsche 911 vakuuttaa erityisesti helppoudellaan: kyvykästä urheiluautoa ei tarvitse valtavasti murehtia edes kierrätyspahveja palauttaessa. Sporttisen matalaksi jäävä maavara saa tosin etsimään vain aurattuja tieosuuksia.Pitkää maantiematkaa ajettaessa Carrera kellottaa kulutuslukemaksi lopulta 7,5 litraa per 100 kilometriä. Ei huonosti 3,0-litraiselta tuplaturbolta talven tuiskeessa.Klassikon aineksetYdintalvi ei ole Porsche 911:n ajettavuuden parasta aikaa, mutta ominaisuudet ja turvajärjestelmät toimivat hyvässä tasapainossa. ABS-jarrujen hento rouskutus ja PDK-vaihteiston alasvaihdot eivät heiluta autoa ja ajonvakautus sallii pienet peräheitot muistutuksena liukkaudesta ja 370 hevosvoiman kohtuullisista voimavaroista. Nappia painamalla lastenvahdit astuvat syrjään, mutta vastaohjauksen kanssa on syytä olla nopea takana olevan painopisteen heilahtaessa.Moottoritiellä puristus ohjauspyörästä kevenee 20 kilometrin jälkeen. Ohjausvälineen kautta välittyvä niljakas tunne ei ole alustainsinöörien huolimattomuutta, vaan auton tapa kertoa eturenkaiden pidosta, tai oikeastaan sen vähyydestä. Puudutettujen ohjausten aikakausi on saanut lähes unohtamaan mitä kuljettajan pitäisi tuntea. Toisaalta kaistojen väliset polanteet ylittyvät suoraan ilman heilumisia.Seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto ansaitsee sekin omat kehunsa, sillä järjestelmä toimii kuin ajatus ilman järjestelmälle tyypillistä jahkailua liikkeellelähdöissä. Taloudellisuutta haetaan perusajossa rullauksen voimakkaalla hyödyntämisellä, mutta pehmeiden vaihtojen ansiosta kuljettajan zen ei häiriinny.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPizza margheritaVahvimmin Porsche 911:stä viivan alle jää fiilis. Silloinkin kun ohituskaistalla hiipii pitävämpi nelivetoauto, piirtävät sen valot metsään niin tutun silhuetin, että oikealla kaistalla kruisailu ei harmita.Lopulta Porsche 911:n nerokkuus piilee sen reseptissä. Kun tehdas on saanut viilata ideaansa rauhassa innokkaiden asiakkaiden tuella, ovat tulokset suorastaan mykistäviä.Kun pizzeria on tarpeeksi hyvä, ei elämykseen tarvita rasvaista lättyä kaikilla lihatäytteillä. Keittiön osaaminen pääsee loistamaan parhaiten yksinkertaisten ainesten pizza margheritalla.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Porsche 911 Carrera PDK (991.2) Koeajetun auton hinta varusteineen 134 890 € Moottori Bensiinimoottori 2 981 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 272 kW (370 hv), 6500 r/min Vääntö 450 Nm (1700–5000 r/min) Vääntö 450 Nm (1700–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,4 s Huippunopeus 293 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 169 g/km Mitat pituus 4491 mm, leveys 1808 mm, korkeus 1303 mm, akseliväli 2450 mm Tavaratila: 145 l Omamassa: 1450 kg Muu tieto Vuosimallin 2016 auto. Malli ei enää uutena myynnissä. Kulutuslukemat NEDC-mittaussyklillä. Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?