12.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Rauhalliseen nautiskeluun – Harley-Davidson Forty-Eight Special Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuttu runko ja moottori, mutta ulkonäkö ja ajoasento muokattiin uusiksi Harley-Davidson Forty-Eight Specialia varten. Hyvää: äänet, ajoasento, kevyt ajettavuus. Huonoa: kallistusvarat, toimintamatka tankillisella. Harley-Davidson lupasi viime vuonna, että se julkistaa sata uutta mallia vuoteen 2027 mennessä. Osa on täysin uusia, osa taas pienemmillä muutoksilla olemassa olevista malleista muokattuja variaatioita, kuten nyt ajettu Harley-Davidson Forty-Eight Special.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllättää mukavuudellaanForty-Eight Special yllättää selvästi ennakkokäsitystä paremmalla mukavuudellaan – sekä sillä, että saman tutun rungon ja moottorin ympärille osataan suunnitella yhä uusia versioita.Korkea Tallboy-ohjaustanko ei tunnu käytännössä niin korkealta ja kapealta kuin näyttää. Kova ja yksinkertainen satula osoittautuu koeajossa melko miellyttäväksi, ja eteen sijoitetut jalkatapit kruunaavat luontevan ajoasennon.Ulkonäön viimeistelee 8-litrainen tankki, joka on yksi markkinoiden pienimmistä. Moottori on selvästi säiliötä leveämpi, minkä vuoksi jalat heiluvat ajoviimassa nojaamatta tankkiin lainkaan. Kytkin ja vaihdepoljin vaativat reipasta voimankäyttöä, mikä sopii hyvin pyörän tyyliin. Kallistuskulma hillitseeRantabulevardilla lipuminen onnistuu Harrikalla helposti, samoin hidas ajo ruuhkassa. Moottori vastaa pehmeästi kaasuun lähes tyhjäkäynniltä alkaen, eikä moottorijarrutukselta vedolle siirryttäessä tunnu haitallista nykäisyä.Lähes sadan newtonmetrin vääntö riittää tarjoamaan 250-kiloiselle pyörälle riittävän suorituskyvyn. Ajotuntumaa voisi sanoa jopa urheilulliseksi, jollei 27 asteeseen rajoittuva kallistuskulma hillitsisi vauhdikkaampaa ajoa. Pakoputkien ja jalkatappien raapimaäänet ja kipinät nimittäin rajoittavat suurimpia kallistushaluja.Jarrujen teho on tasapainossa suorituskyvyn kanssa, samoin etujarrun vaatima puristusvoima kytkinkahvan jäykkyyden kanssa. Jousitus toimii urheilullisinta ajotyyliä lukuun ottamatta riittävän hyvin, joskin takajousituksen lyhyt joustomatka tuntuu selässä suurempien heittojen kohdalla.Moottoritienopeuksissa ajoviima rasittaa, ja kuljettaja roikkuu kyydissä käsien varassa. Alhaisemmissa nopeuksissa H-D on mukavan leppoisa matkakaveri, joka taipuu mutkiin kevyesti katseen voimalla.Pieni polttoainetankki osoittaa, ettei kyseessä ole pitkille matkoille tarkoitettu malli. Parhaimmillaan pyörä on rauhallisessa nautiskelussa mutkateillä tai kaupungissa.Bonuksena tulee se, että Harrikka kerää aina huomiota, ja sillä saa juttukavereita jokaisella ajotauolla.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja Harley-Davidson Forty-Eight Special Moottori Bensiinimoottori 799 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, ilma/öljyjäähdytys, 5 vaihdetta, . Vääntö 96 Nm (3500 r/min) Vääntö 96 Nm (3500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 705 mm, paino ajokunnossa 256 kg, akseliväli 1 495 mm, tankin tilavuus 8 litraa. Rengaskoko: edessä 130/90B16, takana 150/80B16. Takuu Takuu 2 vuotta (lisähintaan jatkettavissa 5 vuoteen) Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?