5.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Seat Ateca uudistui kevyesti, muttei kevythybridisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ateca astui nykyaikaan näytöltään muttei täysin tekniikaltaan – eikä onneksi ergonomialtaan. Hyvää: edelleen tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: hybridiversioita ei tarjolla. Seat Ateca on yksi alati jatkuvan facelift-aallon monista edustajista. Itse asiassa lievä uudistus on viisivuotiaan espanjalaismaasturin toinen; vuonna 2018 Ateca sai digimittariston, jollaista ehdimme jo ensiesittelyn aikaan kaipaamaan.Nyt nähdään varsinainen kasvojenkohennus, joka tuo tuttuja elementtejä, kuten uusitun maskin sekä tuoreet led-valot edessä ja takana. Perästä uusitun mallin erottaa näkyvämmistä pakoputkien päistä sekä nykyseatmaisesta Ateca-kaunokirjoituksesta takaluukussa. Puskurien kohentelun johdosta Ateca on 18 mm aiempaa leveämpi, muut mitat ovat ennallaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusitulla liittymälläSisällä silmien eteen avautuu päivitetty kosketusnäyttö nykyaikaisine liitettävyyksineen, ääniohjauksineen ja etäkäyttöineen. Aivan umpimoderneiksi ei ole heittäydytty, sillä toisin kuin monissa VW-konsernin uudemmissa malleissa, näytön reunalla on apunappuloita oikopolkuja varten, ja ilmastoinninkin säätimet ovat edelleen perinteistä pyörömallia. Eli vaikka tämänkään kosketusnäytön tuntuma ei ole täydellinen ja käyttö vaatii osittain opettelua, Atecan tarjoama malli on tavallaan yhdistelmä uutta ja vanhaa – tästä ainakin perinteisempään makuun tottuneet autoilijat pitävät. Muita uudistuksia ovat muun muassa uudelleen muotoiltu ohjauspyörä lämmityksellä, huurteen sulattamista nopeuttava tuulilasin pinnoite, risteävän liikenteen varoitus ja jarrutus pysäköintitutkaan sekä perävaunun peruutusavustin.Perinteisillä voimillaTekniikkapuolella muutokset koskettavat dieselmoottoreita – päästöjen päivittämisen ohella aiempi 1,6-litrainen TDI on korvattu kaksilitraisen 115-hevosvoimaisella painoksella. Rinnalla jatkaa edelleen 2.0 TDI:n 150 hv -versio, kuten 1.0 TSI (110 hv), 1.5 TSI (150 hv) ja 2.0 TSI (190 hv) -bensakoneetkin. Nykyajan nimissä olisi odottanut mallistoon myös hybrideitä joko kevyt- tai ladattavassa muodossa, mutta niitä ei ole Atecaan tarjolla.Mutta jos perinteisten polttomoottorien kanssa tulee toimeen, Ateca tarjoaa paljon autoa. Kun ajoasento, tilat kaikkinensa, ajettavuus, vaivattomuus ja puolitoistalitraisen bensakoneen suorituskyky ovat mallissaan, oikeastaan ainoaksi häiriötekijäksi jää sporttivireinen jousituksen pintakovuus – eikä sekään haittaa kaikkia.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Seat Ateca 1.5 TSI 150 EVO Xperience Business DSG Hinta alkaen 34 997 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 566 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,8 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4381 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2638 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous