25.6.2025

Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa

Kuva Petri Munukka

Škoda Elroq 60 täydentää mallistoa keskeltä, mutta ei ole keskinkertainen.

Škoda Elroq nousee myyntitilastossa kohisten, vaikka malliston keskimmäiset 60-mallit ovat saapuneet kauppoihin vasta nyt. Elroq 60 Style tasapainoilee malliston puolivälissä niin toimintamatkan, suorituskyvyn, latausnopeuden, varustelun kuin hinnankin puolesta.

Sähköautojen autoverottomuus tekee eri versioiden hintaeroista kohtuullisia, joten 85-versio saattaa kuitenkin vetää pidemmän korren toimintamatkallaan. Viimeksi ajamaamme 85 Sportlineen verrattuna 60 Style tuntui yllättävänkin erilaiselta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilava, kätevä ja konstailematon

Elroqin tilat ovat parhaimmillaan neljälle: takaistuin on sen verran syvällä lokasuojien välissä, että kolme ei viihdy pitkää matkaa. Pääntilaa on reilusti, mutta istuinosa voisi olla korkeammallakin paremman reisituen saavuttamiseksi.

Kuljettajalla ei ole valittamista, sillä ajoasento on luonteva. Ohjaamo tuttu isoveli Enyaqista. Kojelauta on linjoiltaan selkeä, mutta mittaristo vaikuttaa todellistakin pienemmältä suuren kosketusnäytön rinnalla. Grafiikaltaan kirkkaan näytön käyttöä helpottavat oikopolut valikoihin, personoitavat pikakuvakkeet yläreunassa ja aina näkyvissä olevat lämmityssäädöt alareunassa. Ratissa on vielä perinteiset nappulat tallella ja ikkunanostimien kytkimiäkin on jokaiselle ikkunalle omansa, toisin kuin emokonsernin tuotteissa.

Stylen harmaa kangasverhoilu on yleisilmeeltään vaatimattomampi kuin Sportlinen musta sisustus keinonahkaisilla sporttipenkeillä ja hiilikuitusomisteilla. Stylen varusteluun kuuluu niiden sijaan toiminnallisempia varusteita, kuten paremmat matriisiajovalot.

Kookas tavaratila turruttaa näppärillä yksityiskohdillaan: koukkuja, tilanjakajia ja lokeroita on yllin kyllin. Uutuutena hattuhyllyn pohjassa on verkko vaikkapa latausjohdon säilyttämiseen, jolloin se on helposti käytettävissä myös kontin ollessa täyteen pakattu. Tukevan ja melko painavan hattuhyllyn saa asetettua kahdelle korkeudelle tai pystyyn selkänojaa vasten. Lisävarusteena saa myös kahdelle korkeudelle asetettavan tavaratilan pohjan, jolla lattian saa tasaiseksi selkänoja kaadettuna. Suksiluukku on vakiovaruste.

Ketterä, hiljainen ja mukava

Elroq 60 on aivan riittävän ripeä suorituskyvyltään, vaikka 150 kW:n (204 hv) teho jää huippumalleista. Takapyörät sutaisevat helposti kostealla pinnalla, jos kaasua annostelee huolimattomasti. Nelivetomalli on tulossa syksyllä malliston huipulle, mutta sen kääntöympyrä on isompi kuin erittäin ketterällä takavetomallilla.

85 Sportlinesta jää eniten kaipaamaan progressiivista ohjausta, sillä perusmallin ohjaus on varsinkin keskialueellaan tunnoton ja epämääräinen. Perusmalli voittaa kuitenkin mukavuudessa: vakiojousitus ja perusrengastus suodattavat pieniä epätasaisuuksia paremmin kuin madalletun Sportlinen tiukempi iskunvaimennus ja matalaprofiilirenkaat. Jarrutunto vaihtelee molemmissa regeneroinnin ja pyöräjarrujen siirtymäkohdassa.

Mallimerkinnän 60 merkitsee akuston kokoa. Innokas pihtaaja voi juuri päästä alle 15 kWh/100 km, jolloin toimintamatkaksi tulisi 400 km. Pääkaupunkiseudun hektinen liikenne ja moottoritiet nostavat kulutuksen liki 20 kWh:iin/100 km, mikä merkitsee 300 km toimintamatkaa. Talvella tuohonkin voi olla yrittämistä.

Viisituhatta euroa kalliimpi 85-malli tuo satakunta kilometriä lisää, vaikka akustojen nettokapasiteetissa on vain 18 kWh:n ero. Lataustehoksi kerrotaan 165 kW – käytännön keskiteho on kuitenkin lähempänä 100 kilowattia, sillä akku latautuu  10–80 % välin puolessa tunnissa.

Hyvät ja huonot puolet

  • tilat
  • mukavuus
  • ketteryys
  • näppärät yksityiskohdat
  • painava
  • tunnoton ohjaus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat