10.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Renault Arkana Hybrid on pikkuautoon perustuva coupémaasturi, muttei silti pieni Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Arkana levittää maasturin ja coupén risteytyksen ilosanomaa yhä useamman tavoiteltavaksi. Hyvää: hiljaisuus, kulutus, runsas varustelu, kookas tavaratila. Huonoa: suorituskyky, istuimen muotoilu, näkyvyys taakse, iso kääntösäde. Renault Arkana on kokonaan uusi malli, mutta aivan puhtaalta pöydältä suunnittelua ei ole tarvinnut aloittaa. Perusrakenne on yhteinen Capturin kanssa ja hybridivoimalinja on napattu Cliosta.Tilaa on kuitenkin runsaasti tätä kaksikkoa enemmän pidemmän akselivälin ja pitkän perän ansiosta. Esimerkkiä coupémaisen kattolinjan yhdistämisestä katumaasturin alakertaan on haettu kalliimmista hintaluokista, mutta neliveto on jätetty pois. Renault on jo esitellyt uuden logonsa, mutta tähän uutuuteen se ei vielä ehtinyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySutjakka muotoiluPikkuautojen perusrakenteesta huolimatta Arkana kisaa kooltaan selkeästi seuraavan segmentin autojen kanssa. Yli neljä ja puoli metriä pitkältä korilta onkin lupa odottaa hyviä perheauton tiloja, mutta maasturimaisen korkealla oleva lattia ja sulava kattomuoto nipistävät tilaa korkeussuunnassa. Edessä tila riittää pitkillekin, mutta ratti jää hitusen kauas ja jalat koukkuun ilman sivuttaistukea. Ristiselälle toivoisi tuhdimpaa tukea. Myös takaistuimen muotoilu on laimea, mutta helpottaa kolmen matkaajan sopimista kyytiin. Tavaratila on kookas pohjan ollessa ala-asennossa, ja pykälän ylempänä pohjasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna.Ohjaamon ilme on hyvin Capturin kaltainen. Nappuloita on säilytetty lähes kaikkia toimintoja varten, vaikka iso kosketusnäyttö hallitsee näkymää. Digitaalimittaristo on hieno kuvioineen ja väreineen, mutta johonkin näkymävaihtoehtoon olisi suonut kuuluvan perinteiset nopeus- ja kierroslukumittarit. Perusvarustelu Zen on jo varsin riittävä, mutta tonnin lisähinnalla ylellisempi Intens houkuttanee useimpia. Kolmantena vaihtoehtona R.S.line lisää näyttävyyttä, muttei tee Arkanasta yhtään urheilullisempaa.Pihi voimalinjaArkanan saa vain kahdella bensiinikäyttöisellä voimalinjalla, joiden teholukemat ovat lähes identtiset (140/143 hv). Vähempitehoinen ahdettu 1,3-litrainen kevythybridinä on kaksikosta kevyempi ja suorituskykyisempi, kun taas nyt ajettu ahtamaton 1,6-litrainen kuluttaa litran vähemmän.Renaultin hybrideissä bensiinimoottori voi toimia sähkömoottorin kanssa joko rinnan tai sarjassa. Monitilavaihteistossa on 15 eri vaihtoehtoa töiden jakamiselle. Yhteispeli on saumatonta ja liikkeellelähdöt sähköisen ripeitä. Moottoritienopeuksissa voima kuitenkin ehtyy. Kulutusmittarin lukemat ovat rumia bensamoottorin käydessä, mutta sen ollessa yli puolet ajoajasta sammuneena keskikulutus jää alle viiden litran.Kun kikkailee ensin Sport-ajovalinnalla akun täyteen, pelkästään sähköllä voi päästä hissuttelemalla jopa viisi kilometriä. Muuten hybridijärjestelmän toimintalogiikkaa ei edes kannata yrittää seurata: välillä punnerretaan sähköllä jyrkkää ylämäkeä, välillä bensiinimoottorin rallatus liikennevaloissa seistessä kantautuu radionkin yli. Radiota ei tarvitse kuitenkaan vääntää kovemmalle, sillä matkaan päästyään Arkana on vaimeaääninen niin moottorin, renkaiden kuin tuulen suhinoidenkin puolesta. Jousitus on topakan puoleinen, muttei kuitenkaan epämukava.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Renault Arkana E-tech 145 Hybrid Intens Hinta alkaen 28 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 694 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 36 kW (49 hv). Teho 69 kW (94 hv), 5600 r/min Vääntö 148 Nm (3600 r/min) Vääntö 148 Nm (3600 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 105 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 174 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,0 (yhd.) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4568 mm, leveys 1821 mm, korkeus 1571 mm, akseliväli 2720 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja