22.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Polestar 1 edustaa menneen maailman muotia, ja on siksi kiehtova Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 1 on upea ilmestys, joka tuntuu Volvolta juuri siinä määrin kuin näyttääkin. Hyvää: tyylikkyys, ajettavuus, toimintamatka sähköllä. Huonoa: hinta, paino, alustan pintakovuus. Vuosi 2021 on ensimmäinen, kun Polestar 1 -lataushybridiä myydään myös Suomessa. Se on samalla myös viimeinen vuosi, kun tätä nelipaikkaista edustus-coupéta edes valmistetaan.Tämän vuoksi palataan hetkeksi vuoteen 2017, jolloin Volvo ilmoitti eriyttävänsä pari vuotta aiemmin ostamansa Polestar-viritysbrändin omaksi merkikseen. Uuden merkin kerrottiin keskittyvän suorituskykyisiin sähköautoihin, ja firman johtoon valittiin automuotoilussa menestystä niittänyt Thomas Ingelath.Samana vuonna esiteltiin yli 600-hevosvoimainen Polestar 1 -lataushybridi. Auto hurmasi heti muodoillaan: selvästä Volvo-sukulaisnäöstä huolimatta coupén jyhkeillä linjoilla tehtiin selvä pesäero emoyhtiön ruotsalaismerkkiin.Vuonna 2019 malli saatiin vihdoin tuotantoon. Autoa kerrottiin valmistettavan kolmen vuoden ajan ja korkeintaan 500 kappaletta vuodessa – yhteensä siis enintään 1 500 yksilöä. Vasta tänä vuonna Polestar sai Suomeen virallisen edustuksen, eli autoa voi käydä koeajamassa, mikäli sitä ei halua tilata sokkona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHirmuisesti voimaaEikä tarvitse ihmetellä, jos joku haluaa kokeilla ennen ostopäätöstä: 169 000 euron hinta autosta, joka näyttää ulkoa hyvin paljon ja sisältä vielä enemmän Volvon 90- ja 60-sarjalaisilta, on paljon.Hinta muodostuu auton harvinaisuuden lisäksi (pienten tuotantomäärien autot ovat aina kalliita valmistajalle) tekniikasta. Volvosta tuttu kaksilitrainen ahdettu bensiinimoottori on saanut kumppanikseen vielä mekaanisen ahtimen – kaikkiaan polttomoottori tuottaa eturenkaille 240 kW (326 hv). Takarenkaille voiman vievät kaksi sähkömoottoria, joiden teho on 85 kW (116 hv) kappaleelta.Voiman myös aistii. Kiihdytyksessä väännön määrä tuntuu hirmuiselta – pakokaasu- ja remmiahtimien sekä sähkömoottoreiden yhdistelmä laittaa aluksi vetoluistoneston puuttumaan menoon rankalla kädellä. Alun nykimisen jälkeen auto tuntuu vetävän kovaa, mutta herrasmiesmäisen pehmeästi kohti haluttua nopeuslukemaa. Toisin kuin Volvoissa, Polestarin huippunopeutta ei ole rajoitettu 180 kilometriin tunnissa – kiva juttu, jos sattuu autoilemaan Saksassa.Pikalatauskin löytyyHerrasmiesmäisyys leimaa autoa vahvasti muillakin osa-alueilla. Loivat töyssyt moottoritiellä ylitetään jopa hieman keinahtaen, ja meno on volvomaisen vakaata. Ergonomia on erinomaista, voimaa riittää ohituksiin ja ohjaamossakin auton ulkomuodot tuntuvat hymyilyttävän, vaikkei niitä tietenkään itse näe.Suuret 21-tuumaiset renkaat tekevät pienen särön hienostuneisuuteen. Terävät routarikot tiessä tuntuvat ikävinä tärähdyksinä, ja mukulakivikaduilla ajaminen on suorastaan karseaa. Kovemmissa nopeuksissa esiintyy myös pientä vetelyä urissa, mutta tällä rengaskoolla tilanne voisi olla pahempikin. Hieman maltillisemmalla rengastuksella auto voisi kuitenkin olla täyden kympin matkakumppani.Polestar ykkösessä on käytetty reilusti hiilikuitua, jonka avulla painoa on valmistajan mukaan onnistuttu säästämään 230 kilogrammaa. Kovin urheilulliselta auto ei kuitenkaan mutkissa tunnu, sillä omamassa yltää korkeaan 2 350 kg -lukemaan. Painon lisäksi auto tuntuu rivakammassa ajossa vahvasti etuvetopainotteiselta, vaikka tämän luokan auton ajettavuuteen sopisi paremmin takavetomainen meno.Etuiskunvaimennus on säädettävissä, mutta vain etuiskareiden yläpäästä käännettävistä ruuveista. Säätö olisi toki näppärämpi suorittaa näytöltä, mutta näin säätöjä ei ainakaan tule räplättyä turhaan suuntaan ja toiseen.Vaikka rengastus tekee arkiajosta kaupungissa kovahkoa ja tärisevää, siitä pääsee yli yksinkertaisesti pudottamalla vauhtia. Etenkin pelkällä sähköllä on upeaa lipua pimenevässä kesäillassa äänettömästi pitkin kaupunkibulevardeja. Kruisailijoita voi olla kuljettajan lisäksi käytännössä yksi – takapenkille ei aikuinen mahdu järkevästi istumaan.Suuren akun avulla paljon ajavallekin on ladatusta virrasta oikeasti hyötyä. Tarkkaa sähkötoimintamatkaa emme lyhyehkön koeajon vuoksi saaneet testattua, mutta oikeanlaisella ajolla pääsee lähipäästöttömästi ainakin sadan kilometrin päähän. Parhaimmillaan 50 kilowatin pikalataus on myös aidosti hyödyllinen ominaisuus.Historian havinaaPolestar 1 kääntää niin jalankulkijoiden kuin autoilijoidenkin päitä ja tuntuu herättävän positiivisia tunteita sekä hymyjä. On vaikea sanoa, johtuuko tämä kuitenkin muita ökyautoja kansanomaisemmista (Volvoista tutuista) muodoista, möreiden pakoäänien puutteesta vai ihan vain siitä takavuosien tunnelmasta, mitä auto henkii ulkomuodoillaankin olematta mitenkään vanhanaikainen.Isot edustus-coupét tuppaavat olemaan sukupuuttoon kuolleita, kuten myös ihmiset, joiden käyttöprofiiliin tällaiset autot sopivat. Polestar 1 olisi täydellinen auto kauppamatkustajalle, jos heitä vielä olisi.Lataushybriditkin alkavat edustaa eilisen tulevaisuutta täyssähköautojen yleistyessä. Myös kaikki Polestarit tulevat olemaan jatkossa täysin sähköisiä, mutta toivottavasti se ei estä valmistajaa tekemään jatkossakin Polestar 1:n kaltaisia kaunokaisia.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Polestar 1 Hinta alkaen 169 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 174 000 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottorit 222 kW (300 hv). Teho 227 kW (309 hv), 6000 r/min Vääntö 435 Nm (2600–4200 r/min) Vääntö 435 Nm (2600–4200 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen 34,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 50 kW. Toimintamatka 124 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 448 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,7 (yhd.) CO2-päästöt 15 g/km Mitat pituus 4586 mm, leveys 1958 mm, korkeus 1351 mm, akseliväli 2742 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?