7.9.2024

Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover

Kuva Tuomas Rajala

Suzukin sporttinen crossover-malli tuo valmistajan tähän päivään ja kilpailijoidensa rinnalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Hieno moottori
  • Varustelu
  • Sähköinen alusta
  • Hinta
  • Mittariston grafiikka

Moottoripyörien luokitukseen on ollut tarpeen lisätä uusi pyöräluokka, jonka luontaisin nimi juontuu automaailmasta: crossover. Sillä tarkoitetaan kadulle sopivaa adventure-luokkaan flirttailevaa yleispyörää, joka ei oikein mahdu matkapyörän tai adventuren lokeroon. Tästä tyypillinen esimerkki on Suzuki GSX-S 1000 GX.

GX on Suzuki-malliston kokeellisinta laitaa, sillä se tuo hyvin konservatiivisen valmistajan mallistoon paljon uutta. Pyörästä löytyy ensimmäisenä Suzuki-mallina sähköinen semi-aktiivinen alusta. Suzuki-maailmassa se kantaa nimeä SAES. Jousituskomponentit ovat Showan valmistamat.

Joustomatkat ovat edessä ja takana yhteneväiset: 150 mm. Se on riittävästi katupyörälle, sillä pikitien ulkopuolelle Suzukin sporttisella crossoverilla ei ole asiaa. Joustoa on kuitenkin sen verran, että jousituksen potentiaalia pääsee hyödyntämään epätasaisella tiellä. Alusta on mukava, mutta tukeva.

Alustan säätö tapahtuu sähköisesti. Esijännitystä voidaan säätää itse tai luottamalla auto–asetukseen, joka haistelee kuskin ja tavaroiden massan ja tekee temppunsa. Lisäksi alustan tuntumaa voi säätää kolmeportaisella asetuksella: kova, keskiverto tai pehmeä. Asetukset vaikuttavat käytökseen jonkin verran, mutta ei niin merkittävästi kuin monen muun pyörän kohdalla.

Elektroniikkapaketti on muutenkin vaikuttava: kaarre-ABS, sutimisen- ja keulimisenesto, säädettävät moottorikartat, molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin, alamäkiavustin ja niin edelleen. Tätä nykyä japanilaismerkin pyörästä löytyy vastaavat hilut kuin eurooppalaisista. Se tasaa hieman peliä mantereiden välillä.

Jarrut ovat Brembon käsialaa, mutta tässä tapauksessa keulaan ei ole istutettu markkinoiden huippumalli Stylemaa, vaan tyydytty pykälää halvempaan ratkaisuun. Jarrut ovat kyllä varsin riittävät ilman superlatiivejakin.

Kilo-Gixxerin mylly toimii

Moottorin puolesta GSX-S 1000 GX edustaa hyvin tyypillistä nelisylinteristä sporttista moottoripyörää. Voimanlähteenä toimii vuosien takainen GSX-R:n voimanlähde, mutta sitä on muokattu paremmin yleispyörään sopivaksi.

Moottori kehittää 152 hevosvoimaa ja 106 Nm. Suzuki ei ole viimeisten vuosien aikana lähtenyt hevosvoimakisaan mukaan muiden kanssa, joten luvut eivät välttämättä yllä kilpailijoiden tasolle. Oikeassa elämässä merkitys on pieni, sillä GX:n kaltaiseen pyörään tehoa on aivan riittämiin.

GX on suorituskykyinen moottoripyörä, jonka kanssa ensimmäinen ajatus ei todellakaan ole se, että voimaa pitäisi olla lisää. Moottorin luonne on hyvä. Voimantuotto kasvaa kierrosluvun mukaan tasaisena käyränä. Tehoa tuntuu olevan myös enemmän kuin numerot antavat ymmärtää.

Suzukin suurimmat kilpailijat ovat eurooppalaisia: Ducati Multistrada V4 ja BMW S 1000 XR. Sportti-crossover-kaksikko raivoaa Suzukia tehokkaammilla moottoreilla, mutta rehellisesti voidaan kysyä, tarvitseeko tämän luokan pyörässä todella olla 170 hevosvoimaa, saati BMW M 1000 XR:n 200 hepoa? Oikeasti ei, mutta onhan se kivaa.

Halpa ja hyvä – samassa tuotteessa

Suzuki GSX-S 1000 GX joutuu siis kilpailemaan kovassa joukossa, mutta suoritus ei ole missään tapauksessa huono. Suzuki onnistuu vakuuttamaan monipuolisuudellaan ja hyvällä luonteellaan. Mutta etenkin hinnallaan. Hintaeroa BMW:hen syntyy lähes 5000 euroa ja Ducatiin melkein kymppitonnin edestä. Tuolla rahalla ostelee polttonestettä ja varusteita varsin mukavasti.

Suitsan yleismalli on kilojen valossa hieman painavanpuoleinen, mutta ajossa massa ei vaivaa. GX on kohtuullisen ketterä tapaus mutkatiellä. Vaikka crossover on hieman matkapyörää korkeampi, ei se tunnu ajaessa. Pleksi tarjoaa kohtuullisen suojan kuskille, mutta kypärämelua syntyy reippaanlaisesti. Tuulenohjuri ei ole säädettävissä, mikä laskee pisteitä.

Ainoa hieman häiritsevä asia Suzuki GSX-S 1000 GX:n kohdalla on mittariston design, joka on japanilaiseen tyyliin…tyylitön. TFT-näyttö näyttää siltä kuin se olisi suunniteltu vuonna 1998. Erhe on toki pieni, mutta suunnittelulla on suuri merkitys mielikuviin. Siinä missä BMW, Ducati ja KTM tekevät näytöistään kauniita ja toiminnallisia, on Suzukin vastaava aika heikko esitys.

Suzuki GSX-S 1000 GX on erinomainen yleispyörä, jonka toivoisi saavuttavan ostajakuntaa laajemminkin. Se on oikeasti hyvä kompromissi hinnan ja laadun välillä. Ja ajokokemuksena ei jätä kuskia kylmäksi. Näin ollen Suzukin voi toivottaa tervetulleeksi uudelle vuosituhannelle varustelunsa puolesta. Tätä on odotettu.  

Suzuki GSX-S 1000 GX

4-SYL. RIVIMOOTTORI 999 cm3,
Nestejäähdytys
6 vaihdetta, ketjuveto
Teho 112 kW (152 hv) / 11 000 r/min
Vääntö 106 Nm / 9 250 r/min

Mitat
Istuinkorkeus 845 mm
Akseliväli 1470 mm
Polttonestesäiliö 19 l
Massa 232 kg
Rengaskoko
edessä 120/70–17
takana 190/50–17

Takuu
 2 vuotta
Hinta  22 790 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat