25.6.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Elroq 60 täydentää mallistoa keskeltä, mutta ei ole keskinkertainen. Škoda Elroq nousee myyntitilastossa kohisten, vaikka malliston keskimmäiset 60-mallit ovat saapuneet kauppoihin vasta nyt. Elroq 60 Style tasapainoilee malliston puolivälissä niin toimintamatkan, suorituskyvyn, latausnopeuden, varustelun kuin hinnankin puolesta.Sähköautojen autoverottomuus tekee eri versioiden hintaeroista kohtuullisia, joten 85-versio saattaa kuitenkin vetää pidemmän korren toimintamatkallaan. Viimeksi ajamaamme 85 Sportlineen verrattuna 60 Style tuntui yllättävänkin erilaiselta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava, kätevä ja konstailematonElroqin tilat ovat parhaimmillaan neljälle: takaistuin on sen verran syvällä lokasuojien välissä, että kolme ei viihdy pitkää matkaa. Pääntilaa on reilusti, mutta istuinosa voisi olla korkeammallakin paremman reisituen saavuttamiseksi.Kuljettajalla ei ole valittamista, sillä ajoasento on luonteva. Ohjaamo tuttu isoveli Enyaqista. Kojelauta on linjoiltaan selkeä, mutta mittaristo vaikuttaa todellistakin pienemmältä suuren kosketusnäytön rinnalla. Grafiikaltaan kirkkaan näytön käyttöä helpottavat oikopolut valikoihin, personoitavat pikakuvakkeet yläreunassa ja aina näkyvissä olevat lämmityssäädöt alareunassa. Ratissa on vielä perinteiset nappulat tallella ja ikkunanostimien kytkimiäkin on jokaiselle ikkunalle omansa, toisin kuin emokonsernin tuotteissa.Stylen harmaa kangasverhoilu on yleisilmeeltään vaatimattomampi kuin Sportlinen musta sisustus keinonahkaisilla sporttipenkeillä ja hiilikuitusomisteilla. Stylen varusteluun kuuluu niiden sijaan toiminnallisempia varusteita, kuten paremmat matriisiajovalot.Kookas tavaratila turruttaa näppärillä yksityiskohdillaan: koukkuja, tilanjakajia ja lokeroita on yllin kyllin. Uutuutena hattuhyllyn pohjassa on verkko vaikkapa latausjohdon säilyttämiseen, jolloin se on helposti käytettävissä myös kontin ollessa täyteen pakattu. Tukevan ja melko painavan hattuhyllyn saa asetettua kahdelle korkeudelle tai pystyyn selkänojaa vasten. Lisävarusteena saa myös kahdelle korkeudelle asetettavan tavaratilan pohjan, jolla lattian saa tasaiseksi selkänoja kaadettuna. Suksiluukku on vakiovaruste. Ketterä, hiljainen ja mukavaElroq 60 on aivan riittävän ripeä suorituskyvyltään, vaikka 150 kW:n (204 hv) teho jää huippumalleista. Takapyörät sutaisevat helposti kostealla pinnalla, jos kaasua annostelee huolimattomasti. Nelivetomalli on tulossa syksyllä malliston huipulle, mutta sen kääntöympyrä on isompi kuin erittäin ketterällä takavetomallilla.85 Sportlinesta jää eniten kaipaamaan progressiivista ohjausta, sillä perusmallin ohjaus on varsinkin keskialueellaan tunnoton ja epämääräinen. Perusmalli voittaa kuitenkin mukavuudessa: vakiojousitus ja perusrengastus suodattavat pieniä epätasaisuuksia paremmin kuin madalletun Sportlinen tiukempi iskunvaimennus ja matalaprofiilirenkaat. Jarrutunto vaihtelee molemmissa regeneroinnin ja pyöräjarrujen siirtymäkohdassa.Mallimerkinnän 60 merkitsee akuston kokoa. Innokas pihtaaja voi juuri päästä alle 15 kWh/100 km, jolloin toimintamatkaksi tulisi 400 km. Pääkaupunkiseudun hektinen liikenne ja moottoritiet nostavat kulutuksen liki 20 kWh:iin/100 km, mikä merkitsee 300 km toimintamatkaa. Talvella tuohonkin voi olla yrittämistä.Viisituhatta euroa kalliimpi 85-malli tuo satakunta kilometriä lisää, vaikka akustojen nettokapasiteetissa on vain 18 kWh:n ero. Lataustehoksi kerrotaan 165 kW – käytännön keskiteho on kuitenkin lähempänä 100 kilowattia, sillä akku latautuu 10–80 % välin puolessa tunnissa. Hyvät ja huonot puolet tilat mukavuus ketteryys näppärät yksityiskohdat painava tunnoton ohjaus Skoda Elroq 60 Style SÄHKÖAUTO, takaveto 150 kW (204 hv), 310 Nm Akku netto / brutto 59 / 63 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 165 kW WLTP-kulutus 15,9 kWh / 100 km toimintamatka 370 km Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s huippunopeus 160 km/h Mitat Pituus 4 488 mm Leveys 1 884 mm Korkeus 1 655 mm Akseliväli 2 772 mm Tavaratila 470 – 1 580 l Omamassa 1 978 kg perävaunu 1 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 vuotta ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 36 590 € koeajoauto 43 095 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 24.2.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq RS – talviuniltaan herännyt nallekarhu 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 24.6.2025 Sähköautot Pidempi ei aina parempi – kustannukset pysäyttivät PHEV-kehityksen jättivalmistajilta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella