23.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Suositun autoluokan kompakti kirittäjä – Škoda Kamiq Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kamiq tulee kirittäjäksi suosittuun autoluokkaan. Valmistajansa katumaasturiperheen pienin on sisältä yllättävän väljä. Hyvää: sisätilat, ajettavuus, voimalinja, meluttomuus. Huonoa: kontin poteromaisuus, näkyvyys takaviistoon, sporttina pintakova, hinta varusteltuna. Škoda Kamiq on tšekkivalmistajan katumaasturikatraan kolmas – ja pienikokoisin – jäsen, isoveljet ovat Kodiaq ja Karoq. Ja vaikka Kamiqin ulkomitat eivät ole identtiset Škoda Scalan kanssa, käytännössä Kamiqia voi kutsua korotetuksi Scalaksi.Jos Kamiqia pitäisi kuvata kolmella sanalla, ne olisivat vaivaton, ketterä ja tasapainoinen. Kamiqia on hauska pyöritellä kaupungissa, ja pitkähkö akseliväli tuo matka-ajoon vakautta – eli siellä auto tuntuu kokoistaan kookkaammalta.Ajettavuudeltaan Kamiq on muutenkin oiva kumppani. Ohjaus keskittää hyvin, auto ei ala itsekseen vaellella ja ratin kautta välittyy riittävän tarkka tuntuma siitä, mitä renkaiden alla tapahtuu. Melutasokin on varsin matala, ainakin hyväkuntoisilla teillä ja korkeaprofiilisilla 205/60 R16 -kitkarenkailla varustettuna.Kamiq on katumaasturi, paino sanalla katu. Maastoon ei kannata mennä, jos sieltä haluaa poiskin. Maastoajoon ei ole tarjolla avustimia eikä nelivetoa. Kehnot mökkitiet Kamiq toki selvittää, onhan siinä maavaraa 188 millimetriä – 39 milliä enemmän kuin Scalassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieseliä ei tule tarjolleVoima ja sen annostelu käyttöön ovat niin ikään varsin hyvin tasapainossa. Kaksoiskytkinautomaatti tottelee nöyrästi, jos kohta ajoittain liikkeellelähdöissä ja kiihdytysten alkuvaiheissa viivytellen.Maantieajossa 115-hevosvoimaisella Kamiqilla pärjää mainiosti, mutta kierrosten kasvaessa esimerkiksi ohituksissa äänitaso kohoaa. Litraisen ja kolmisylinterisen voimanlähteen suhteen ei olisi ollut juuri lisätoiveita, ellen olisi tullut kesken koeajon ajaneeksi myös 1,5-litraista, nelisylinteristä ja 150-hevosvoimaista Kamiqia. Väkevämmän bensiinimoottorin voimin oli lysti liittyä rampilta moottoritien liikennevirtaan. Toisaalta kaikki maksaa. Automaattivaihteinen Kamiq Style-varusteisena litraisella moottorilla ilman lisävarusteita maksaa 27 684 euroa. Vastaavasta 1,5-litraisella moottorilla varustetusta mallista pitää pulittaa jo 29 567 euroa.Voimanlähdevalikoima on kaikkiaan varsin suppea. Kahden edellä kerrotun koneen lisäksi tarjolla on 95-hevosvoimainen TSI-bensiinimoottori. Myöhemmin tarjolle tulee vielä litrainen G-TEC -kaasuversio, jonka teho on 90 hevosvoimaa. Suomalaiset dieselin odottajat joutuvat siis pettymään.Räätälöitäviä näkymiäSisäilme on viimeistelty mutta muovinen. Väljyyttä riittää takanakin, kytkimet ovat luontevasti kuskin ulottuvilla ja ulos on hyvät näkymät takaviiston katveita lukuun ottamatta. Poteromaisessa takakontissa on tilaa 400 litran verran, enemmänkin saisi olla.Amundsen -tietoviihdejärjestelmä on hinnakas mutta fiksu valinta, sillä sen osia ovat 9,2-tuumainen värillinen kosketusnäyttö ja mukaan kuuluu digitaalinen mittaristo. Luontevasti kuskin näkökentässä oleva kosketusvärinäyttö on selkeä. Olisi kuitenkin mukavaa, jos sen alalaitaan olisi istutettu käsin kierrettävät kytkimet äänenvoimakkuuden ja valikkojen valintaan. Digimittaristo puolestaan on selkeä, tyylikäs ja näkymiltään räätälöitävissä.Urheilullista tuntumaa antaa säädettävä Sport Chassis Control -iskunvaimennus, joka tuo myös 10 milliä madalletun alustan ja neljä valittava ajotilaa. Sport -ajoasetus säätää alustan jo npyttävän pintakovaksi.Kamiqille voi povata menestystä, mutta eivät kilpailijatkaan heikkoja ole. Konsernisisarien eli Volkswagen T-Crossin, Audi Q2:n ja Seat Aronan ohella niitä ovat muun muassa Kia XCeed, Hyundai Kona, Mazda CX-30 ja Opel Crossland X.Teksti: Marko Jokela Kuvat Jari Saarentaus Škoda Kamiq 1.0 TSI 115 Style DSG Hinta alkaen 27 684 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 992 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4241 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1531 mm, akseliväli 2651 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 620 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous