11.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: uusi Renault Captur TCe 130 EDC7 on mitoitettu mukavammin Renault Captur Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden polven Renault Captur on askel eteenpäin lähes kaikessa. Hyvää: tilat, tyyli, varustelu. Huonoa: pintanapakka alusta. Toisen polven Renault Captur osoittaa, että valmistaja on tiennyt olevansa oikeilla jäljillä crossoverinsa kanssa. Niinpä reseptia ei ole sotkettu, ainesosia on vain hienosäädetty. Uusi Captur onkin aiempaa kookkaampi, mutta vain merkittävästi vain yhteen suuntaan. Pituudessa lisää on tullut yli 10 senttiä, muiden viilausten ollessa sentin tai parin luokkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän sisältöäLiukuvan takapenkin ansiosta Capturissa voi laajentaa tavaratilaa 422 litrasta 536 litraan ja takaistuimet kaatamalla tavaraa mahtuu 1 275 litraa. Takaistuimilla on aiempaa enemmän tilaa. Yleisesti matkustamon laatuvaikutelma on hyvä. Edessä huomio kiinnittyy ovelaan hanskalokeroon, joka aukeaa liukumalla eteenpäin. Automaattivaihteisissa Intens-varustelun autoissa vaihdekeppi on kelluvaa mallia, eli älypuhelimen latauspaikka sijaitsee keskikonsolin “lipan” alla. Renault voisi tällöin kopioida muilta valmistajilta muistutuksen, ettei puhelin aina jäisi autoon.Kojelaudan keskipisteenä on uusi Easy Link -järjestelmä, joka jatkaa aiemman R-Linkin jäljillä. Turhia mutkia on suoristettu ja järjestelmä reagoi ripeämmin. Oletuksena järjestelmän näyttö on seitsemäntuumainen, mutta kasvaa varusteiden myötä 9,3-tuumaiseksi.Navigointi osaa hyödyntää kohdehaussa Googlea, joten suunnistaminen sujuu esimerkiksi liikkeen nimellä. Myös suomenkielinen puheohjaus onnistuu yksinkertaisissa asioissa, joten “Mene Turku” hoituu näyttöä näpelöimättä. Järjestelmä tukee lisäksi älypuhelinten peilausta (Apple CarPlay & Android Auto). Järjestelmän toinen puoli on Intens-varustetason myötä saapuva seitsemäntuumainen digitaalimittaristo, jonka muokattavat näkymät ovat tuttuja muista Renaulteista.Kaupunkien kasvattiRenault Captur on kevyt ja ketterä ajettava erityisesti taajamassa. Maantiellä Capturin alustan kauneusvirhe on pintanapakkuus, joka tekee myös ohjauksesta turhan terävän. Onneksi suuremmissa heitoissa alustasta löytyy ranskalaista mukavuutta.Moottorivalikoiman keskelle sijoittuva TCe 130 perustuu tuttuun 1,33-litraiseen moottoriin, jonka voimavarat riittävät mainiosti. Seitsemänvaihteinen EDC-kaksoiskytkinautomaatti kärsii pienestä jahkailusta, mutta asettuu kaksoiskytkinten keskikastiin. Muut vaihtoehdot ovat saman moottorin 155 hevosvoiman versio sekä 100-hevosvoimainen 1,0-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori. Pienin moottoriversio on aina manuaalivaihteinen, kahden tehokkaamman ollessa aina automaattivaihteistolla.Varustepuolella mielenkiintoisimmat tarjokkaat ovat 360°-kamerajärjestelmä, jonka rinnalle voi nostaa esimerkiksi takanäkymän tai kanttarikameran helposti Easy Linkin avulla. Taakse osoittava peruutuskamera sijaitsee tosin takaluukun Renault-logon keskellä ja on altis likaantumiselle. Monipuolisista ajoavustimista mielenkiintoisin on kaistakeskittimen ympärille rakennettu moottoritie- ja ruuhka-avustin. Renaultilta ja Opelilta tuttu etäisyysvaroitin, joka näyttää välimatkan edellä ajavaan sekunteina, on hyvä tapa hienosäätää omaa ajamista.Uuden Renault Capturin hinnat alkavat TCe 100 Lifen 19 390 eurosta . Malliston huippuversiona on 26 990 euron TCe 155 EDC7 Intens. Renaultin neljän vuoden takuu on pidennettävissä ostettavalla jatkotakuulla viiteen tai kuuteen vuoteen asti.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Captur TCe 130 EDC7 Intens Hinta alkaen 25 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 569 € Moottori Bensiinimoottori 1 333 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 5000 r/min Vääntö 240 Nm (1600 r/min) Vääntö 240 Nm (1600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4227 mm, leveys 1797 mm, korkeus 1585 mm, akseliväli 2639 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 665 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa