27.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: sisäisesti sileämpi – Subaru XV 2.0i Summit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Subaru XV näyttää entiseltä, mutta tuntuu paljon paremmalta. Hyvää: kohentunut ajomukavuus, kojelaudan ergonomia, sisätilat. Huonoa: yliherkkä kaasupoljin liikkeellelähdöissä, niukka moottori- ja vaihteistovalikoima. Subaru XV, Impreza-mallin korotettu painos, tuli myyntiin vuonna 2012 hieman keskeneräisen oloisena. Auton konsepti – hatchback katumaasturin alustalla – oli omaleimainen, mutta kelvoton jousitus pilasi kaiken. Meno oli pompottavaa hyvälläkin tiellä.Viime vuonna ensiesiteltiin toisen sukupolven XV. Auto näytti ulkoisesti aivan edeltäjältään, joten puheita täysin uudesta mallista ei ottanut aluksi todesta. Subarun historia kun on täynnään pikku-uudistuksia, joita on tiedotteissa paisuteltu todellista suuremmiksi.Tällä kertaa paperitiedot – ja ulkomaankoeajon ensituntumat – vakuuttivat kuitenkin vedenpitävyydellään. Kakkospolven XV:n myötä otettiin ensi kertaa käyttöön Subarun täysin uusi perusrakenne, joten myös ajomukavuuteen Suomessa kohdistui uusia odotuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu ja tilavaJos on ulkokuori tutun näköinen, ei sisälläkään kohtaa huimaa visuaalista edistystä. Eikä haittaa: kaikki löytyy sieltä mistä pitääkin, ja kahden päällekkäisen näyttöruudun järjestely tuntuu loogiselta. Turva- ja mukavuusvarustelukin on parantunut. XV:n henkilöautomaisella korilla on katumaastureihin nähden selviä etuja – muun muassa ajoasento on menevämpi, ja silti kulku autoon on helppoa. Istuin on ainakin nahkaverhoiltuna kovahko, mutta säätövarat luovat kuljettajalle hyvän olon.Hieman kasvaneet ulkomitat tuntuvat tiloissa: 190-senttinen kuljettaja ei joudu tinkimään pituussäätövarastaan, kun taakse istahtaa toinen samanmittainen. Matalahko tavaratila perusmuunneltavuuksineen on jo huomattavasti tavanomaisempi. Tasainen ja tahmeaTien päällä jännitys jousituksesta laukeaa. Ei, XV ei enää pompota – sen enempää kuin mikään muukaan jämäkän alustan päälle rakennettu nykyauto. Terävät epätasaisuudet lyövät läpi, mutta isommat töyssyt paljastavat jo pehmeämmän puolen.Muutenkin XV:llä ajaminen miellyttää, tosin pienin varauksin. Suoralla tiellä auto kulkee muuten vakaasti, mutta ohjauksen keskialueen tahmeus aiheuttaa pientä luovimisen tarvetta. Myös matkustamossa vallitseva yleiskohina on hivenen voimakasta.Liikkeelle lähdettäessä ja etenkin pysäköintitilanteissa on syytä tottua äkäiseen kaasupolkimen reagointiin: XV hyökkää edeltäjämallin tapaan liian sähäkästi matkaan, jos pedaalia painaa totutulla voimakkuudella.Talvessa ilman turboaNeliveto ja automaatti ovat XV:ssä aina vakiona, sillä muita voimansiirtovaihtoehtoja ei ole tarjolla. Talviajettavuuden puolesta näistä on saatu puristettua olennainen, sillä etupää vaikuttaa kääntyvän hanakasti, ja perän saa tarvittaessa kaasulla ripeästi irti.1,6- ja kaksilitraiset vapaasti hengittävät bensakoneet ovat uudistettuja, mutta strategisilta arvoiltaan miltei samoja. Koeajetun suuremman voimavarat eivät ole ylenpalttiset, mutta riittävät. Karkeahko käyntiääni tosin tulee portaattoman vaihteiston kanssa tutuksi.Kun turbodieseliäkään ei ole enää XV:hen tarjolla, mieluusti näkisimme nokalla vaikkapa Subaru Levorqissa käytetyn 1,6-litraisen ahdetun bensiinimoottorin 250 Nm/1 800–4 800 r/min maksimivääntömomentteineen. Silloin XV vasta uudelta tuntuisikin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.subaru.fi/new-subaru-xv Subaru XV 2.0i Summit Hinta alkaen 42 711 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 115 kW (156 hv), 6000 r/min Vääntö 196 Nm (4000 r/min) Vääntö 196 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 197 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4465 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1615 mm, akseliväli 2665 mm Tavaratila: 385 l Omamassa: 1477 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää