29.8.2022

Koeajo: Škoda Kodiaq RS -sporttimaasturi saa lisäsylintereitä nappia painamalla

Skoda Kodiaq RS koeajo

Škoda Kodiaq RS jätti jäähyväiset dieselmoottorille. Hyvää: varusteet, ajo-ominaisuudet, muhkeat soundit, suorituskyky, tilat. Huonoa: lataushybridi puuttuu vielä.

Urheilullinen maasturi Škoda Kodiaq RS liikkuu nykyään kaksilitraisen bensiiniturbon voimin. Voimanlähde on 60 kiloa edeltävän mallin dieselmoottoria kevyempi, ja RS:n luonteeseen bensakone sopii toki muutenkin paremmin.

Skoda Kodiaq RS koeajo

Mielenkiintoinen varuste on Škodan Dynamic Sound Boost -järjestelmä, joka saa neloskoneen kuulostamaan 6-sylinteriseltä mahtimoottorilta. Hämäys sinänsä on tuttua äänimaailman ehostusta, jolla kuljettajan korviin saatetaan isomman moottorin ääntelyä. Yleensä tämä ääni kuuluu vain auton sisätiloissa kaiuttimien kautta, mutta Kodiaq RS muriseekin oikeasti auton ulkopuolella erillisestä kaiuttimesta.

Muristin sijaitsee takapuskurin sisällä, ja kuutoskoneen soundi kuulostaa yllättävän aidolta. Keskikonsolin valitsimesta äänet kytketään päälle ja pois, joten kotiin voi saapua iltamyöhällä naapureita herättämättä. Parkkihallissa RS saa katseet kääntymään, jos näin haluaa.

Skoda Kodiaq RS koeajo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monipuolista suorituskykyä

Kodiaq RS:n ajotuntuma on tukeva, ja korkeahko auto kulkee mutkissa kallistelematta. Ohjaustehostin on progressiivinen, mikä helpottaa pyörittelyä nurkka-ajossa ja saa Kodiaqin tuntumaan kokoistaan näppärämmältä. Kun nopeus kasvaa, ohjaus jämäköityy. Nahkaverhoillut sporttipenkit tarjoavat hyvän sivutuen, ja niissä viihtyy pitkään. Jakkarat säätyvät luonnollisesti sähköllä ja myös hierovat. Reisitukikin on esimerkillinen.

Suorituskykyä riittää arkiseen aherrukseen yllin kyllin, mutta mikään urheiluauto Kodiaq RS ei toki ole. Huipputehoa bensaturbo tuottaa 245 hevosvoimaa ja vääntömomenttia 370 newtonmetriä. Näillä eväillä iso auto kiihtyy nollasta sataan 6,5 sekunnissa. Kiihtyvyyden helppouden varmistaa se, että voima siirtyy tiehen 7-pykäläisen DSG-automaatin ja nelivedon avustamana.

Tilaa kaikille

Turvallisuus on toteutettu nykyaikaisilla avustinjärjestelmillä. Sensorit tarkkailevat ympäröiviä tapahtumia ja ennakoivat esimerkiksi takaa lähestyvän ajoneuvon törmäämisen. Tällöin turvavyöt kiristyvät automaattisesti. Tuttua tekniikkaa on myös liikennemerkkien tunnistus. Samalla se sopeuttaa mukautuvan vakionopeudensäätimen avulla nopeuden vallitsevan nopeusrajoituksen mukaiseksi, ja ennakoi myös kaarteet tiessä.

Tilaa Kodiaq tarjoaa hulppeasti, ja ohjaamossa viihtyy sekä edessä että takana. Tavaratilaa on 835 litraa, ja kontti laajenee takapenkit kaatamalla aina 2 065 litraan asti. Lisävarusteena on saatavilla kolmas penkkirivi, jolloin autosta tulee 7-paikkainen.

Näkyvyys ulos on hyvä myös takapenkeiltä, mikä varmistaa koko perheen viihtyvyyden. Näyttävä RS onkin monipuolinen perheauto, joka tarjoaa mainion suorituskyvyn ja mukavuuden sekä vetokoukulla varustettuna hyvän vetokyvyn.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Skoda Kodiaq RS

Hinta alkaen

68 644 €

Moottori

4-sylinterinen

Teho

180 kW (245 hv)

Vääntö

370 Nm

Vääntö

370 Nm

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,5 s

Huippunopeus

234 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 8,7 (yhd.)

CO2-päästöt

197 g/km

Mitat

pituus 4699 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1666 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2500 / 750 kg

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat