2.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: sisäistä sushia – Renault Kadjar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Kadjar tuo mieleen sisarmallinsa Nissan Qashqain, vaikka näyttääkin täysin ranskalaiselta. Nyt valikoimaan lisättiin myös bensa-automaatti. Hyvää: sisätilat, tavaratila. Huonoa: automaatin ja luistoneston yhteispeli. Kun Renault Kadjar esiteltiin keväällä 2015, malliston ainoa bensiinimoottori eli 1,2-litrainen turboahdettu voimanlähde oli aina varustettu kuusivaihteisella manuaalilaatikolla. Automaattia ei ollut lainkaan saatavana.Nyt tuo puute on korjattu kaksoiskytkinvaihteistolla, joka on saatavana kahteen kalleimpaan varustetasoon. Manuaalimalliin verrattuna ylimääräistä kolehtia kerätään 2 700 euron verran.Kyseessä ei kuitenkaan ole sama vaihteisto kuin Kadjarin dCi 110 -dieselmoottorin yhteydessä: sen kaksoiskytkinlaatikossa on kuusi pykälää, kun niitä tässä bensa-automaatissa on seitsemän.Muuten Kadjar-mallisto on ennallaan. Nelivetoa havittelevan on edelleen hankittava tehokkaampi dCi 130 -diesel ja tyydyttävä manuaalivaihteistoon. Sama vetotavan ja kalliimman moottorin pakkoavioliitto on vallalla monen muunkin merkin katumaasturimallistossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySutii ja ei sudiAiemmin kokeilemiimme Renaultin kaksoiskytkinvaihteistoihin verrattuna tämä laatikko ei pelannut aivan pehmeimmällä mahdollisella tavalla.Hyvissä olosuhteissa ja rauhallisessa ajossa toiminnassa ei ole juuri moittimista, ja ajaminen on odotetun vaivatonta. Suorituskyky on riittävää tasoa, kuten moottorin tilavuuden ja ilmoitettujen numeroarvojen perusteella voi olettaakin.Sen sijaan vauhdikkaampi ajotapa ja parkkipaikoilla hätäily tuottaa kulkuun viiveitä – niitä samoja joista VW-konsernin DSG-vaihteistoja on toistuvasti moitittu.Myöskään luistoneston toiminta ei ollut saumatonta. Kun etupyörät pyrkivät risteyksessä lyömään tyhjää, järjestelmä katkoo vetoa niin rankasti, että auton meno tyssää hetkeksi miltei kokonaan! Ylimääräinen ennakointi on siis tarpeen.RapeakuorinenKadjar on samaa lihaa ja verta kuin Renault-Nissan -allianssin toinen katumaasturihedelmä Qashqai, mutta se ei juuri näy päällepäin. Paitsi että Kadjarin keula ja perä on muotoiltu tyystin uudelleen, on takaylitys mittavampi ja kontti hieman käytännöllisempi.Sisustuksessakin japanilaisjuuret on häivytetty mahdollisimman tarkkaan. Kadjarin mittaristo, kojelaudan kosketusnäyttö ja melkein kaikki katkaisimet (ja jopa uudesta autosta nenään leviävä tuoksu!) ovat nyky-Renault -tyylisiä. Sisarmalliuden voi kuitenkin aistia ajossa, sillä konepellin kyhmyt heikentävät näkyvyyttä eteen, vaihteenvalitsin on kovin muovisen oloinen ja ohjaus paljastuu epäranskalaisen tahmeaksi – niitä Qashqai-piirteitä.Hyvät puolet ovat niin ikään samat. Kulku on vakaata ja kohtuullisen hiljaistakin. Ajoasennon ergonomia on kunnossa, tosin hivenen lisää reisitukea ei tekisi Kadjar-kuskille pahaa. Silti kokemus on pikemminkin posi- kuin negatiivinen.Tulevaisuus on tässä1990-luvun lopulla, kun tieto Nissanin ja Renaultin allianssista tuli julki, spekuloimme millaisia autoja tämä yhteistyökuvio saisikaan aikaan.No, tällaisiahan niistä tuli. Nykyisenkaltaista katumaasturibuumia ei kukaan tuolloin pystynyt ennustamaan, mutta visiot laadun ja eleganssin liitosta toteutuvat Kadjarissa ainakin osittain: ranskalaisen kuorensa alta Kadjar ikään kuin tihkuu japanilaista asiallisuutta.Eikä siinä käyttäjän kannalta mitään pahaa ole, päinvastoin. Onpahan vain osoitus siitä, minkälaisia cocktaileja monikansallinen autoteollisuus pystyy parhaimmillaan sekoittamaan.Teksti ja kuvat: Jussi SaarinenLisätietoa: Renault.fi Renault Kadjar Energy TCe 130 EDC7-aut Bose Hinta alkaen 31 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 724 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4449 mm, leveys 1836 mm, korkeus 1613 mm, akseliväli 2646 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!