12.9.2023 Ajoneuvot Suzuki Hayabusaan VVT-tekniikka ja lisää tehoa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki on patentoimassa Hayabusan moottorin säädettävän venttiiliajoituksen (VVT), joten uusi tekniikka nähtäneen seuraavan malliuudistuksen yhteydessä. Suzuki toi legendaarisen Hayabusan uudelleen markkinoille vuonna 2021. Sitä edellinen isompi malliuudistus tehtiin kaudeksi 2008, ja ennen kahden vuoden takaista paluuta Hayabusa ehti kadota markkinoilta muutamaksi vuodeksi, kun japanilaisvalmistaja ei hakenut moottorilleen Euro 4- ja Euro 5 -hyväksyntöjä.Kun malli pitkän odotuksen jälkeen palasi kaksi vuotta sitten markkinoille, oli se edelleen yksi markkinoiden tehokkaimmista moottoripyöristä, vaikka aiempi 197 hevosvoiman huipputeho oli tiukentuneiden päästömääräysten takia laskenut 190 hevosvoimaan, ja vääntölukemakin oli samalla pudonnut viidellä newtonmetrillä lukemaan 150.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJulkisuuteen ponnahtaneet patenttipiirrustuksetNyt Hayabusan ystäville on luvassa hyviä uutisia, sillä julkisuuteen on pulpahtanut Suzukin patenttipiirustukset Hayabusan 1340-kuutioisen rivinelosen muuttuvasta venttiiliajoituksesta. Järjestelmän avulla voidaan yhdistää hyvä alakierrosalueen voima suureen huipputehoon vieläpä niin, että päästötkin pysyvät hyvin kurissa.Avainasemassa on, että muuttuvalla ajoituksella venttiilien ”overlap” eli imu- ja pakoventtiilin yhtäaikainen aukioloaika (imuventtiili aukeaa jo ennen kuin pakoventtiili on täysin sulkeutunut) voidaan optimoida kierrosluvun mukaan.Alakierroksilla overlapia on vähemmän ja päästöt pysyvät kurissa, yläkierroksilla suurempi overlap mahdollistaa suuremman huipputehon puristamisen moottorista. Negatiiviset puolet ovat tässä tapauksessa selvästi pienempiä, hieman lisää painoa ja aavistuksen monimutkaisempi rakenne.Samannimistä venttiiliohjausta Suzuki on käyttänyt jo vuodesta 2017 lähtien GSX-R1000R -pyörässä ja vastaavia järjestelmiä myös esimerkiksi Ducati on käyttänyt Diavelin 1260-kuutioisessa V2-moottorissa. Markkinoiden edullisin ja iskutilavuudeltaan pienin muuttuvaa venttiiliajoitusta käyttävä moottoripyörä on Yamahan yksisylinterinen R125 (ja sisarmalli MT-125).Todennäköisesti ei ehdi ensi kesäänSuzuki on jo esitellyt vuoden 2024 Hayabusan uudet värivaihtoehdot, joten VVT-tekniikkaa jouduttaneen odottamaan vuoteen 2025. Patenttipiirustusten mukaan Suzukin järjestelmä ei olisi yksinkertaisimmin toteutettava keskipakovoimalla toimiva, vaan hieman monimutkaisempi sähköhydraulinen järjestelmä, joka samalla olisi helposti muokattavissa eri moottorivariaatioihin sopivaksi.Odotettavissa on, että uudella tekniikalla Hayabusan moottorin teholukema kasvaa 190 hevosvoimasta kakkosella alkavaan lukemaan. Lisäksi Suzukin huhutaan tutkivan vielä myös mahdollisuutta, että pelkän imunokan muuttuvan ajoituksen lisäksi myös pakonokan ajoitus olisi muuttuva, mikä mahdollistaisi vieläkin tarkemman palotapahtuman ja korkean suorituskyvyn yhdistämisen.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Suzuki ja Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 5.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: aina yhtä suosittu Suzuki PV 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Moottoripyörät Harley-Davidson päivitti lähes koko mallistonsa – Road Glide sai lisäksi uuden keulan 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely CF Moto 675 SR-R kurkottelee ratalegendan suuntaan 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Erikois-Honda erikoishinnalla: MP25-messuilta Africa Twinin erikoisversio alle 20 000 eurolla 2.2.2025 Moottoripyörät Liveseuranta: viimeiseen messupäivään – tule seuraamaan mitä MP 25 -moottoripyörämessuilla tapahtuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta