9.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Seat Arona – kumpparit jalkaan ja helmat ylös, Ibiza! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Arona tuo klassikkomalli Ibizan hyveet nyt kompakteihin katumaastureihin. Hyvää: kompakti ja näppärä, hyvä voimalinja Huonoa: ei kaistavahtia, jousituksen pintakovuus Viime vuonna saapuneen Atecan jälkeen Seat jatkaa katumaasturimallistonsa kohentamista pienemmällä Aronalla. Samalla kyse on pelinavauksesta myös VW-ryhmän sisällä, sillä ryminällä laajentuvassa korkeiden arkiautojen valikoimassa Arona erottautuu olemalla uutuusporukan pienin. Pituuseroa esimerkiksi Atecaan kertyy 225 mm. Kompaktin koon takaa löytyy MQB A0 -pohjarakenne, jota on aiemmin käytetty uudessa Ibizassa ja VW Polossa.Näppärien mittojen ansiosta Seat Arona pärjääkin hyvin kaupungissa. Koeajolenkki vei uutukaisen kapeakujaisen espanjalaiskylän poikki, mutta edes aerodynaamisen terävästi muotoillut sivupeilit eivät hiponeet vanhoja kiviseiniä. 4,14 metriä pitkänä Arona tarjoaa kohtuullisesti tilaa myös takaistuimille, joskin takamatkustajien ei kannata olla kovin isokenkäisiä. Tavaratilaa on peräti 400 litraa.Seatin terävät muodot ovat tehneet Aronasta miellyttävän linjakkaan. Voimakkaasti muotoiltujen valojen lisäksi myös kylkilinjat antavat autolle hiukan vauhtia. C-pilarin nauha on erikoinen visuaalinen elementti, joka jatkaa ikkunalinjaa kattolinjan kustannuksella. Pikkuautotyyliin katon ja välinauhan väriä voi vaihtaa ja tarjolla on yhteensä 68 yhdistelmää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNapakasti korkeampiSegmenttiin kuuluvasti Aronaa on saanut lisää maavaraa, lukeman ollessa 190 millimetriä, mutta nelivetoversiota ei ole tulossa. Yhdessä Seatille tyypillisen napakan jousituksen kanssa auto selviytyy tyypillisistä mökkitiehaasteista mainiosti, vaikka mukavuus kärsiikin kovemmissa töyssyissä.Tyypillisesti myös rengaskoon suhteen kannattaa olla tarkkana, sillä FR-varustetasoa maltillisemmin rengastettu Style tuntui selviytyvän epätasaisuuksista paremmin. Tarjolla oleva säädettävä alusta ei taasen tuntunut tekevän yhtään mitään. Aronan ohjaus on asteikon kevyemmällä puolella, mutta se sopii hyvin kompaktin auton luonteeseen. Ohjausvaste on vähäistä, mutta onneksi siitä puuttuu keinotekoisuus.Moottorivalikoima on kokoelma tuttuja tapauksia VW-ryhmän valikoimasta. 3-sylinterinen 1.0 TSI bensaturbo esiintyy kahtena tehoversiona (95/115 hv), joista tehokkaamman version saa myös DSG-kaksoiskytkinautomaatin yhteydessä. Malliston huipulla on 1,5-litrainen TSI EVO, joka vauhdittaa Aronaa 150 hevosvoimalla. Dieselvaihtoehtona on kaksi tehoversiota 1,6-litraisesta TDI:stä, 95 ja 115 hevosvoimaa, joista pienempitehoisen saa myös automaatin parina. CNG-kaasuversio nähdään ensi vuoden aikana.Varma diesel ja innokas bensiiniKoeajettu 1,0-litrainen bensiiniautomaatti osoittautunee malliston myydyimmäksi eikä suotta. Moottori on jälleen erinomainen työjuhta, joka korvaa innokkuudella puuttuvaa iskutilavuutta. Myös 7-vaihteinen DSG avittaa konetta työssään löytämällä useimmiten sopivan pykälän. Moottoritienopeuksissa voimavarojen puute alkaa kuitenkin tulla esiin. Koeajoimme myös 1.6 TDI:n 115 hevosvoiman versiona. Rouheasti ääntelevä moottori on luonteeltaan tuttu ja tarjoaa dieselmäistä vääntöä. Manuaalivaihteisto toimii kiitettävän selkeästi.Varustelu on pääosin tuttua Seat Ibizasta ja tuttuun tapaan varustetasot ovat Reference, Style sekä kärkipaikan jakavat mukavuuspainotteinen Xcellence ja sporttityylinen FR. Front Assist -etutörmäysvaroitin automaattisella hätäjarrutuksella on kiitettävästi vakiovaruste, mutta kaistavaroitinta ei ole tarjolla. Katvealueen valvonta ja risteävän liikenteen varoitus ovat varsinkin kaupungissa näppäriä vaihtoehtoja.Viihteestä vastaavat 5- ja 8-tuumaiset kosketusnäyttöjärjestelmät ja tarjolla on myös BeatsAudion bassovoittoinen äänijärjestelmä. VW-ryhmän makea virtuaalimittaristo saapuu Aronaan joskus juhannuksen 2018 tienoilla.Seat Aronan hinnat alkavat 18 988,06 eurosta (1.0 EcoTSI 95 Reference) ja ensimmäiset autot saapunevat asiakkaille jo näin marraskuussa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Seat Arona 1.0 EcoTSI 115 DSG Style Hinta alkaen 20 955 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4138 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1552 mm, akseliväli 2566 mm Tavaratila: 400 l Omamassa: 1210 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan