28.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: premiumin reunalla – Ford Edge Vignale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vignale-malliston haasteellisimmassa asemassa lienee iso katumaasturi Ford Edge. Hyvää: ajettavuus, melutaso, tilat. Huonoa: täristävä jousitus. Kirjoitimme jokin aika sitten, miten S-Max Vignalella eli suurehkon tila-Fordin luksuspainoksella ei oikeastaan ole markkinoilla suoria kilpailijoita. Kun tarkasteluun otetaan sarjan seuraava tulokas, Ford Edge Vignale, tilanne ei olekaan aivan yhtä simppeli.SUV-luokassa, ja etenkin premium-sellaisessa, tuoreita haastajia nimittäin riittää runsaudenpulaan asti. On Audia, on BMW:tä, Jaguariakin, Mercedes-Benziä sekä Volvoa, ja monet niistä ovat tarjolla jopa useassa eri koko- ja korimalliluokassa.Etenkin tässä seurassa Fordin maine, vaikkakin Vignalella valeltuna, joutuu heti altavastaajan asemaan. On siis palattava jälleen kerran lähtöruutuun ja puntaroitava, pärjääkö Edge puhtaasti ominaisuuksillaan, ja pystyykö imagovajeen lopulta kääntämään voitoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErikoisen näköinenAinakin Edge Vignalen ulkonäkö tyydyttää toiveet, vaikka keulalla ei eteläsaksalainen, brittiläisintialainen tahi ruotsalaiskiinalainen arvomerkki kiiltelekään.Auton yleismuodot ovat kaikessa särmikkyydessään ja kantikkuudessaan jopa vauhdikkaat, jos isohkoa SUV-mallia nyt voi näin ylipäätään luonnehtia. Vignale-kuorrutus keulaan, perään, helmoihin, vanteisiin ja värisävyyn parantaa ulosantia vielä piirun verran.Luksusta lienee joillekin ostajille myös se, ettei auton valinta tuota ylimääräistä päänvaivaa. Kuten mallistossa alapuolella olevat Titanium- ja Sport-varustetasotkin, myös Vignale on tarjolla vain kaksilitraisella dieselillä, automaattivaihteistolla ja nelivedolla.Toisaalta: mitäpä sitä Suomen olosuhteissa muuta kaipaisikaan.Hintaeroa toiseksi kalleimpaan eli Sportiin kertyy noin 7 000 euroa. Vignalen tapaan vakiovarustelu on runsas, ja jättää ekstrapuolelle lähinnä makuasioiksi luokiteltavia varusteita, kuten avattavan lasikaton.Ei täysin mukavaKuljettajaa hemmotellaan Vignalessa istuimen monipuolisilla sähkösäädöillä ja koko matkustamoa nahkaverhoilulla, jota on riittänyt istuimen ohella monen muunkin paikan päällysteeksi, sekä aktiivisella melunvaimennuspaketilla.Jälkimmäinen, joka muun muassa suodattaa nelisylinterisen dieselin käyntiäänen sivistyneemmäksi, tekee jo valmiiksi hiljaisesta autosta todella meluttoman.Sen sijaan jousituspuolella mukavuutta ei täysin saavuteta, sillä suomalaisella jääröpelöpinnalla meno on varsin täristävää, eikä varustukseen kuulu muiden Vignale-mallien tapaan säädettävää iskunvaimennusta. Onneksi istuimet ovat hyvin mukavat.Ohjauksen osalta auton havaitsee heti Fordiksi. Tuntoa ja keskityskykyä löytyy sopivasti, joten ajaminen on kivaa. Alustan pintakovuuden vastineeksi kori kallistelee hyvin lievästi, vaikka autolle kertyy omamassaa noin kaksi tonnia.Leveää tunnelmaaEdge on suuri auto, etenkin leveytensä puolesta, joten kaikkein kapeimmat parkkihalliruudut on jätettävä suosiolla muiden käyttöön. Massiivista oloa alleviivaavat korkea istuma-asento ja kauas levittyvä tuulilasi – tunnelma on itse asiassa hieman tila- tai jopa pakettiautomainen, ei kuitenkaan negatiivisessa mielessä.Ergonomia toimii kuten pitääkin, ja olo on viihtyisä. Kauneusvirheenä jotkut halvan oloiset muoviosat paljastavat auton ei-premiumtaustan, aivan kuten muissakin Vignale-malleissa.Selkeä tavaratila laajenee kahdessa erisuuruisessa osassa kynnyksettömäksi, mutta suksiluukku nojasta puuttuu. Takapenkillä on hyvin tilaa pitkällekin matkustajalle: missään suunnassa ei ahdista. Istuin on ehkä hieman lautamainen, mutta siinä suurimmat moitteet ovatkin. Mitään erityistä Vignale-varustelua ei takamatkustajien riemuksi ole riittänyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySe erottava tekijäEdge Vignalen ominaisuuksissa ei siis ole kovin paljon moitittavaa: lähinnä harmittaa alustan pinkeä perusvire, jota ei suureen katumaasturiin välttämättä kaipaisi. Toisaalta Fordin looginen linja, ajettavuus edellä, ainakin toteutuu.Jäljelle jää sitten imagopuoli, missä nousee esiin pari mielenkiintoista pointtia.Ensinnäkin Edge Vignale ei kärsi luksusluokassa perheautotaustastaan yhtä paljon kuin Mondeo tai S-Max, koska malli itsessään on melko tuntematon ja siten jo lähtöön erikoinen. Edeltäjää kun ei Euroopan markkinoilla ole lainkaan ollut.Toinen, vielä mielenkiintoisempi näkökulma on se, voiko Ford-merkkinen auto olla jopa kaavasta poikkeava valinta etenkin iänikuisiin saksalaismerkkeihin verrattuna. Koska sitähän se on, vain hieman enemmän omistajaltaan itsetuntoa vaativana.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: vignale.ford.fi/edge/ Ford Edge Vignale 2.0 TDCi 210 hv Powershift A6 AWD Hinta alkaen 67 086 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 770 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 154 kW (120 hv), 3750 r/min Vääntö 450 Nm (2000–2250 r/min) Vääntö 450 Nm (2000–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4808 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1707 mm, akseliväli 2849 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km TAI 2 vuotta / ei km-rajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous