22.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Polestar 1 edustaa menneen maailman muotia, ja on siksi kiehtova Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 1 on upea ilmestys, joka tuntuu Volvolta juuri siinä määrin kuin näyttääkin. Hyvää: tyylikkyys, ajettavuus, toimintamatka sähköllä. Huonoa: hinta, paino, alustan pintakovuus. Vuosi 2021 on ensimmäinen, kun Polestar 1 -lataushybridiä myydään myös Suomessa. Se on samalla myös viimeinen vuosi, kun tätä nelipaikkaista edustus-coupéta edes valmistetaan.Tämän vuoksi palataan hetkeksi vuoteen 2017, jolloin Volvo ilmoitti eriyttävänsä pari vuotta aiemmin ostamansa Polestar-viritysbrändin omaksi merkikseen. Uuden merkin kerrottiin keskittyvän suorituskykyisiin sähköautoihin, ja firman johtoon valittiin automuotoilussa menestystä niittänyt Thomas Ingelath.Samana vuonna esiteltiin yli 600-hevosvoimainen Polestar 1 -lataushybridi. Auto hurmasi heti muodoillaan: selvästä Volvo-sukulaisnäöstä huolimatta coupén jyhkeillä linjoilla tehtiin selvä pesäero emoyhtiön ruotsalaismerkkiin.Vuonna 2019 malli saatiin vihdoin tuotantoon. Autoa kerrottiin valmistettavan kolmen vuoden ajan ja korkeintaan 500 kappaletta vuodessa – yhteensä siis enintään 1 500 yksilöä. Vasta tänä vuonna Polestar sai Suomeen virallisen edustuksen, eli autoa voi käydä koeajamassa, mikäli sitä ei halua tilata sokkona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHirmuisesti voimaaEikä tarvitse ihmetellä, jos joku haluaa kokeilla ennen ostopäätöstä: 169 000 euron hinta autosta, joka näyttää ulkoa hyvin paljon ja sisältä vielä enemmän Volvon 90- ja 60-sarjalaisilta, on paljon.Hinta muodostuu auton harvinaisuuden lisäksi (pienten tuotantomäärien autot ovat aina kalliita valmistajalle) tekniikasta. Volvosta tuttu kaksilitrainen ahdettu bensiinimoottori on saanut kumppanikseen vielä mekaanisen ahtimen – kaikkiaan polttomoottori tuottaa eturenkaille 240 kW (326 hv). Takarenkaille voiman vievät kaksi sähkömoottoria, joiden teho on 85 kW (116 hv) kappaleelta.Voiman myös aistii. Kiihdytyksessä väännön määrä tuntuu hirmuiselta – pakokaasu- ja remmiahtimien sekä sähkömoottoreiden yhdistelmä laittaa aluksi vetoluistoneston puuttumaan menoon rankalla kädellä. Alun nykimisen jälkeen auto tuntuu vetävän kovaa, mutta herrasmiesmäisen pehmeästi kohti haluttua nopeuslukemaa. Toisin kuin Volvoissa, Polestarin huippunopeutta ei ole rajoitettu 180 kilometriin tunnissa – kiva juttu, jos sattuu autoilemaan Saksassa.Pikalatauskin löytyyHerrasmiesmäisyys leimaa autoa vahvasti muillakin osa-alueilla. Loivat töyssyt moottoritiellä ylitetään jopa hieman keinahtaen, ja meno on volvomaisen vakaata. Ergonomia on erinomaista, voimaa riittää ohituksiin ja ohjaamossakin auton ulkomuodot tuntuvat hymyilyttävän, vaikkei niitä tietenkään itse näe.Suuret 21-tuumaiset renkaat tekevät pienen särön hienostuneisuuteen. Terävät routarikot tiessä tuntuvat ikävinä tärähdyksinä, ja mukulakivikaduilla ajaminen on suorastaan karseaa. Kovemmissa nopeuksissa esiintyy myös pientä vetelyä urissa, mutta tällä rengaskoolla tilanne voisi olla pahempikin. Hieman maltillisemmalla rengastuksella auto voisi kuitenkin olla täyden kympin matkakumppani.Polestar ykkösessä on käytetty reilusti hiilikuitua, jonka avulla painoa on valmistajan mukaan onnistuttu säästämään 230 kilogrammaa. Kovin urheilulliselta auto ei kuitenkaan mutkissa tunnu, sillä omamassa yltää korkeaan 2 350 kg -lukemaan. Painon lisäksi auto tuntuu rivakammassa ajossa vahvasti etuvetopainotteiselta, vaikka tämän luokan auton ajettavuuteen sopisi paremmin takavetomainen meno.Etuiskunvaimennus on säädettävissä, mutta vain etuiskareiden yläpäästä käännettävistä ruuveista. Säätö olisi toki näppärämpi suorittaa näytöltä, mutta näin säätöjä ei ainakaan tule räplättyä turhaan suuntaan ja toiseen.Vaikka rengastus tekee arkiajosta kaupungissa kovahkoa ja tärisevää, siitä pääsee yli yksinkertaisesti pudottamalla vauhtia. Etenkin pelkällä sähköllä on upeaa lipua pimenevässä kesäillassa äänettömästi pitkin kaupunkibulevardeja. Kruisailijoita voi olla kuljettajan lisäksi käytännössä yksi – takapenkille ei aikuinen mahdu järkevästi istumaan.Suuren akun avulla paljon ajavallekin on ladatusta virrasta oikeasti hyötyä. Tarkkaa sähkötoimintamatkaa emme lyhyehkön koeajon vuoksi saaneet testattua, mutta oikeanlaisella ajolla pääsee lähipäästöttömästi ainakin sadan kilometrin päähän. Parhaimmillaan 50 kilowatin pikalataus on myös aidosti hyödyllinen ominaisuus.Historian havinaaPolestar 1 kääntää niin jalankulkijoiden kuin autoilijoidenkin päitä ja tuntuu herättävän positiivisia tunteita sekä hymyjä. On vaikea sanoa, johtuuko tämä kuitenkin muita ökyautoja kansanomaisemmista (Volvoista tutuista) muodoista, möreiden pakoäänien puutteesta vai ihan vain siitä takavuosien tunnelmasta, mitä auto henkii ulkomuodoillaankin olematta mitenkään vanhanaikainen.Isot edustus-coupét tuppaavat olemaan sukupuuttoon kuolleita, kuten myös ihmiset, joiden käyttöprofiiliin tällaiset autot sopivat. Polestar 1 olisi täydellinen auto kauppamatkustajalle, jos heitä vielä olisi.Lataushybriditkin alkavat edustaa eilisen tulevaisuutta täyssähköautojen yleistyessä. Myös kaikki Polestarit tulevat olemaan jatkossa täysin sähköisiä, mutta toivottavasti se ei estä valmistajaa tekemään jatkossakin Polestar 1:n kaltaisia kaunokaisia.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Polestar 1 Hinta alkaen 169 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 174 000 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottorit 222 kW (300 hv). Teho 227 kW (309 hv), 6000 r/min Vääntö 435 Nm (2600–4200 r/min) Vääntö 435 Nm (2600–4200 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen 34,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 50 kW. Toimintamatka 124 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 448 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,7 (yhd.) CO2-päästöt 15 g/km Mitat pituus 4586 mm, leveys 1958 mm, korkeus 1351 mm, akseliväli 2742 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?