10.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Sähkötähti – Mercedes-Benz EQC 400 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz EQC 400 ei toitota sähköistä voimalinjaansa jokaiselle vastaantulijalle. Hyvää: ajamisen helppous, viimeistely, energian talteenoton säätäminen. Huonoa: massa, vakioistuimet. Mercedes-Benz EQC on valmistajan vastaus kiihtyviin sähköautomarkkinoihin. Kokonaisuus on mielenkiintoinen, sillä auto ei toisaalta häpeile sähköistä voimalinjaansa, mutta ei myöskään juuriaan, jotka ovat kotoisin GLC-katumaasturista.EQC tuottaa kahden sähkömoottorinsa voimalla 408 hevosvoiman yhteistehon ja 760 newtonmetrin vääntömomentin. Kovista lukemista huolimatta auto ei tunnu tajunnanräjäyttävän tehokkaalta edes sport-ajotilassa. Tämä johtuu kolmannesta suuresta lukemasta, nimittäin 2,5 tonnin omamassasta. Tien päällä ei tosin jää kaipaamaan yhtään enempääkään voimaa. Suorituskyky tekee ajamisesta erittäin vaivatonta, sillä ohitukset tapahtuvat kivuttomasti, samoin moottoritielle kiihdyttäminen.Suuren tehon ja massan sekä pehmeän alustan summana esiintyy myös epämukavaa nyökkäilyä ja kallistelua. Muuten alusta on erittäin miellyttävä pinnalla kuin pinnalla, ainut miinus on ilmajousitukselle tyypillinen terävien töyssyjen huono suodatuskyky.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHoitaa suunnittelun puolestasiSähköautolla pitkien matkojen kulkemista leimaa Suomessa tarkan suunnittelemisen tarve, kun pikalatauspisteitä ei edelleenkään löydy joka nurkalta. EQC tuo oman helpotuksensa tähänkin, sillä navigointisovellus näyttää tiettyjen palveluntarjoajien latauspisteet matkalla ja ehdottaa parhaiten soveltuvaa paikkaa lataukselle. Lisäksi sovellus laskee, kuinka paljon akussa on määränpäässä virtaa jäljellä, käyttäen hyödyksi muun muassa kartaston korkeustietoja. Ennustus toimiikin ällistyttävän hyvin, ennusteet osuvat toistuvasti prosentilleen oikeaan.Kohtuullinen toimintamatkaKulutus on kookkaalle autolle oikein kohtuullinen, jos malttaa hieman kaasujalan kanssa. Matka-ajossa, josta osa taittui 80 km/h ja osa 120 km/h nopeusrajoitusalueella, keskikulutus asettui lukemaan 23,8 kWh/100 km, ja rauhallisemmassa matkanteossa kulutus tippuu jo alle 20 kWh/100 km. Näiden lukemien perusteella WLTP-mittauksissa saatu 374–417 kilometrin toimintamatka on hyvinkin realistinen. Taloudellisimpaan ajoon pääsee, kun totuttelee hetken energian talteenoton tasojen manuaaliseen säätämiseen ratin takana olevilla läpillä. Hieman karkeasta porrastuksesta huolimatta hidastamaan oppii hyvin nopeasti jarrun sijaan ’’moottorijarrutuksen’’ säädöllä.Vaikka EQC edustaa tyyristä hintaluokkaa, reilun 81 000 euron lähtöhinta ei sittenkään ole paha yli 400-hevosvoimaisesta autosta, jonka viimeistelykin on taattua Mercedes-laatua. Sisustuksen ilme jatkaakin ulkonäön linjaa, pieniä vivahde-eroja perinteisiin malleihin on, mutta perusasiat ovat aivan kuin missä tahansa muussa Mercedes-Benzissä. Vain vakiomalliset etuistuimet voisivat tarjota paremmankin tuen.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Hinta alkaen 81 373 € Koeajetun auton hinta varusteineen 89 757 € Moottori Sähköauto, neliveto, kaksi sähkömoottoria. WLTP-kulutus (yhd.) 19,7–20,8 kWh/100 km. WLTP-toimintamatka sähköllä 374–417 km. Teho 300 kW (408 hv) Vääntö 760 Nm Vääntö 760 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4761 mm, leveys 1884 mm, korkeus 1623 mm, akseliväli 2873 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin