2.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: sisäistä sushia – Renault Kadjar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Kadjar tuo mieleen sisarmallinsa Nissan Qashqain, vaikka näyttääkin täysin ranskalaiselta. Nyt valikoimaan lisättiin myös bensa-automaatti. Hyvää: sisätilat, tavaratila. Huonoa: automaatin ja luistoneston yhteispeli. Kun Renault Kadjar esiteltiin keväällä 2015, malliston ainoa bensiinimoottori eli 1,2-litrainen turboahdettu voimanlähde oli aina varustettu kuusivaihteisella manuaalilaatikolla. Automaattia ei ollut lainkaan saatavana. Nyt tuo puute on korjattu kaksoiskytkinvaihteistolla, joka on saatavana kahteen kalleimpaan varustetasoon. Manuaalimalliin verrattuna ylimääräistä kolehtia kerätään 2 700 euron verran. Kyseessä ei kuitenkaan ole sama vaihteisto kuin Kadjarin dCi 110 -dieselmoottorin yhteydessä: sen kaksoiskytkinlaatikossa on kuusi pykälää, kun niitä tässä bensa-automaatissa on seitsemän. Muuten Kadjar-mallisto on ennallaan. Nelivetoa havittelevan on edelleen hankittava tehokkaampi dCi 130 -diesel ja tyydyttävä manuaalivaihteistoon. Sama vetotavan ja kalliimman moottorin pakkoavioliitto on vallalla monen muunkin merkin katumaasturimallistossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sutii ja ei sudi Aiemmin kokeilemiimme Renaultin kaksoiskytkinvaihteistoihin verrattuna tämä laatikko ei pelannut aivan pehmeimmällä mahdollisella tavalla. Hyvissä olosuhteissa ja rauhallisessa ajossa toiminnassa ei ole juuri moittimista, ja ajaminen on odotetun vaivatonta. Suorituskyky on riittävää tasoa, kuten moottorin tilavuuden ja ilmoitettujen numeroarvojen perusteella voi olettaakin. Sen sijaan vauhdikkaampi ajotapa ja parkkipaikoilla hätäily tuottaa kulkuun viiveitä – niitä samoja joista VW-konsernin DSG-vaihteistoja on toistuvasti moitittu. Myöskään luistoneston toiminta ei ollut saumatonta. Kun etupyörät pyrkivät risteyksessä lyömään tyhjää, järjestelmä katkoo vetoa niin rankasti, että auton meno tyssää hetkeksi miltei kokonaan! Ylimääräinen ennakointi on siis tarpeen. Rapeakuorinen Kadjar on samaa lihaa ja verta kuin Renault-Nissan -allianssin toinen katumaasturihedelmä Qashqai, mutta se ei juuri näy päällepäin. Paitsi että Kadjarin keula ja perä on muotoiltu tyystin uudelleen, on takaylitys mittavampi ja kontti hieman käytännöllisempi. Sisustuksessakin japanilaisjuuret on häivytetty mahdollisimman tarkkaan. Kadjarin mittaristo, kojelaudan kosketusnäyttö ja melkein kaikki katkaisimet (ja jopa uudesta autosta nenään leviävä tuoksu!) ovat nyky-Renault -tyylisiä. Sisarmalliuden voi kuitenkin aistia ajossa, sillä konepellin kyhmyt heikentävät näkyvyyttä eteen, vaihteenvalitsin on kovin muovisen oloinen ja ohjaus paljastuu epäranskalaisen tahmeaksi – niitä Qashqai-piirteitä. Hyvät puolet ovat niin ikään samat. Kulku on vakaata ja kohtuullisen hiljaistakin. Ajoasennon ergonomia on kunnossa, tosin hivenen lisää reisitukea ei tekisi Kadjar-kuskille pahaa. Silti kokemus on pikemminkin posi- kuin negatiivinen. Tulevaisuus on tässä 1990-luvun lopulla, kun tieto Nissanin ja Renaultin allianssista tuli julki, spekuloimme millaisia autoja tämä yhteistyökuvio saisikaan aikaan. No, tällaisiahan niistä tuli. Nykyisenkaltaista katumaasturibuumia ei kukaan tuolloin pystynyt ennustamaan, mutta visiot laadun ja eleganssin liitosta toteutuvat Kadjarissa ainakin osittain: ranskalaisen kuorensa alta Kadjar ikään kuin tihkuu japanilaista asiallisuutta. Eikä siinä käyttäjän kannalta mitään pahaa ole, päinvastoin. Onpahan vain osoitus siitä, minkälaisia cocktaileja monikansallinen autoteollisuus pystyy parhaimmillaan sekoittamaan. Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Lisätietoa: Renault.fi Renault Kadjar Energy TCe 130 EDC7-aut Bose Hinta alkaen 31 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 724 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4449 mm, leveys 1836 mm, korkeus 1613 mm, akseliväli 2646 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?