2.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: vakuuttava kaikilta osin – Seat Ibiza 1.0 Eco TSI 115 Start Moving Edition Teksti Jari Saarentaus Kuva Roman Razinkov Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Seat Ibiza on valmiina taistelemaan pikkuautoluokan kärkipaikasta. Hyvää: ajo-ominaisuudet, tilat, taloudellisuus, voimalinja. Huonoa: oviaukkojen tartuntakahvat puuttuvat. Viidennen sukupolven Seat Ibiza käyttää MQB A0 -pohjalevyä, samaa perusrakennetta, jolle myös emoyhtiön uusi Volkswagen Polo pohjautuu. Seat sai yllättäen etumatkaa uuden Ibizan kanssa, sillä Polo tulee myyntiin vasta syksyllä.Uusi pohjalevy tuo sisätiloihin lisää tilaa. Akseliväli on kasvanut 95 mm, eli se vie pyörät kauemmas kulmiin. Auto on myös 87 mm leveämpi, mikä konkretisoituu väljyytenä kuljettajan paikalla.Uudet mitat tuntuvat selkeimmin takaistuimella. Pikkuauto-käsite onkin harhaanjohtava, sillä Ibizassa matkustaa tarvittaessa viisi aikuista, neljä jopa väljästi. Istuma-asento on myös takana hyvä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMainiot ajo-ominaisuudetUusi Ibiza kulkee maantiellä vakaasti. Ohjaus on tunnokas ja sopivasti tehostettu. Etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen myös mutkaisella tiellä. Ibizan ratin takana todella viihtyy, ja auto on hienosti tasapainossa.Jousitus on yhdistelmä tukevuutta ja mukavuutta. Tien kuopat ja röykyt kumahtelevat vaimeasti, ja äänieristys on onnistunut. Moottorin ääni pysyy etäisenä: 3-sylinterisen ”törinän” kuulee vasta korkeilla kierroksilla.Epätasaisella kestopäällysteellä ohjaamoon kantautuu vain lievästi rengasääniä. Sekin kertoo uuden perusrakenteen onnistuneisuudesta.Lähtömallissa luksustaKoeajetun Start Moving Edition -version varustelu on kattava. Kyseessä on erikoismalli, jota on saatavilla vain rajoitetun ajan. Jatkossa Ibizan varustetasoja on neljä: Reference, Style, Xcellence sekä urheilullinen FR.Näistä koeajettua mallia lähimpänä on Xcellence, josta puuttuu Start Moving Editionissa oleva vakionopeudensäätimen tutkaominaisuus. Mukautuva vakionopeussäädin on ruuhkaliikenteessä todella kätevä, ja yleensä se on ollut saatavilla vasta isomman luokan autoihin.Erikoismallin erottaa myös Mystic Magenta -metalliväristä sekä led-ajovaloista. Musiikin ystäviä kiinnostaa 300 watin Beats Audio -äänentoistojärjestelmä, joka jytisee erillisen subwooferin avustamana.Älypuhelimen avulla toimiva Apple CarPlay hoitaa muun muassa navigoinnin. Karttojen päivitys, joka on kiinteissä autonavigaattoreissa ajoittain tarpeen, jää näin historiaan. Navigaattori ymmärtää myös puhetta, mikä tekee käytön todella helpoksi. Viihdekeskusta hallitaan 8-tuumaisen kosketusnäytön avulla.Pirteä 3-sylinterinenYksilitrainen ja kolmisylinterinen moottori on hämmästyttävä voimanpesä. Koeajettu 115-hevosvoimainen versio on hyvä yhdistelmä suorituskykyä sekä taloudellisuutta. Moottori vetää tasaisesti ja värinättömästi koko kierrosalueella, ja ylärekisteriä tarvitaan vasta ohitustilanteissa.Koeajettu versio oli 6-vaihteinen manuaali, mutta tarjolla on myös 7-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti. Myöhemmin syksyllä Ibizaan tulee myös 1,5-litrainen 150 hevosvoiman bensaturbo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyModerni muotoiluUusi Ibiza on särmikäs niin ulkoa kuin sisältäkin. Trendikäs muotoilu miellyttää myös nuorempia ostajia, joka onkin Seatille tärkeä kohderyhmä.Moderni linja jatkuu matkustamossa. Verhoilumateriaalien laatu on selkeästi aiempaa parempi, vaikka pelkistetty muovisuus on edelleen läsnä. Mittaristo on esimerkillisen selkeä, samoin hallintalaitteiden sijoittelu. Mitään ylenpalttista koristelua ohjaamosta ei löydy, vaikka kyseessä on malliston lippulaiva. Yleisvaikutelma on enemmänkin asiallinen ja järkevä. Ibiza on kaiken kaikkiaan vakuuttava paketti, josta on vaikea löytää heikkouksia. Kestosuosikki Polon hintoja ei ole vielä julkistettu, mutta siitä tulee varmasti Ibizaa kalliimpi. Pienen järkiperheauton ostajille Ibiza on vahva vaihtoehto. Siinä on jopa voittaja-ainesta.Teksti: Jari Saarentaus Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.seat.fi/new-ibiza Seat Ibiza 1.0 Eco TSI 115 Start Moving Edition Hinta alkaen 22 038 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 038 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 4059 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2564 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen