10.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Renault Arkana Hybrid on pikkuautoon perustuva coupémaasturi, muttei silti pieni Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Arkana levittää maasturin ja coupén risteytyksen ilosanomaa yhä useamman tavoiteltavaksi. Hyvää: hiljaisuus, kulutus, runsas varustelu, kookas tavaratila. Huonoa: suorituskyky, istuimen muotoilu, näkyvyys taakse, iso kääntösäde. Renault Arkana on kokonaan uusi malli, mutta aivan puhtaalta pöydältä suunnittelua ei ole tarvinnut aloittaa. Perusrakenne on yhteinen Capturin kanssa ja hybridivoimalinja on napattu Cliosta.Tilaa on kuitenkin runsaasti tätä kaksikkoa enemmän pidemmän akselivälin ja pitkän perän ansiosta. Esimerkkiä coupémaisen kattolinjan yhdistämisestä katumaasturin alakertaan on haettu kalliimmista hintaluokista, mutta neliveto on jätetty pois. Renault on jo esitellyt uuden logonsa, mutta tähän uutuuteen se ei vielä ehtinyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySutjakka muotoiluPikkuautojen perusrakenteesta huolimatta Arkana kisaa kooltaan selkeästi seuraavan segmentin autojen kanssa. Yli neljä ja puoli metriä pitkältä korilta onkin lupa odottaa hyviä perheauton tiloja, mutta maasturimaisen korkealla oleva lattia ja sulava kattomuoto nipistävät tilaa korkeussuunnassa. Edessä tila riittää pitkillekin, mutta ratti jää hitusen kauas ja jalat koukkuun ilman sivuttaistukea. Ristiselälle toivoisi tuhdimpaa tukea. Myös takaistuimen muotoilu on laimea, mutta helpottaa kolmen matkaajan sopimista kyytiin. Tavaratila on kookas pohjan ollessa ala-asennossa, ja pykälän ylempänä pohjasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna.Ohjaamon ilme on hyvin Capturin kaltainen. Nappuloita on säilytetty lähes kaikkia toimintoja varten, vaikka iso kosketusnäyttö hallitsee näkymää. Digitaalimittaristo on hieno kuvioineen ja väreineen, mutta johonkin näkymävaihtoehtoon olisi suonut kuuluvan perinteiset nopeus- ja kierroslukumittarit. Perusvarustelu Zen on jo varsin riittävä, mutta tonnin lisähinnalla ylellisempi Intens houkuttanee useimpia. Kolmantena vaihtoehtona R.S.line lisää näyttävyyttä, muttei tee Arkanasta yhtään urheilullisempaa.Pihi voimalinjaArkanan saa vain kahdella bensiinikäyttöisellä voimalinjalla, joiden teholukemat ovat lähes identtiset (140/143 hv). Vähempitehoinen ahdettu 1,3-litrainen kevythybridinä on kaksikosta kevyempi ja suorituskykyisempi, kun taas nyt ajettu ahtamaton 1,6-litrainen kuluttaa litran vähemmän.Renaultin hybrideissä bensiinimoottori voi toimia sähkömoottorin kanssa joko rinnan tai sarjassa. Monitilavaihteistossa on 15 eri vaihtoehtoa töiden jakamiselle. Yhteispeli on saumatonta ja liikkeellelähdöt sähköisen ripeitä. Moottoritienopeuksissa voima kuitenkin ehtyy. Kulutusmittarin lukemat ovat rumia bensamoottorin käydessä, mutta sen ollessa yli puolet ajoajasta sammuneena keskikulutus jää alle viiden litran.Kun kikkailee ensin Sport-ajovalinnalla akun täyteen, pelkästään sähköllä voi päästä hissuttelemalla jopa viisi kilometriä. Muuten hybridijärjestelmän toimintalogiikkaa ei edes kannata yrittää seurata: välillä punnerretaan sähköllä jyrkkää ylämäkeä, välillä bensiinimoottorin rallatus liikennevaloissa seistessä kantautuu radionkin yli. Radiota ei tarvitse kuitenkaan vääntää kovemmalle, sillä matkaan päästyään Arkana on vaimeaääninen niin moottorin, renkaiden kuin tuulen suhinoidenkin puolesta. Jousitus on topakan puoleinen, muttei kuitenkaan epämukava.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Renault Arkana E-tech 145 Hybrid Intens Hinta alkaen 28 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 694 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 36 kW (49 hv). Teho 69 kW (94 hv), 5600 r/min Vääntö 148 Nm (3600 r/min) Vääntö 148 Nm (3600 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 105 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 174 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,0 (yhd.) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4568 mm, leveys 1821 mm, korkeus 1571 mm, akseliväli 2720 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.7.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 Sedan 2.0 TFSI e-hybrid quattro – numeroa isompi 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Koeajo Koeajo: Citroën C3 Aircross tarjoaa luokassaan oivat tilat jopa perhekäyttöön 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Boreal on Dacia Bigsterin parempi puolisko niille markkinoille, joilla ei tykätä halpamerkeistä 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon