25.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Sähköiset apumiehet – Iveco Daily Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iveco Daily sai uutta ilmettä ja elektroniikkaa. Saksalaisten valmistajien hallitsemassa isojen pakettiautojen ja kevyiden kuorma-autojen luokassa ei pidä unohtaa italialaista vaihtoehtoa. Iveco Daily:n nykyinen korimalli on saavuttanut jo kaksi Vuoden Pakettiauto-titteliä, uutuuttaan vuonna 2015 ja uudelleen puhtaiden kaasu- ja sähköversioiden ansiosta vuonna 2018.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi ohjauspyörä…Nyt on hyötyautojen hitaammassa uudistumissyklissä pienen päivityksen vuoro. Ulkoisesti tuoreen vuosimallin erottaa isommasta maskista, uusista led-valoista ja tuhdimmista puskureista. Puskuri muodostuu nyt kolmesta palasta helpottaen ja halventaen kolarikorjausta.Ohjaamonäkymää hallitsee uusi pienikehäisempi ratti, jonka puolien nappipaljoutta joutuu hetken nieleskelemään. Tärkeintä on, että ratti säätyy nyt niin korkeus- kuin etäisyyssuunnassakin. Myös mittaristo on uusittu, ja keskinäyttö on suurempi sekä selkeämpi.Seisontajarru on mahdollista saada sähköisenä ja automaattitoimisena. Ivecon mukaan jakelukuskilla säästyy viisi tuntia kuukaudessa käsijarrun vetämiseen ja vapauttamiseen kulunutta aikaa. Merkittävin etu lienee lattiatilan vapautuminen vaikkapa asuntoautokäytössä. …ja uusi ohjaustehostinAivan kuten Volkswagen Transporterissa, Dailyssakin oikeastaan suurin uudistus on sähköiseen ohjaustehostukseen siirtyminen. Ei siksi, että nyt ohjaus on kevyempi ja city-asetuksella vielä hervottomampi, vaan koska sähköinen ohjaus on mahdollistanut elektronisten turvajärjestelmien lisäämisen.Henkilöautojen tapaan Daily osaa estää törmäykset, pysyä kaistalla jopa sivutuulessa ja säätää nopeuden ruuhkaliikenteen mukana. Nämä järjestelmät on valitettavasti jätetty aluksi lisävarustelistalle. Luonnollisesti myös yhteydenpito on päivitetty, kuljettaja pysyy somessa ja kuljetuspäällikkö tietoisena auton liikkeistä ja huollontarpeesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySimppelisti ennallaanInformaatioähkyn alla Daily on entisellään. Saksalaisista kilpailijoistaan se jää jälkeen viimeistelyssä ja toimintojen käytettävyydessä, mutta pintakiillon puutteen korvaa simppeli ja kevyt, silti kestävä rakenne täydennettynä laajemmalla mallistolla.Dailyn kokonaispainohaitari yltää 3,3-tonnisesta pakettiautosta aina 7,2-tonniseen kuorma-autoon. Hyötykuormaa jää päällirakenteista riippuen 1 000–4 900 kg. Akselivälejä on seitsemän ja tehoversioita kuusi (116–210 hv). Umpikoreja löytyy kolmea eri korkeutta, joiden tilavuus asettuu haarukkaan 7,3–19,6 m3.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä