10.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Renault Arkana Hybrid on pikkuautoon perustuva coupémaasturi, muttei silti pieni Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Arkana levittää maasturin ja coupén risteytyksen ilosanomaa yhä useamman tavoiteltavaksi. Hyvää: hiljaisuus, kulutus, runsas varustelu, kookas tavaratila. Huonoa: suorituskyky, istuimen muotoilu, näkyvyys taakse, iso kääntösäde. Renault Arkana on kokonaan uusi malli, mutta aivan puhtaalta pöydältä suunnittelua ei ole tarvinnut aloittaa. Perusrakenne on yhteinen Capturin kanssa ja hybridivoimalinja on napattu Cliosta.Tilaa on kuitenkin runsaasti tätä kaksikkoa enemmän pidemmän akselivälin ja pitkän perän ansiosta. Esimerkkiä coupémaisen kattolinjan yhdistämisestä katumaasturin alakertaan on haettu kalliimmista hintaluokista, mutta neliveto on jätetty pois. Renault on jo esitellyt uuden logonsa, mutta tähän uutuuteen se ei vielä ehtinyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySutjakka muotoiluPikkuautojen perusrakenteesta huolimatta Arkana kisaa kooltaan selkeästi seuraavan segmentin autojen kanssa. Yli neljä ja puoli metriä pitkältä korilta onkin lupa odottaa hyviä perheauton tiloja, mutta maasturimaisen korkealla oleva lattia ja sulava kattomuoto nipistävät tilaa korkeussuunnassa. Edessä tila riittää pitkillekin, mutta ratti jää hitusen kauas ja jalat koukkuun ilman sivuttaistukea. Ristiselälle toivoisi tuhdimpaa tukea. Myös takaistuimen muotoilu on laimea, mutta helpottaa kolmen matkaajan sopimista kyytiin. Tavaratila on kookas pohjan ollessa ala-asennossa, ja pykälän ylempänä pohjasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna.Ohjaamon ilme on hyvin Capturin kaltainen. Nappuloita on säilytetty lähes kaikkia toimintoja varten, vaikka iso kosketusnäyttö hallitsee näkymää. Digitaalimittaristo on hieno kuvioineen ja väreineen, mutta johonkin näkymävaihtoehtoon olisi suonut kuuluvan perinteiset nopeus- ja kierroslukumittarit. Perusvarustelu Zen on jo varsin riittävä, mutta tonnin lisähinnalla ylellisempi Intens houkuttanee useimpia. Kolmantena vaihtoehtona R.S.line lisää näyttävyyttä, muttei tee Arkanasta yhtään urheilullisempaa.Pihi voimalinjaArkanan saa vain kahdella bensiinikäyttöisellä voimalinjalla, joiden teholukemat ovat lähes identtiset (140/143 hv). Vähempitehoinen ahdettu 1,3-litrainen kevythybridinä on kaksikosta kevyempi ja suorituskykyisempi, kun taas nyt ajettu ahtamaton 1,6-litrainen kuluttaa litran vähemmän.Renaultin hybrideissä bensiinimoottori voi toimia sähkömoottorin kanssa joko rinnan tai sarjassa. Monitilavaihteistossa on 15 eri vaihtoehtoa töiden jakamiselle. Yhteispeli on saumatonta ja liikkeellelähdöt sähköisen ripeitä. Moottoritienopeuksissa voima kuitenkin ehtyy. Kulutusmittarin lukemat ovat rumia bensamoottorin käydessä, mutta sen ollessa yli puolet ajoajasta sammuneena keskikulutus jää alle viiden litran.Kun kikkailee ensin Sport-ajovalinnalla akun täyteen, pelkästään sähköllä voi päästä hissuttelemalla jopa viisi kilometriä. Muuten hybridijärjestelmän toimintalogiikkaa ei edes kannata yrittää seurata: välillä punnerretaan sähköllä jyrkkää ylämäkeä, välillä bensiinimoottorin rallatus liikennevaloissa seistessä kantautuu radionkin yli. Radiota ei tarvitse kuitenkaan vääntää kovemmalle, sillä matkaan päästyään Arkana on vaimeaääninen niin moottorin, renkaiden kuin tuulen suhinoidenkin puolesta. Jousitus on topakan puoleinen, muttei kuitenkaan epämukava.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Renault Arkana E-tech 145 Hybrid Intens Hinta alkaen 28 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 694 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 36 kW (49 hv). Teho 69 kW (94 hv), 5600 r/min Vääntö 148 Nm (3600 r/min) Vääntö 148 Nm (3600 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 105 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 174 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,0 (yhd.) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4568 mm, leveys 1821 mm, korkeus 1571 mm, akseliväli 2720 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan