Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Seat Ateca astui nykyaikaan näytöltään muttei täysin tekniikaltaan – eikä onneksi ergonomialtaan. Hyvää: edelleen tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: hybridiversioita ei tarjolla.
Seat Ateca on yksi alati jatkuvan facelift-aallon monista edustajista. Itse asiassa lievä uudistus on viisivuotiaan espanjalaismaasturin toinen; vuonna 2018 Ateca sai digimittariston, jollaista ehdimme jo ensiesittelyn aikaan kaipaamaan.
Nyt nähdään varsinainen kasvojenkohennus, joka tuo tuttuja elementtejä, kuten uusitun maskin sekä tuoreet led-valot edessä ja takana. Perästä uusitun mallin erottaa näkyvämmistä pakoputkien päistä sekä nykyseatmaisesta Ateca-kaunokirjoituksesta takaluukussa. Puskurien kohentelun johdosta Ateca on 18 mm aiempaa leveämpi, muut mitat ovat ennallaan.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Sisällä silmien eteen avautuu päivitetty kosketusnäyttö nykyaikaisine liitettävyyksineen, ääniohjauksineen ja etäkäyttöineen. Aivan umpimoderneiksi ei ole heittäydytty, sillä toisin kuin monissa VW-konsernin uudemmissa malleissa, näytön reunalla on apunappuloita oikopolkuja varten, ja ilmastoinninkin säätimet ovat edelleen perinteistä pyörömallia.
Eli vaikka tämänkään kosketusnäytön tuntuma ei ole täydellinen ja käyttö vaatii osittain opettelua, Atecan tarjoama malli on tavallaan yhdistelmä uutta ja vanhaa – tästä ainakin perinteisempään makuun tottuneet autoilijat pitävät.
Muita uudistuksia ovat muun muassa uudelleen muotoiltu ohjauspyörä lämmityksellä, huurteen sulattamista nopeuttava tuulilasin pinnoite, risteävän liikenteen varoitus ja jarrutus pysäköintitutkaan sekä perävaunun peruutusavustin.
Tekniikkapuolella muutokset koskettavat dieselmoottoreita – päästöjen päivittämisen ohella aiempi 1,6-litrainen TDI on korvattu kaksilitraisen 115-hevosvoimaisella painoksella. Rinnalla jatkaa edelleen 2.0 TDI:n 150 hv -versio, kuten 1.0 TSI (110 hv), 1.5 TSI (150 hv) ja 2.0 TSI (190 hv) -bensakoneetkin. Nykyajan nimissä olisi odottanut mallistoon myös hybrideitä joko kevyt- tai ladattavassa muodossa, mutta niitä ei ole Atecaan tarjolla.
Mutta jos perinteisten polttomoottorien kanssa tulee toimeen, Ateca tarjoaa paljon autoa. Kun ajoasento, tilat kaikkinensa, ajettavuus, vaivattomuus ja puolitoistalitraisen bensakoneen suorituskyky ovat mallissaan, oikeastaan ainoaksi häiriötekijäksi jää sporttivireinen jousituksen pintakovuus – eikä sekään haittaa kaikkia.
Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus
34 997 €
37 566 €
Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.
110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min
250 Nm (1500–3500 r/min)
250 Nm (1500–3500 r/min)
8,6 s
200 km/h
WLTP-kulutus 6,8 (yhd.)
155 g/km
pituus 4381 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2638 mm
1600 / 700 kg
5 tähteä
5 vuotta / 100 000 km
Ilmoitukset