5.12.2020

Koeajo: Seat Leon Sportstourer tarjoaa tarkan markan tilatyyliä, mutta myös tärinää

Kuva Jari Saarentaus
Seat Leon Sportstourer

Seat Leon Sportstourer on Golf-pohjaisista farkuista persoonallisin, ja myös edullisin. Hyvää: tilava ja käytännöllinen tavaratila, täsmällinen ajettavuus. Huonoa: alustan pintakovuus, ei nappuloita kojelaudassa.

Uusi Seat Leon Sportstourer ottaa ulkomuodollaan selvän pesäeron konsernisisariinsa. Poikki perän matkaava takavalopaneeli ja kaunolla kirjoitettu Leon-teksti, kuten korin hoikat linjat muutenkin, saavat aikaisemmin asiallisemman automallin näyttämään uniikilta.Seat Leon Sportstourer

Jos katsoo mittoja, voi todeta Leon-farkun kasvaneen tuntuvasti edeltäjästään. Akseliväli on 50 mm aiempaa pidempi, mikä asettaa auton tismalleen samaan 2 686 millimetriin vastikään uudistuneiden Škoda Octavia Combin ja Volkswagen Golf Variantin kanssa.

Seat Leon Sportstourer

Koripituudessa eroja on jo selvemmin: Octavia johtaa 4 689 millimetrillä, ja Golf on näistä kompaktein 4 633 mm -lukemallaan. Leon asettuu tähän väliin pituusarvolla 4 642 mm.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

240 litraa lisätilaa

Viistoperäiseen Leoniin verrattuna farkku on reilut 27 senttiä pidempi; tämä menee kokonaisuudessaan auton venytettyyn peräylitykseen eli tavaratilan hyödyksi, sillä akseliväli on näiden korimallien kesken sama. Kontti onkin peräti 240 litraa viistoperää suurempi, ja 620 litran kokonaistilavuudellaan vain 20 litraa pienempi kuin Octavia Combin tunnetusti jättimäinen ruuma.

Käytettävyydessäkään ei jäädä jälkeen, sillä takaluukku aukeaa tarpeeksi ylös pitkällekin lastaajalle, suojapeite vetäytyy yhdellä painalluksella pois tieltä ja on lisäksi helposti irrotettavissa, välipohja asettuu kevyesti kahteen eri korkeuteen ja kahdessa osassa kynnyksettömästi taittuvassa selkänojassa on suksiluukku. Mitäpä sitä muuta 2020-luvun farmariautoilija osaisi tässä hintaluokassa kaivatakaan.

Edelleen edullinen

Hintapolitiikasta vielä: mielenkiintoista Leonissa on sekin, että uusi malli näyttäisi perineen muutaman tuhannen euron hankintaedun Octaviaan ja Golfiin nähden – tosin moottorivalikoimakin on espanjalaismerkillä toistaiseksi astetta niukempi. Mutta jos tällainen puolitoistalitrainen bensaturbo-kevythybridi kelpaa, saa kulkupuolta kerrakseen.

Ärsyttävyyskynnys ylittyi, jo viistoperän koeajossa arvostellun käyttöliittymän kukkasten ohella, lähinnä alustan mukavuudessa. Kun mallistosta löytyy vielä sporttisempi FR, tästä hienostohenkisemmästä ja tuumaa pienemmillä pyörillä varustetusta Xcellencesta ei odottaisi löytävän ylimääräistä tärinää. Alusta ei myöskään ole kuopissa niitä kaikkein äänettömimpiä.

Seat Leon Sportstourer

Vastaavasti ajettavuus on todella täsmällistä niin suoraan ajettaessa kuin kovastikin taitettaessa – tosin käytäntö on osoittanut, ettei tähänkään välttämättä tarvittaisi Suomessa pintakovuutta. Yhtä kaikki: luokassaan hyvä sijoitus, jos nappulattomaan kojelautaan tottuu.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG

Hinta alkaen

29 998 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

33 707 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min

Vääntö

250 Nm (1500–3500 r/min)

Vääntö

250 Nm (1500–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,7 s

Huippunopeus

217 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,9 (yhd.)

CO2-päästöt

135 g/km

Mitat

pituus 4642 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1448 mm, akseliväli 2686 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 700 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

5 vuotta / 100 000 km (2 vuotta ilman km-rajaa)

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat