7.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Sea-Doo Wake 170 yhdistää huvin ja hyödyn Teksti Janne Huhtala Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vesijettien keskiluokkaan kuuluva Sea-Doo Wake 170 sopii vesiurheiluharrastusten lisäksi myös hyötykäyttöön. Hyvää: vakaus, polttoainetalous, hiljainen ääni, monipuolisuus. Huonoa: henkilö- ja tavarakuljetus aallokossa, etutavaratilan käyttö vaatii kurkottelua kuljettajan paikalta. Turha pyöriminen rantojen tuntumassa on aiheuttanut vesijeteille kyseenalaisen maineen. Wake 170 on hyvä kandidaatti korjaamaan tätä, sillä tavaran- ja henkilökuljetuskapasiteettinsa puolesta sille on helppo keksiä myös hyötykäyttöä. Kun vielä pieni polttoaineen kulutus ja iso polttoainesäiliö on yhdistetty, ei toimintamatkakaan rajoita käyttöä vain naapurimökkien kuuloetäisyydelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Isompi iskutilavuus, pienempi kulutus Uuden kolmisylinterisen Rotax 1630 ACE -moottorin iskutilavuus on kasvatettu sadalla kuutiolla 1 630 kuutiosenttimetriin. 170-hevosvoimainen versio antaa hyvän suorituskyvyn. Kiihtyvyys ei ole samalla tavalla repivää kuin 300-hevosvoimaisissa malleissa, mutta numeroiden perusteella ero on yllättävän pieni. Huippunopeutta Wake 170 kerää riittävästi eli yli 90 kilometriä tunnissa. 170 edustaa mallisarjan keskitasoa. Alapuolelle jää 130-hevosvoimainen malli, ja huipulla on ahdettu versio 230 hevosvoiman tehoineen. Ennen kuin kukaan alkaa tilata ahdinta 170-hevosvoimaiseen malliin, todettakoon, että moottorissa on myös mekaanisia eroja, kuten ahdetun mallin selvästi alempi puristussuhde. Uusi GTI-runko perustuu Polytec GEN2 -runkomateriaaliin. Se on kevyempi ja kokonaisuutena saavutetaan matalampi painopiste, jolloin vakaus paranee. Ominaisuuksissa on painotettu vesiurheilua – tästä kertovat iso uimataso, nousutikas sekä valmius vetopylväälle. Tehon ja vakauden lisäksi vesihiihtäjien vetoa helpottaa moottorin ski-mode, jolla lähdön ja kiihtyvyyden pystyy esiohjelmoimaan viidestä eri tasosta sopivimpaan ja lisäksi rajoittamaan huippunopeuden haluttuun tasoon. Ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta parantaa jouheasti toimiva iBR-jarru- ja peruutusjärjestelmä. Kauppakasseille riittävästi tilaa Kolmelle hengelle muotoiltu istuin ja 272 kilon kantavuus mahdollistavat Waken käytön henkilökuljetukseen, ja 152 litran etutavaratilaan mahtuvat isommatkin kauppakassit. Lisäksi satulan edessä on yhdeksän litran hansikaslokero erillisellä vesitiiviillä puhelinkotelolla. Yhdeksänasentoisella VTS-trimmijärjestelmällä voi viimeistellä ajo-ominaisuudet erilaisissa olosuhteissa. Jos käyttäjiä on useita, voidaan kokemattomimmille asettaa learning keyn avulla viidestä nopeustasosta sopivin. Sport-asetuksella puolen tunnin reipas keskimäärin 80 kilometrin tuntinopeudella ajettu siirtymä teki vain kymmenen litran loven polttoainetankkiin. Eco-modella kulutus pienenee vielä siitäkin. Erityisesti meriolosuhteissa kannattaa huomioida, että vaikka tyynellä säällä matkanopeus ja huippunopeus ovat käytännössä sama asia, niin mainingin kasvaessa leppoisa ajelu muuttuu urheiluksi ja hyppimiseksi, jolloin myös nopeus on osattava asettaa olosuhteiden mukaiseksi. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Sea-Doo Wake 170 Hinta alkaen 14 190 € Moottori Bensiinimoottori 1 630 cm³, kolmisylinterinen nestejäähdytteinen nelitahtimoottori. Vetotapa turbiini, iBR-jarru- ja peruutusjärjestelmä. Teho 125 kW (170 hv) Muu tieto Mitat: pituus 332 cm, leveys 125 cm, korkeus 114 cm. Kuivapaino 339 kg, kantavuus 272 kg. Polttoainetankin tilavuus 60 litraa, etutavaratilan koko 151 litraa. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan