17.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Combi – suosikkiperheauton uudesta sukupolvesta on vaikea löytää moitittavaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myyntimenestys Škoda Octavia uudistuu varmalla reseptillä: kuorrutetaan entiset vahvuudet lisäteknologialla. Hyvää: Tilat, selkeys, Golfia parempi käyttöjärjestelmä, hyvä perusajettavuus, alustan mukavuus. Huonoa: Uutuudenviehätys puuttuu. Škoda Octavia tuntuu heti uudelta, mutta myös tutulta. Mallin neljäs sukupolvi – sivuutetaan nyt kuusikymmentäluvun malli – on täysin uusi, mutta kaiken perustana oleva kori on vain muokattu versio edeltäjästään. Octavian uudistuminen siis noudattaa samaa kaavaa, kuin Volkswagen Golfin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKreikan sijaan EspoossaSuomen myydyimmän auton tittelistä erinomaisella menestyksellä taisteleva Octavia on huipputärkeä tuote. Kreikkaan suunnitellun kansainvälisen koeajotilaisuuden peruunnuttua koronakriisin takia Škoda järjesti Moottorille auton Suomeen lyhyttä ensikoeajoa varten. Nyt tehdyt havainnot tarkentuvat, kun saamme auton pidempään kotimaan koeajoon.Positiivinen ensivaikutelma tuskin pidemmälläkään ajamisella muuttuu: uudistusresepti keskittyy säilyttämään edeltäjän vahvuuksia modernimmassa paketissa.Näytön paikkaKuljettajalle muutos on suurin. Mittaristo on aina digitaalinen 10,25-tuumainen näyttöruutu: perusnäkymä on selkeä, ja muokattavuutta tarjotaan kohtalaisesti. Ohjauspyörä on nyt kaksipuolainen ja painikkeiden käyttölogiikka on uudistunut – kaikki kunnossa tottumisen jälkeen.Suurin uudistus on keskikonsolin päälle nostettu tablettimainen kosketusnäyttö, perusmallissa 8,25-tuumainen, Style-varustelun myötä kymppituumainen. Käyttöjärjestelmä on uudesta Volkswagenista tuttu, muttei aivan identtinen.Golfia parempi?Kritisoin Golfin ensikoeajossa (Moottori 1/20) Volkswagenin järjestelmää muun muassa lämpötilansäädön vahinkopainalluksista ja turhankin voimakkaan näyttökeskeisyyden vaatimasta opettelusta. Kuten jo maistiaisjutussa totesin, Škoda Octavian toteutus on myönteisesti konservatiivisempi: lämpötilaa säädetään kömpelöiden hipaisupintojen sijaan näytön alapalkin plus- ja minuuspainikkeista, mikä on helppokäyttöisempi ratkaisu. Näytön alla oleva painikerivistö on myös helppokäyttöisempi kuin Golfin hipaisupinta.Lämpötilaa hallitaan näytön alarivin painikkeista. Näytön alla oleva leveä liukupinta on Octaviassa varattu vain äänenvoimmakuudensäätöön.Takalasin lämmityskin löytyy Octaviasta tästä rivistöstä, kun Golfissa se on vaeltanut ohjauspyörän vasemmalle puolelle valokatkaisimeen. Pientä totuttelua Škodakin vaatii, mutta vähemmän kikkaileva toteutus miellyttänee useimpia.Järjestelmään kuuluu vakiovarusteena langaton Apple CarPlay -tuki ja langaton älypuhelimen lataus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisätilaa ja -tekniikkaaDSG-vaihteiston vaihteenvalitsin on kätevä pieni vipu.Octavian kojelaudan linjat ovat uudet, mutta edelleen konstailemattomat. Koeajoyksilössä ilmettä piristää kangaspinta kojelaudassa. Octavian automaattivaihteistoa hallitaan nyt kätevällä sähköisellä vivulla, ja käsijarrukin on vaihtunut sähköiseen.Uusia lisävarusteherkkuja ovat heijastusnäyttö, matriisiajovalot (vakiona Stylessä), sähköinen takaluukku sekä viisiovisessa Liftbackissä että Combi-farmarissa, kolmialueilmastointi, takaovien verhot, ergonomiaistuimet reisituella ja runsaasti uusia ja monipuolisemmin toimivia ajoavustimia.Ohjauspyörän uudet painikkeet toimivat vaivatta.Vaikka Octavian ulkomitat ovat entisellään, kertoo Škoda auton olevan hieman edeltäjäänsä tilavampi. Combi-farmarin tavaratila on kasvanut 30 litraa (640l) yksinkertaisesti nostamalla suojaverhoa ylöspäin.Takatilojen lisämittoja on vaikea havaita ilman suoraa vertailua, mutta keskimittaiselle miehelle tilaa on yltäkylläisesti ja istuma-asento on erinomainen. Nopeaa laajenemistaOctavian myynti alkaa pelkistetyllä mallistolla: bensiinivaihtoehtona on 150-hevosvoimainen 1.5 TSI manuaalivaihteistolla, dieselpuolella on tarjolla 2.0 TDI 115-hevosvoimaisena manuaalivaihteistolla tai 150-hevosvoimaisena 7-pykäläisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin kanssa. Varustetasovaihtoehdot ovat alkuun Ambition Launch ja Style Launch.Takaistuimelle saa nyt oman lämpötilan hallinnan.Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen jo kesällä – hinnat eivät olleet tiedossa Moottorin mennessä painoon, mutta tätä lukiessasi ne toivottavasti ovat jo selvillä.Alkuun suppea mallisto laajenee nopeasti. Tulossa on litraisen 1.0 TSI Evon 110-hevosvoimainen manuaalina ja automaattina – jälkimmäinen e-Tec kevythybridinä. Samaa kevythybriditeknologiaa tarjotaan myös 1.5 TSI:n tulevassa DSG-versiossa. Dieselpuoli saa pian 2.0 TDI:n 200-hevosvoimaisen nelivetoversion automaatin kera, ja sama paketti tarjotaan 150-hevosvoimaisen TDI:nkin perään. Kaasukäyttöinen 1.5 TSI G-TEC (130 hv) automaattina ja manuaalina saapuu myöhemmin. Octavia-mallistoon saapuu myös kaksi ladattavaa hybridiä: 204-hevosvoimainen perusmalli sekä 245-hevosvoimainen Octavia RS iV.Positiivista yllätyksettömyyttäEnsikoeajoon saimme Octavia Combi 2.0 TDI 110 kW DSG -version. Auton ajettavuutta voisi kuvailla positiiviseksi yllätyksettömyydeksi. Ajoasennon saa mainioksi ja autoon kotiutuu nopeasti – odotettavaa, ovathan päämitat ennallaan. Myös hallintalaitteiden tuntuma on konsernin malleille tuttu yhdistelmä luonnollisuutta, herkkyyttä ja varsin vaimennettua tuntumaa. Dieselmoottorin ja kaksoiskytkinvaihteiston yhteistyö toimii varsin hyvin ja ilman häiritseviä viiveitä tai nykäyksiä.Koeajoauton alustana on tavallinen ei-säätyvä iskunvaimennus: perusviritys on ilahduttavan mukavuuspainotteinen, ja urheilullista kyytiä arvostavien kannattaa harkita säätyvää DCC-iskunvaimennusta, jonka toiminnan voi nyt säätää peräti 15 portaisesti.Ensivaikutelma Škoda Octaviasta on erittäin positiivinen: se on erittäin kyvykäs järkiauto – sillä tuskin on mitään väliä, että edeltäjän perustan takia tietty autokuumetta nostava uutuudenhuuma tuoreimmasta painoksesta puuttuu.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 110 kW DSG Style Launch Moottori Bensiinimoottori 1 968 cm#&179;, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 3000–4200 r/min Vääntö 340 Nm (1700–2700 r/min) Vääntö 340 Nm (1700–2700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,8 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,7 (yhd.) CO2-päästöt 123 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2686 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 740 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä