5.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Seat Ateca uudistui kevyesti, muttei kevythybridisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ateca astui nykyaikaan näytöltään muttei täysin tekniikaltaan – eikä onneksi ergonomialtaan. Hyvää: edelleen tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: hybridiversioita ei tarjolla. Seat Ateca on yksi alati jatkuvan facelift-aallon monista edustajista. Itse asiassa lievä uudistus on viisivuotiaan espanjalaismaasturin toinen; vuonna 2018 Ateca sai digimittariston, jollaista ehdimme jo ensiesittelyn aikaan kaipaamaan.Nyt nähdään varsinainen kasvojenkohennus, joka tuo tuttuja elementtejä, kuten uusitun maskin sekä tuoreet led-valot edessä ja takana. Perästä uusitun mallin erottaa näkyvämmistä pakoputkien päistä sekä nykyseatmaisesta Ateca-kaunokirjoituksesta takaluukussa. Puskurien kohentelun johdosta Ateca on 18 mm aiempaa leveämpi, muut mitat ovat ennallaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusitulla liittymälläSisällä silmien eteen avautuu päivitetty kosketusnäyttö nykyaikaisine liitettävyyksineen, ääniohjauksineen ja etäkäyttöineen. Aivan umpimoderneiksi ei ole heittäydytty, sillä toisin kuin monissa VW-konsernin uudemmissa malleissa, näytön reunalla on apunappuloita oikopolkuja varten, ja ilmastoinninkin säätimet ovat edelleen perinteistä pyörömallia. Eli vaikka tämänkään kosketusnäytön tuntuma ei ole täydellinen ja käyttö vaatii osittain opettelua, Atecan tarjoama malli on tavallaan yhdistelmä uutta ja vanhaa – tästä ainakin perinteisempään makuun tottuneet autoilijat pitävät. Muita uudistuksia ovat muun muassa uudelleen muotoiltu ohjauspyörä lämmityksellä, huurteen sulattamista nopeuttava tuulilasin pinnoite, risteävän liikenteen varoitus ja jarrutus pysäköintitutkaan sekä perävaunun peruutusavustin.Perinteisillä voimillaTekniikkapuolella muutokset koskettavat dieselmoottoreita – päästöjen päivittämisen ohella aiempi 1,6-litrainen TDI on korvattu kaksilitraisen 115-hevosvoimaisella painoksella. Rinnalla jatkaa edelleen 2.0 TDI:n 150 hv -versio, kuten 1.0 TSI (110 hv), 1.5 TSI (150 hv) ja 2.0 TSI (190 hv) -bensakoneetkin. Nykyajan nimissä olisi odottanut mallistoon myös hybrideitä joko kevyt- tai ladattavassa muodossa, mutta niitä ei ole Atecaan tarjolla.Mutta jos perinteisten polttomoottorien kanssa tulee toimeen, Ateca tarjoaa paljon autoa. Kun ajoasento, tilat kaikkinensa, ajettavuus, vaivattomuus ja puolitoistalitraisen bensakoneen suorituskyky ovat mallissaan, oikeastaan ainoaksi häiriötekijäksi jää sporttivireinen jousituksen pintakovuus – eikä sekään haittaa kaikkia.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Seat Ateca 1.5 TSI 150 EVO Xperience Business DSG Hinta alkaen 34 997 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 566 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,8 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4381 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2638 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen