13.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: pizza margherita – Porsche 911 Carrera PDK (991.2) Porsche 911 Carrera Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väistyvä Porsche 911 -mallipolvi on mykistävä silloinkin, kun auton kyvyistä käytetään vain muutamia prosentteja. Hyvää: ajettavuus, fiilis, suhteellinen käytettävyys. Huonoa: kirjanpitäjistä muistuttava pyyhinviiksi, ei vakionopeudensäädintä. Uusi Porsche 911 -sukupolvi, koodinimeltään 992, häämöttää jo koeajokalenterissa. Vaikka tehdas on ollut vaatimaton kerrottujen uudistusten suhteen, parantaa uusi auto jälleen jokaista osa-aluetta. Uutta kohti lähtiessä on kuitenkin hyvä hetki muistella vielä hetki väistyvää mallipolvea.2012 esitelty 991-polven Porsche 911 toi sekin mukanaan melkoisen kasan muutoksia. Kyseessä oli teräskorisen 997:n jälkeen siirtyminen osittain alumiinirakenteisiin ja sen edellyttämiin valmistusmenetelmiin. Samalla akseliväli kasvoi 100 millimetriä ja auto venähti 70 mm. 2016 saapunut 991.2-facelift toi autoalan megatrendiksi nousseen turboistumisen jopa Carrera-perusmalleihin, vapaasti hengittävien moottoreiden jäädessä erikoisempien GT3-mallien herkuksi.Matkan varrelle mahtui vielä miljoonan valmistetun 911:n rajapyykkikin. Kaikki on muuttunut ikonisen urheiluauton historiassa jo useaan otteeseen, paitsi yksi: kuusisylinterinen bensiinimoottori on sijoitettu taakse, antaen autolle muista erottuvan ajettavuuden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAse ja radioKoeajettu autoyksilö on faceliftin jälkeinen perusmallin Carrera. 3,0-litrainen bokserikutonen on saanut jo kaksi turboahdinta parikseen ja vaihteiston tehtävistä vastaa Porschen mainio seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinlaatikko. Veto kulkee vain taka-akselille, vaikka lumisade ja urheiluautomaiset talvirenkaat saavat kaipaamaan Carrera 4 -nelivetomallia. Michelin Pilot Alpin PA4 -talvirenkaat ovat suorituskyvyltään sangen keskieurooppalaiset, joten eteneminen taphtuu lähinnä sipsuttelemalla.Varustelua voisi nimittää suorastaan spartalaiseksi. Urheilualustan ja säädettävän PASM-iskunvaimennuksen lisäksi tyhjiä nappipaikkoja on piristetty vain sporttisella pakoputkistolla, joka startatessa höräyttää kurkkunsa kirkkaaksi naapureiden riemuksi. Ei autonomista ajamista, ei lämmitettyä ohjauspyörää, ei hierovia istuimia. Edes vakionopeudensäädintä ei ole, joten pitkillä siirtymillä nopeudenhallinta täytyy suorittaa varvastuntumalla. Ohjauspyörä on vapautettu napeista ja sitä koristavat vain lavat PDK-vaihteiston ohjastamiseen.Keskikonsolista löytyy navigaatiolla varustettu PCM-tietoviihdeyksikkö. Järjestelmä tuntuu monessa käänteessä ikäistään vanhemmalta, joten ei ihme, että kyseessä on eräs tulevan auton suurimmista päivitysalueista. 007-seikkailussa Skyfall Bond katsoi hiukan hämmästyen, kun hänelle ojennetaan vimpainten sijaan vain ase ja radio. Sama tunnelma on tässä autossa: keskity ajamiseen – ja merisäähän.Paluu perusasioihinSuomen sydäntalvessa Porsche 911 käyttäytyy nöyrästi. Ohjauspyörän vasemmalta puolelta löytyvän virta-avaimen kääntämiseen vastataan heti moottorin terävän raspisella hörähdyksellä. Ongelmia ei tule myöskään lämmön määrän tai säätelyn suhteen, sillä Porschen lämmityslaite on esimerkillisen suoraviivainen käytettävä.2+2-paikkainen 911 on määritelmän mukainen, sillä kahden etuistuimen lisäksi tarjolla ovat takaistuimet vain lapsille tai hätätilanteisiin. Jalkatilaakin enemmän aikuisia ahdistaa katon voimakas laskeutuminen perää kohti. Ikonisella silhuetilla on hintansa. Niinpä takaistuimia tuleekin lähinnä käytettyä tavaratilan jatkeena.Keulassa oleva tavaratila on riittoisa ja yllättävän syvä. Takavedossa tilaa on käytössä 145 litraa, riittäen takapenkkien kanssa jopa viikkojen maakuntamatkailuun – kunhan kookkaat muovilaukut vaihtaa kangaskasseihin.Kuusinumeroisesta hintalapusta huolimatta Porsche 911 vakuuttaa erityisesti helppoudellaan: kyvykästä urheiluautoa ei tarvitse valtavasti murehtia edes kierrätyspahveja palauttaessa. Sporttisen matalaksi jäävä maavara saa tosin etsimään vain aurattuja tieosuuksia.Pitkää maantiematkaa ajettaessa Carrera kellottaa kulutuslukemaksi lopulta 7,5 litraa per 100 kilometriä. Ei huonosti 3,0-litraiselta tuplaturbolta talven tuiskeessa.Klassikon aineksetYdintalvi ei ole Porsche 911:n ajettavuuden parasta aikaa, mutta ominaisuudet ja turvajärjestelmät toimivat hyvässä tasapainossa. ABS-jarrujen hento rouskutus ja PDK-vaihteiston alasvaihdot eivät heiluta autoa ja ajonvakautus sallii pienet peräheitot muistutuksena liukkaudesta ja 370 hevosvoiman kohtuullisista voimavaroista. Nappia painamalla lastenvahdit astuvat syrjään, mutta vastaohjauksen kanssa on syytä olla nopea takana olevan painopisteen heilahtaessa.Moottoritiellä puristus ohjauspyörästä kevenee 20 kilometrin jälkeen. Ohjausvälineen kautta välittyvä niljakas tunne ei ole alustainsinöörien huolimattomuutta, vaan auton tapa kertoa eturenkaiden pidosta, tai oikeastaan sen vähyydestä. Puudutettujen ohjausten aikakausi on saanut lähes unohtamaan mitä kuljettajan pitäisi tuntea. Toisaalta kaistojen väliset polanteet ylittyvät suoraan ilman heilumisia.Seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto ansaitsee sekin omat kehunsa, sillä järjestelmä toimii kuin ajatus ilman järjestelmälle tyypillistä jahkailua liikkeellelähdöissä. Taloudellisuutta haetaan perusajossa rullauksen voimakkaalla hyödyntämisellä, mutta pehmeiden vaihtojen ansiosta kuljettajan zen ei häiriinny.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPizza margheritaVahvimmin Porsche 911:stä viivan alle jää fiilis. Silloinkin kun ohituskaistalla hiipii pitävämpi nelivetoauto, piirtävät sen valot metsään niin tutun silhuetin, että oikealla kaistalla kruisailu ei harmita.Lopulta Porsche 911:n nerokkuus piilee sen reseptissä. Kun tehdas on saanut viilata ideaansa rauhassa innokkaiden asiakkaiden tuella, ovat tulokset suorastaan mykistäviä.Kun pizzeria on tarpeeksi hyvä, ei elämykseen tarvita rasvaista lättyä kaikilla lihatäytteillä. Keittiön osaaminen pääsee loistamaan parhaiten yksinkertaisten ainesten pizza margheritalla.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Porsche 911 Carrera PDK (991.2) Koeajetun auton hinta varusteineen 134 890 € Moottori Bensiinimoottori 2 981 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 272 kW (370 hv), 6500 r/min Vääntö 450 Nm (1700–5000 r/min) Vääntö 450 Nm (1700–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,4 s Huippunopeus 293 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 169 g/km Mitat pituus 4491 mm, leveys 1808 mm, korkeus 1303 mm, akseliväli 2450 mm Tavaratila: 145 l Omamassa: 1450 kg Muu tieto Vuosimallin 2016 auto. Malli ei enää uutena myynnissä. Kulutuslukemat NEDC-mittaussyklillä. Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen