29.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Kodiaq RS -sporttimaasturi saa lisäsylintereitä nappia painamalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kodiaq RS jätti jäähyväiset dieselmoottorille. Hyvää: varusteet, ajo-ominaisuudet, muhkeat soundit, suorituskyky, tilat. Huonoa: lataushybridi puuttuu vielä. Urheilullinen maasturi Škoda Kodiaq RS liikkuu nykyään kaksilitraisen bensiiniturbon voimin. Voimanlähde on 60 kiloa edeltävän mallin dieselmoottoria kevyempi, ja RS:n luonteeseen bensakone sopii toki muutenkin paremmin. Mielenkiintoinen varuste on Škodan Dynamic Sound Boost -järjestelmä, joka saa neloskoneen kuulostamaan 6-sylinteriseltä mahtimoottorilta. Hämäys sinänsä on tuttua äänimaailman ehostusta, jolla kuljettajan korviin saatetaan isomman moottorin ääntelyä. Yleensä tämä ääni kuuluu vain auton sisätiloissa kaiuttimien kautta, mutta Kodiaq RS muriseekin oikeasti auton ulkopuolella erillisestä kaiuttimesta. Muristin sijaitsee takapuskurin sisällä, ja kuutoskoneen soundi kuulostaa yllättävän aidolta. Keskikonsolin valitsimesta äänet kytketään päälle ja pois, joten kotiin voi saapua iltamyöhällä naapureita herättämättä. Parkkihallissa RS saa katseet kääntymään, jos näin haluaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monipuolista suorituskykyä Kodiaq RS:n ajotuntuma on tukeva, ja korkeahko auto kulkee mutkissa kallistelematta. Ohjaustehostin on progressiivinen, mikä helpottaa pyörittelyä nurkka-ajossa ja saa Kodiaqin tuntumaan kokoistaan näppärämmältä. Kun nopeus kasvaa, ohjaus jämäköityy. Nahkaverhoillut sporttipenkit tarjoavat hyvän sivutuen, ja niissä viihtyy pitkään. Jakkarat säätyvät luonnollisesti sähköllä ja myös hierovat. Reisitukikin on esimerkillinen. Suorituskykyä riittää arkiseen aherrukseen yllin kyllin, mutta mikään urheiluauto Kodiaq RS ei toki ole. Huipputehoa bensaturbo tuottaa 245 hevosvoimaa ja vääntömomenttia 370 newtonmetriä. Näillä eväillä iso auto kiihtyy nollasta sataan 6,5 sekunnissa. Kiihtyvyyden helppouden varmistaa se, että voima siirtyy tiehen 7-pykäläisen DSG-automaatin ja nelivedon avustamana. Tilaa kaikille Turvallisuus on toteutettu nykyaikaisilla avustinjärjestelmillä. Sensorit tarkkailevat ympäröiviä tapahtumia ja ennakoivat esimerkiksi takaa lähestyvän ajoneuvon törmäämisen. Tällöin turvavyöt kiristyvät automaattisesti. Tuttua tekniikkaa on myös liikennemerkkien tunnistus. Samalla se sopeuttaa mukautuvan vakionopeudensäätimen avulla nopeuden vallitsevan nopeusrajoituksen mukaiseksi, ja ennakoi myös kaarteet tiessä. Tilaa Kodiaq tarjoaa hulppeasti, ja ohjaamossa viihtyy sekä edessä että takana. Tavaratilaa on 835 litraa, ja kontti laajenee takapenkit kaatamalla aina 2 065 litraan asti. Lisävarusteena on saatavilla kolmas penkkirivi, jolloin autosta tulee 7-paikkainen. Näkyvyys ulos on hyvä myös takapenkeiltä, mikä varmistaa koko perheen viihtyvyyden. Näyttävä RS onkin monipuolinen perheauto, joka tarjoaa mainion suorituskyvyn ja mukavuuden sekä vetokoukulla varustettuna hyvän vetokyvyn. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Skoda Kodiaq RS Hinta alkaen 68 644 € Moottori 4-sylinterinen Teho 180 kW (245 hv) Vääntö 370 Nm Vääntö 370 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 234 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,7 (yhd.) CO2-päästöt 197 g/km Mitat pituus 4699 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1666 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?