23.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Suosikkireseptillä – Opel Astra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa farmarikori, automaattivaihteisto ja runsas varustelu takaavat onnistumisen. Osuvatko uudet Opel Astra -mausteet makuhermoon? Hyvää: runsaat tilat, istuimet, helppokäyttöisyys, varustelu, ajovalot. Huonoa: moottorin värinät. Nykymallin Opel Astra aloitti uransa kruunauksella Vuoden Autoksi 2016 niin Euroopassa kuin Suomessakin. Runsaat tilat ja kelpo ajettavuus ovat pitäneet mallin kilpailukykyisenä luokassaan siitä asti, mutta nyt on pienen päivityksen aika.Maski ja puskurit tuovat Astraan tuoretta ilmettä. Uudet ajovalot ovat aiempaa tehokkaammat, mutta vievät vähemmän sähköä. Vaikka muodot ovat ennallaan, ilmanvastus on pienentynyt tasaiseksi koteloidun pohjan ansiosta. Peltien kätköissä uutta on enemmän, kiristyvät päästömääräykset merkitsevät uusia moottoreita ja kehittyvä tietotekniikka lisää yhteysominaisuuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljon mausteitaTestiauton varustetaso on Launch Edition uuden vuosikerran lanseeraamiseksi. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään erikoistarjous, vaan täysarsenaali varusteita poskettomaan lisähintaan. Matalampien renkaiden epämukavuutta ja ohjauksen vetelyä eivät paremmat stereot riitä korvaamaan. Parasta on erinomaisesti muotoillut istuimet hierontatoiminnolla. Astran muissa varustetasoissa hinnan suhde varusteisiin on onneksi edullisempi. Mittaristo on kokonaan uusi. Keskellä nopeusmittari ja ajotietokone ovat kuvaruudulla, mutta laitamittarit ovat perinteiset. Muistona menneisyydestä mukaan ovat mahtuneet myös öljynlämpö- ja volttimittarit.Keskikonsolin kosketusnäyttö on saanut selkeämmän grafiikan, päivitetyt ohjelmistot ja linkitysmahdollisuudet. Saksalaiseen tapaan ergonomiaan ja toimintojen selkeyteen on kiinnitetty huomiota, eli satunnaisenkaan käyttäjän ei tarvitse selata ohjekirjaa. Kamerat on uusittu, ja uutena temppuna Astran hätäjarrutus varoo myös jalankulkijoita.Sekoitetaan varoenAutomaattiversion moottorina on ahdettu 1,3-litrainen kolmisylinterinen bensakone. Se on Astra-malliston tehokkain (145 hv), sillä menevämmät versiot ovat poistuneet päästörajojen myötä. Jos haluaa manuaalivaihteiston, on pärjättävä vielä pienemmällä 1,2-litraisella moottorilla (110/130 hv). Alhaisimmat hiilidioksidipäästöt ovat 1,5-dieselillä (105/122 hv) – ilmeisesti uudet ranskalaiset isännät torppasivat puhtaimman kaasumallin. Vaihteisto ei ole perinteinen automaatti momentinmuuntimella vaan hihnakäyttöinen portaaton CVT. Teoriassa välitys on aina optimi, eikä veto katkea. Vaihteiston ohjelma etsii alhaisinta kulutusta tyhjäkäynnin tuntumasta turbomoottorin alavääntöalueelta. Aivan pintakaasulla Astra kulkeekin kuin sukkasillaan taajamanopeuksia alle neljällä litralla. Kevyt vedätys saa kuitenkin kolmipyttyisen protestoimaan häiritsevällä värinällä. Värinäalueelta pääsee pois tietysti painamalla lisää kaasua tai muuttamalla välitystä ratin siivekkeistä, mutta tällöin kulutuslukema tuplaantuu.Värinästä välittämättä koeajon keskikulutus asettui lukemaan 6,3 l/100 km. Se on enemmän kuin toivoimme Opelin uusista moottoreista kuultuamme.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Opel Astra Sports Tourer Launch Edition 145 Turbo A Hinta alkaen 21 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 068 € Moottori Bensiinimoottori 1 342 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 106 kW (145 hv), 5000 r/min Vääntö 236 Nm (2000 r/min) Vääntö 236 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4702 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2662 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa