27.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: sähkökäyttöinen Kontio Kruiser on kaikille sallittu Teksti Janne Huhtala Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei vakuutusta, rekisteröintiä eikä ajokorttia. Kontio Kruiser 2.0:n ajamiseen ei ole edes alaikärajaa, joten sen voi sanoa sopivan aivan kaikille. Hyvää: vaivaton käyttöliittymä, toimintamatka, tukevuus, huomioarvo. Huonoa: pompottava meno, paino ja koko rajoittavat autossa kuljettamista. Sähkökäyttöinen Kontio Kruiser luokitellaan kevyeksi sähköajoneuvoksi, joten se ei vaadi rekisteröintiä, vakuutusta eikä ajokorttia. Sitä koskevat pääasiassa samat liikennesäännöt kuin polkupyörääkin, myös siltä osin, ettei ajamiseen ole alaikärajaa. Koeajoon saimme Premium Pack -version, joka maksaa perusmalliin verrattuna sata euroa enemmän. Korkeamman hinnan vastineeksi saa monipuolisemman mittariston ja jousituksen iskunvaimennuksineen sekä edessä että takana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAikuisellekin riittäväOhjaustanko näyttää ”ape hanger” -tyyliseltä, mutta aikuiselle ajoasento on mukavan väljä yhdessä 700 millimetrin istuinkorkeuden kanssa. Renkaat ovat profiililtaan tasaiset ja leveät, joten kääntyminen vaatii määrätietoista otetta, muuten ajolinja pyrkii jatkumaan suoraan. Matka-ajossa meno on vähän pompottavaa, liekö enemmän korkean rengasprofiilin vai iskunvaimennuksen syytä.Huippunopeutta Kontiolle luvataan 25 kilometriä tunnissa ja toimintamatkaa 15–35 kilometriä. Täydellä akulla nopeus nouseekin luvattuun, mutta jo 10 kilometrin ajon jälkeen huippunopeus tasaantuu pari-kolme kilometriä alhaisempaan lukemaan. Alamäessä rullattiin parhaimmillaan jopa 40 kilometrin tuntinopeutta.Moottorin veto kytkeytyy pehmeästi nopeuden laskiessa takaisin luvatun huippunopeuden tuntumaan. Parhaimmillaan Kontiolla ajettiin jopa 32 kilometrin matka lähes täyttä vauhtia, eikä akku tuolloinkaan ollut vielä aivan tyhjä.Nollautuva matkamittariKontio on tukeva ajettava vielä huippunopeuden tuntumassakin. Kantavuudeksi ilmoitetaan 150 kiloa ja mäennousukyvyksi 18 astetta. Riittävästä hidastuvuudesta huolehtivat levyjarrut edessä ja takana. Jäljellä olevan ajomatkan arviointi on hankalaa, jos välillä on pysähdyksiä ja virrat katkaistaan, koska tällöin matkamittarin lukema nollautuu. Latausajaksi tyhjästä täyteen ilmoitetaan 5–7 tuntia. Latauspistoke löytyy nostamalla jalkatilan lattia pystyyn. Avausmekanismissa ei ole huomioitu likaa, sillä lukkopesä on lattian tasalla ja sinne menee helposti epäpuhtauksia.Koeajon perusteella Kontio Kruiser on kätevä kulkuväline kaupungissa ja lyhyillä matkoilla. Ilmoitettu 65 kilon paino sekä suhteellisen iso koko tarkoittavat, että laitteen ottaminen mukaan automatkalle vaatii voimaa tai apukäsiä. Plussaa tulee selkeästä suomenkielisestä käyttöohjeesta, joka sisältää kaiken tarpeellisen kasausohjeesta rengaspaineisiin asti. Luvatonta käyttöä ehkäisee järjestelmä, joka lukitsee moottorin ja päästää hälytysäänen, jos Kontiota yritetään liikuttaa hälytin kytkettynä.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Kontio Kruiser 2.0 Hinta alkaen 995 € Moottori Sähkömoottori, harjaton tasavirtamoottori, Jännite 60 V, litium-ioniakku 12 Ah, suoraveto ilman vaihteita. Teho 1 kW Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 700 mm, paino 65 kg. Rengaskoko: 18 x 9,5. Takuu 1 vuosi (akun takuu 6 kk) Lue lisää Kaikki artikkelit 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster