27.3.2025 Käyttötesti Dacia Duster Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Teksti Aake Kinnunen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster, neliveto. Joskus on parempi olla hötkyilemättömästi kiinni arkielämän vaatimuksissa, eikä haihatella tulevien vuosien teknounelmia. Edes romanialainen Dacia ei ole voinut välttyä viime vuosina ylös hiipiviltä autojen hinnoilta. Merkin kunniaksi on kuitenkin sanottava, että se ei ole suinkaan luopunut tiukasta kulukuurista uusien mallien suunnittelussa, eikä se unelmoi liittyvänsä premium-merkkien hopeareunuksiseen joukkoon kuten automerkit yleensä, vaan Dacialla tasapainoillaan alan yleisten vaatimusten ja asiakkaiden toiveiden välillä.Tätä taustaa vasten 2024 nähtiin lattiasta kattoon uudelleen suunniteltu Dacia Duster (kolmas polvi), joka samalla päivitti merkin muotokielen uuteen uskoon. Kulmikkaampi ja itsevarmempi tyyli on karistanut aiemman säästöpyöreyden ja antanut autolle tunnistettavamman ilmeen, piti siitä tai ei. Starkle-kierrrätysmuovista tehdyt seikkailumuovit sopivat hyvin ilmeeseen, vaikkakin etuovien rangerovermaisista siivekkeistä on tullut jo moitetta. Myöhemmin esitelty sisarmalli Bigster suunniteltiin yhtä aikaa ja se tarjoaa vihdoin Dusterin pidettyjä ideoita myös kokoluokkaa suurempaan autoon. Duster puolestaan on ollut Dacialle maineellisesti tärkein auto, vaikka pyyteetön pystyperä Sandero onkin volyymikuningas, jopa koko Euroopassa.Dacian nykyhistoria alkaa vuodesta 1999, jolloin Romanian hallitus myi autotehtaansa Renaultille. Siirtymä oli luonteva, sillä Dacia oli koko historiansa ajan hyödyntänyt Renaultin komponentteja ja suunnitelmia vain vähäisin poikkeuksin. 25 vuodessa entisten outojen kommunistiautojen valmistajasta on tullut monelle “järjellä rakastettava”, sillä autojen hurjasta kehittymisestä huolimatta merkki ei ole siirtänyt katsetta pois siitä, mitä autoilija aidosti tarvitsee. Valmistusmääräisesti Dacia on kasvanut noin 70 000 autosta yli 676 000 auton tuottajaksi ja 2004 jälkeen merkki on myynyt yhdeksän miljoonaa autoa. Nykyisin Romanian suurin vientituote ovatkin autot yli yhdeksän miljardin dollarin vuositahdilla ja Dacia on Romanian suurin yritys, sen vientiosuuden huidellessa hiukan Nokia-Suomen tapaan yli 8% tuntumassa. Omilla automarkkinoilla Dacian osuus on yli neljännes ja uuden polven Dusterin esittelyyn jopa pääministeri Marcel Ciolacu otti kantaa, että Dusterin tulisi olla Romanian viranomais- ja edustusajoneuvo ilman esteitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuto maineen takanaMutta entäs se auto? Dacia Duster on tehty alusta alkaen uudelleen Renault-ryhmän CMF-B-perusrakenteelle esimerkiksi Clion ja Capturin sisarmalliksi, joten Dacialla on ollut mahdollisuus käyttää myös yhteisiä ratkaisuja varusteissa ja voimalinjoissa. Ulkomittojen suhteen Duster on pysynyt samassa kokoluokassa edellisen painoksen kanssa, vaikka joitain mittoja onkin hiukan viilattu. Samalla Dacia on saanut pidettyä auton painon samassa luokassa, vaikka teknologiaa on pakattu tuntuvasti enemmän. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (1) Kiinnostaisi tietää huoltokulut…aiemmissa dustereissa on ollut jakopään remppa turhan kallis..vieläkö on remmikone? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?