16.6.2025

Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin

Elroq on oiva sähköinen katumaasturi. RS tuo siihen päälle hieman sporttilisää, mutta yksi kysymys jää roikkumaan ilmaan. Kuka sellaisen tarvitsee? 

Ingressin kysymys on tietysti etenkin nykymaailmassa sellainen, että harva sitä itseltään kysyy – ainakaan alati. Kovin moni etenkään ns. länsimaassa asuva oikeasti tarvitsee kaikkea omistamaansa tavaraa. Sitä kutsutaan itsensä palkitsemiseksi, kun tavarat eivät ole enää pelkästään rationaalisia käyttöesineitä.

Näin tietysti myös autoissa. Tunteet ohjaavat ostopäätöksiä entistä enemmän. Škodan kohdalla toki myös rationaalisuus on mukana ostopäätöksessä, jos ei muuten, niin itsensä vakuuttelussa. Tämä on iso palanen Škodan menestyksessä. Heidän omaa sloganiaan lainaten: Simply Clever. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi sähkömoottoria

Olemme koeajaneet Elroqin jo Suomessa parinakin versiona. Ensin 85 Stylenä eli kattavasti varusteltuna ja 210 kW (286 hv) tehoisena sekä takavetoisena mallina. Ja sitten Sportline-varusteisena samalla 85-voimalinjalla. Se on jo aika lähellä RS:ää – yhdellä isolla erolla toki. 

Škodan maailmassa RS tarkoittaa tietysti urheilullisuutta, ja sitä tarjotaan Elroqin tapauksessa kahden sähkömoottorin tuottaman 250 kW (340 hv) yhteistehon verran. Voimalinja on sama kuin isosisko Enyaq RS:ssä. Ja koska molemmilla akseleilla on oma sähkömoottorinsa, Elroq RS on luonnollisesti nelivetoinen. Nelivedon hankinnan voi perustella itselleen aina järkevänä tekona, sillä Suomessa on liukasta enemmän kuin päivä tai kaksi vuodessa.

Jouhevan taloudellisesti…

Škoda lupaa Elroq RS:lle 550 kilometrin WLTP-toimintamatkan. Ajoimme nyt ensikoeajolla vajaat 300 kilometriä Tšekeissä melko lämpimässä säässä mitenkään säästelemättä – moottoritiellä 120–130 km/h, maantiellä jouhean kovaa – ja luonnollisesti auton täyden suorituskyvyn myös pari kertaa ulosmitaten. Ajaminen oli siis kaikkea muuta kuin hissuttelua. Ajotietokone näytti päivän päätteeksi silti hieman yli 18 kWh kulutusta.

Uskallamme väittää kokemuksiin perustuen, että tuosta lukemasta on helppo pudottaa hieman kevyemmällä kaasujalalla pois melkoisesti. Alle 14 kWh lukemat ovat ennakoivasti ja taloudellisesti ajaen ihan realistisia. Toisaalta, mihin silloin tarvitaan enää RS-lisää?

Selvästikin johonkin, sillä RS-mallit ovat olleet Škodalla perinteisesti hyvin suosittuja. Bensa-autoissa RS-lisä on usein tuntuva, sähköauton kohdalla ero toki pienenee. Olemassa se toki edelleen on.

…tai virne suupielessä

Sähköautojen kohdalla kiihtyvyys paikaltaan satasen vauhtiin on saanut ihan absurdeja piirteitä. Ihan tavalliset perheautotkin kiihtyvät nykyisin tuohon kyytiin hämmentävissä lukemissa; Elroq RS:n kohdalla 5,4 sekunnissa. Se on sen verran vikkelää, että aamulla nautittu munakokkeli nousee helposti takaisin suuhun kurkkaamaan, onko se saamassa seuraa. Elroq RS on Škodan nopeimmin kiihtyvä sarjatuotannossa oleva automalli tällä hetkellä. Siitä riittää jo tarinaa naapureille.

Kokemus on kieltämättä aina hauska, mutta yleensä tuo hauskuus on kulutettu myös melko nopeasti loppuun. Ajettavuus on lopulta se ajonautintoon enemmän vaikuttava tekijä.

Elroq on napakka mutta mukava. Olemme kehuneet VW-konsernin mukautuvaa alustaa (DCC) ennenkin eri merkkien kohdalla, ja tätä ylistyslaulua on pakko jatkaa Elroq RS:n kanssa. Koeajolla monivarsituettu taka-akseli seuraa keulaa hyvin ilman Suomessa takavetoisen mallin koeajolla esiin noussutta muljahtelua.

Ohjaus on nykyautoksi kelvollisen tunnokas ja tarkka, ohjaus on vain kevyehkö. Mutta moni arvostaa tätä varmasti, harva haluaa enää vääntää rattia hampaat irvessä. Ohjaus myös mukautuu ajotavan mukaan. Isot 21-tuumaiset ja kokoa 235/45 olevat Hankookin Ventus S1 evo -renkaat tuntuvat tunnokkailta mutta myös rullaavat yllättävän hyvin. Rengastekniikan kehittymistä viime vuosina on taas kerran pakko ihastella.

Parhaimmillaan Elroq RS on puolinopeissa mutkissa ja maisemassa käärmeen lailla kiertelevillä tieosuuksilla. Moottori ei kurnuta, mutta myös auton alhaisesta melutasosta voi nauttia. Rengasmelu pysyi ainakin Tšekin paikoitellen ei niin tasaisilla asfalteilla hyvin hallussa. Elroq RS:llä on helppo ajaa jouhean lujaa kuten sporttimallilla kuuluukin. Massa tuntuu jarrutuksissa eli fysiikan lait kannattaa muistaa –etenkin kun jarrutuntuma ei ole paras mahdollinen. Myös mutkissa massa tuntuu, alhainen painopiste tekee hyvää vakaudelle. Kori ei liikoja kiiku tai kallistele.

Ajoasetuksista löytyy erilaisia tiloja taloudellista urheilulliseen etenemiseen. Nämä ovat makuasioita. Liukkaalla paljon ajavat arvostavat toki ainakin Traction-asetusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paino ja sen hallinta

Elroq RS:n akku on suurin, mitä Škodan tarvikehyllystä löytyy eli 84-kilowattituntinen (79 kWh netto). Niille, jotka tykkäävät ottaa suorituskyvystä usein paljon irti, heitä ilahdutetaan maksimissaan 185 kW latausteholla. Vaihtovirralla (11 kW) akku latautuu helposti täyteen yön yli.

Ilmanvastuskerroin ja hyvin rullaavat renkaat tuovat lisäkilometrejä toimintamatkaan. Elroq RS halkoo ilmaa 0,267:n tehokkuudella eli varsin tehokkaasti. Kyseessä on kuitenkin ei niin sulavalinjainen sporttimalli vaan kompakti katumaasturi.

  • Koko/tila-suhde
  • Suorituskyky/taloudellisuus
  • Mukautuva ja hiljainen alusta
  • Näyttää kivalta ulkoa ja sisältä
  • Luistonestoa ei saa kytkettyä pois
  • Hintaero isosisko Enyaqiin

Elroq RS kilauttaa vaa’alle reilusti yli kahden tonnin lukeman, mikä on kohtalaisen paljon 4,49 metriä pitkään autoon. Ratin takana massan tunne on kuitenkin onnistuttu häivyttämään melko kivasti – ja tästä on siis kiittäminen ennen kaikkea hienoa alustaa. Takapuolituntumalta ero ratin takana tuntuu myös kovin pieneltä tai itse asiassa olemattomalta Enyaq RS:ään verrattuna.

Fiilislisä

RS eroaa toki Elroqin perusversiosta myös hieman muutenkin kuin pelkän nelivedon ja suorituskyvyn osalta. Mustana kiiltäviä osia on runsaasti ympäriinsä: sivuikkunoiden reunalistat, sivupeilit, kattokaiteet sekä tekstilogot keulalla ja takaluukussa. Musta kontrasti toimii kivasti ainakin kirkkaan vihreän auton kanssa.

Myös etu- ja takapuskuri ovat saaneet RS-lisää. Värivaihtoehtoja on yhteeensä 10, ja näissä kuvissa esiintyvä Mamba Green on saatavilla vain RS:ään. Erottuminen on taattua. Vakiorengaskoko on 20 tuumaa, mutta alle saa siis myös koeajoautoissa olleet 21-tuumaiset kiekot tyylikkäillä Vision-aluvanteilla.

Ulkoisten muutosten lisäksi myös RS:n sisäpuoli on saanut yhtä jos toista uutta kivaa. Verhoilu on toteutettu Škodan nykytyylin mukaisesti eli trendikkään hillitysti.

Peffa ja selkä tykkäävät istuinverhoiluna käytetystä mikrokuitukankaan ja keinonahan yhdistelmästä – silmä tykkää puolestaan niiden limen vihreistä kontrastisaumoista. Samaa väriä löytyy myös ratin tikkauksista. Hiilikuitujäljittelinen lista kiertää kojelautaa ja ovia. Näyttää kivalta, tuntuu muovilta.

Kuskin paikka on viihtyisä, kaikki tarvittava on myös hyvin käsillä. Isoa kalvosinnappia muistuttava vaihdekeppi ei tue sporttista tunnelmaa, mutta manuaalisen ajamisen fiilikseen pääsee ratin lavoilta jarrutusenergian vastaanoton tasoa säädellen. Samalla kulutuslukemakin tykkää tästä.

Kosketusnäyttö ja sen takana toimiva käyttöjärjestelmä toimivat, mutta 5-tuumainen mittaristo ratin takana vaatii yhä totuttelua. Onneksi tiedot saa heijastettua myös tuulilasiin. Tuntemattomissa paikoissa navigoitaessa näyttöön heijastuvat nyt myös isot nuolet kääntymissuuntaa näyttämään. Lisätty todellisuus tekee tuloaan autoihin.

Perhe on pahin

Hinta ratkaisee tietysti ostohalukkuuden, ne lähtevät liikkeelle 52 895 eurosta. Siihen päälle muutamat lisävarusteet vielä, ja ollaan lähes 60 000 eurossa. Se tuntuu kukkarossa, joten vapaa autoetu lienee houkuttelevampi niille, joilla on siihen mahdollisuus. Vapaa autoetu on 735 e/kk, käyttöetu 675 e/kk.

Kilpailijoita tietysti riittää – ihan omassa suvussa – ja pahin niistä lienee isosisko Enyaq, joka tarjoaa hieman isomman auton alkaen 56 390 eurolla. Autoetuihin tulee 50 euron lisä Elroqiin verrattuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Škoda Elroq RS

Kaksi sähkömoottoria, neliveto
250 kW (340 hv)
545 Nm
Akku 84 kWh
Latausteho 185 kW
WLTP-kulutus 16,3 kWh/100 km
toimintamatka 550 km
CO2-päästöt 0 g

Suorituskyky 0–100 km/h 5,4 s
Huippunopeus 180 km/h (rajoitettu)

Mitat
Pituus 4 488 mm
Leveys 1 884 mm
Korkeus 1 608 mm
Akseliväli 2 769 mm
Tavaratila 470 l
Omamassa 2 270 kg
Perävaunumassa jarruton/jarrullinen 750/1200 kg

Takuu 2 vuotta/ajoakku 8 v /160 000 km

Hinta alk. 52 895 euroa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat