17.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Combi – suosikkiperheauton uudesta sukupolvesta on vaikea löytää moitittavaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myyntimenestys Škoda Octavia uudistuu varmalla reseptillä: kuorrutetaan entiset vahvuudet lisäteknologialla. Hyvää: Tilat, selkeys, Golfia parempi käyttöjärjestelmä, hyvä perusajettavuus, alustan mukavuus. Huonoa: Uutuudenviehätys puuttuu. Škoda Octavia tuntuu heti uudelta, mutta myös tutulta. Mallin neljäs sukupolvi – sivuutetaan nyt kuusikymmentäluvun malli – on täysin uusi, mutta kaiken perustana oleva kori on vain muokattu versio edeltäjästään. Octavian uudistuminen siis noudattaa samaa kaavaa, kuin Volkswagen Golfin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKreikan sijaan EspoossaSuomen myydyimmän auton tittelistä erinomaisella menestyksellä taisteleva Octavia on huipputärkeä tuote. Kreikkaan suunnitellun kansainvälisen koeajotilaisuuden peruunnuttua koronakriisin takia Škoda järjesti Moottorille auton Suomeen lyhyttä ensikoeajoa varten. Nyt tehdyt havainnot tarkentuvat, kun saamme auton pidempään kotimaan koeajoon.Positiivinen ensivaikutelma tuskin pidemmälläkään ajamisella muuttuu: uudistusresepti keskittyy säilyttämään edeltäjän vahvuuksia modernimmassa paketissa.Näytön paikkaKuljettajalle muutos on suurin. Mittaristo on aina digitaalinen 10,25-tuumainen näyttöruutu: perusnäkymä on selkeä, ja muokattavuutta tarjotaan kohtalaisesti. Ohjauspyörä on nyt kaksipuolainen ja painikkeiden käyttölogiikka on uudistunut – kaikki kunnossa tottumisen jälkeen.Suurin uudistus on keskikonsolin päälle nostettu tablettimainen kosketusnäyttö, perusmallissa 8,25-tuumainen, Style-varustelun myötä kymppituumainen. Käyttöjärjestelmä on uudesta Volkswagenista tuttu, muttei aivan identtinen.Golfia parempi?Kritisoin Golfin ensikoeajossa (Moottori 1/20) Volkswagenin järjestelmää muun muassa lämpötilansäädön vahinkopainalluksista ja turhankin voimakkaan näyttökeskeisyyden vaatimasta opettelusta. Kuten jo maistiaisjutussa totesin, Škoda Octavian toteutus on myönteisesti konservatiivisempi: lämpötilaa säädetään kömpelöiden hipaisupintojen sijaan näytön alapalkin plus- ja minuuspainikkeista, mikä on helppokäyttöisempi ratkaisu. Näytön alla oleva painikerivistö on myös helppokäyttöisempi kuin Golfin hipaisupinta.Lämpötilaa hallitaan näytön alarivin painikkeista. Näytön alla oleva leveä liukupinta on Octaviassa varattu vain äänenvoimmakuudensäätöön.Takalasin lämmityskin löytyy Octaviasta tästä rivistöstä, kun Golfissa se on vaeltanut ohjauspyörän vasemmalle puolelle valokatkaisimeen. Pientä totuttelua Škodakin vaatii, mutta vähemmän kikkaileva toteutus miellyttänee useimpia.Järjestelmään kuuluu vakiovarusteena langaton Apple CarPlay -tuki ja langaton älypuhelimen lataus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisätilaa ja -tekniikkaaDSG-vaihteiston vaihteenvalitsin on kätevä pieni vipu.Octavian kojelaudan linjat ovat uudet, mutta edelleen konstailemattomat. Koeajoyksilössä ilmettä piristää kangaspinta kojelaudassa. Octavian automaattivaihteistoa hallitaan nyt kätevällä sähköisellä vivulla, ja käsijarrukin on vaihtunut sähköiseen.Uusia lisävarusteherkkuja ovat heijastusnäyttö, matriisiajovalot (vakiona Stylessä), sähköinen takaluukku sekä viisiovisessa Liftbackissä että Combi-farmarissa, kolmialueilmastointi, takaovien verhot, ergonomiaistuimet reisituella ja runsaasti uusia ja monipuolisemmin toimivia ajoavustimia.Ohjauspyörän uudet painikkeet toimivat vaivatta.Vaikka Octavian ulkomitat ovat entisellään, kertoo Škoda auton olevan hieman edeltäjäänsä tilavampi. Combi-farmarin tavaratila on kasvanut 30 litraa (640l) yksinkertaisesti nostamalla suojaverhoa ylöspäin.Takatilojen lisämittoja on vaikea havaita ilman suoraa vertailua, mutta keskimittaiselle miehelle tilaa on yltäkylläisesti ja istuma-asento on erinomainen. Nopeaa laajenemistaOctavian myynti alkaa pelkistetyllä mallistolla: bensiinivaihtoehtona on 150-hevosvoimainen 1.5 TSI manuaalivaihteistolla, dieselpuolella on tarjolla 2.0 TDI 115-hevosvoimaisena manuaalivaihteistolla tai 150-hevosvoimaisena 7-pykäläisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin kanssa. Varustetasovaihtoehdot ovat alkuun Ambition Launch ja Style Launch.Takaistuimelle saa nyt oman lämpötilan hallinnan.Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen jo kesällä – hinnat eivät olleet tiedossa Moottorin mennessä painoon, mutta tätä lukiessasi ne toivottavasti ovat jo selvillä.Alkuun suppea mallisto laajenee nopeasti. Tulossa on litraisen 1.0 TSI Evon 110-hevosvoimainen manuaalina ja automaattina – jälkimmäinen e-Tec kevythybridinä. Samaa kevythybriditeknologiaa tarjotaan myös 1.5 TSI:n tulevassa DSG-versiossa. Dieselpuoli saa pian 2.0 TDI:n 200-hevosvoimaisen nelivetoversion automaatin kera, ja sama paketti tarjotaan 150-hevosvoimaisen TDI:nkin perään. Kaasukäyttöinen 1.5 TSI G-TEC (130 hv) automaattina ja manuaalina saapuu myöhemmin. Octavia-mallistoon saapuu myös kaksi ladattavaa hybridiä: 204-hevosvoimainen perusmalli sekä 245-hevosvoimainen Octavia RS iV.Positiivista yllätyksettömyyttäEnsikoeajoon saimme Octavia Combi 2.0 TDI 110 kW DSG -version. Auton ajettavuutta voisi kuvailla positiiviseksi yllätyksettömyydeksi. Ajoasennon saa mainioksi ja autoon kotiutuu nopeasti – odotettavaa, ovathan päämitat ennallaan. Myös hallintalaitteiden tuntuma on konsernin malleille tuttu yhdistelmä luonnollisuutta, herkkyyttä ja varsin vaimennettua tuntumaa. Dieselmoottorin ja kaksoiskytkinvaihteiston yhteistyö toimii varsin hyvin ja ilman häiritseviä viiveitä tai nykäyksiä.Koeajoauton alustana on tavallinen ei-säätyvä iskunvaimennus: perusviritys on ilahduttavan mukavuuspainotteinen, ja urheilullista kyytiä arvostavien kannattaa harkita säätyvää DCC-iskunvaimennusta, jonka toiminnan voi nyt säätää peräti 15 portaisesti.Ensivaikutelma Škoda Octaviasta on erittäin positiivinen: se on erittäin kyvykäs järkiauto – sillä tuskin on mitään väliä, että edeltäjän perustan takia tietty autokuumetta nostava uutuudenhuuma tuoreimmasta painoksesta puuttuu.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 110 kW DSG Style Launch Moottori Bensiinimoottori 1 968 cm#&179;, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 3000–4200 r/min Vääntö 340 Nm (1700–2700 r/min) Vääntö 340 Nm (1700–2700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,8 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,7 (yhd.) CO2-päästöt 123 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2686 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 740 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan