5.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Seat Ateca uudistui kevyesti, muttei kevythybridisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ateca astui nykyaikaan näytöltään muttei täysin tekniikaltaan – eikä onneksi ergonomialtaan. Hyvää: edelleen tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: hybridiversioita ei tarjolla. Seat Ateca on yksi alati jatkuvan facelift-aallon monista edustajista. Itse asiassa lievä uudistus on viisivuotiaan espanjalaismaasturin toinen; vuonna 2018 Ateca sai digimittariston, jollaista ehdimme jo ensiesittelyn aikaan kaipaamaan. Nyt nähdään varsinainen kasvojenkohennus, joka tuo tuttuja elementtejä, kuten uusitun maskin sekä tuoreet led-valot edessä ja takana. Perästä uusitun mallin erottaa näkyvämmistä pakoputkien päistä sekä nykyseatmaisesta Ateca-kaunokirjoituksesta takaluukussa. Puskurien kohentelun johdosta Ateca on 18 mm aiempaa leveämpi, muut mitat ovat ennallaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusitulla liittymällä Sisällä silmien eteen avautuu päivitetty kosketusnäyttö nykyaikaisine liitettävyyksineen, ääniohjauksineen ja etäkäyttöineen. Aivan umpimoderneiksi ei ole heittäydytty, sillä toisin kuin monissa VW-konsernin uudemmissa malleissa, näytön reunalla on apunappuloita oikopolkuja varten, ja ilmastoinninkin säätimet ovat edelleen perinteistä pyörömallia. Eli vaikka tämänkään kosketusnäytön tuntuma ei ole täydellinen ja käyttö vaatii osittain opettelua, Atecan tarjoama malli on tavallaan yhdistelmä uutta ja vanhaa – tästä ainakin perinteisempään makuun tottuneet autoilijat pitävät. Muita uudistuksia ovat muun muassa uudelleen muotoiltu ohjauspyörä lämmityksellä, huurteen sulattamista nopeuttava tuulilasin pinnoite, risteävän liikenteen varoitus ja jarrutus pysäköintitutkaan sekä perävaunun peruutusavustin. Perinteisillä voimilla Tekniikkapuolella muutokset koskettavat dieselmoottoreita – päästöjen päivittämisen ohella aiempi 1,6-litrainen TDI on korvattu kaksilitraisen 115-hevosvoimaisella painoksella. Rinnalla jatkaa edelleen 2.0 TDI:n 150 hv -versio, kuten 1.0 TSI (110 hv), 1.5 TSI (150 hv) ja 2.0 TSI (190 hv) -bensakoneetkin. Nykyajan nimissä olisi odottanut mallistoon myös hybrideitä joko kevyt- tai ladattavassa muodossa, mutta niitä ei ole Atecaan tarjolla. Mutta jos perinteisten polttomoottorien kanssa tulee toimeen, Ateca tarjoaa paljon autoa. Kun ajoasento, tilat kaikkinensa, ajettavuus, vaivattomuus ja puolitoistalitraisen bensakoneen suorituskyky ovat mallissaan, oikeastaan ainoaksi häiriötekijäksi jää sporttivireinen jousituksen pintakovuus – eikä sekään haittaa kaikkia. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Seat Ateca 1.5 TSI 150 EVO Xperience Business DSG Hinta alkaen 34 997 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 566 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,8 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4381 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2638 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille