12.9.2023 Ajoneuvot Suzuki Hayabusaan VVT-tekniikka ja lisää tehoa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki on patentoimassa Hayabusan moottorin säädettävän venttiiliajoituksen (VVT), joten uusi tekniikka nähtäneen seuraavan malliuudistuksen yhteydessä. Suzuki toi legendaarisen Hayabusan uudelleen markkinoille vuonna 2021. Sitä edellinen isompi malliuudistus tehtiin kaudeksi 2008, ja ennen kahden vuoden takaista paluuta Hayabusa ehti kadota markkinoilta muutamaksi vuodeksi, kun japanilaisvalmistaja ei hakenut moottorilleen Euro 4- ja Euro 5 -hyväksyntöjä.Kun malli pitkän odotuksen jälkeen palasi kaksi vuotta sitten markkinoille, oli se edelleen yksi markkinoiden tehokkaimmista moottoripyöristä, vaikka aiempi 197 hevosvoiman huipputeho oli tiukentuneiden päästömääräysten takia laskenut 190 hevosvoimaan, ja vääntölukemakin oli samalla pudonnut viidellä newtonmetrillä lukemaan 150.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJulkisuuteen ponnahtaneet patenttipiirrustuksetNyt Hayabusan ystäville on luvassa hyviä uutisia, sillä julkisuuteen on pulpahtanut Suzukin patenttipiirustukset Hayabusan 1340-kuutioisen rivinelosen muuttuvasta venttiiliajoituksesta. Järjestelmän avulla voidaan yhdistää hyvä alakierrosalueen voima suureen huipputehoon vieläpä niin, että päästötkin pysyvät hyvin kurissa.Avainasemassa on, että muuttuvalla ajoituksella venttiilien ”overlap” eli imu- ja pakoventtiilin yhtäaikainen aukioloaika (imuventtiili aukeaa jo ennen kuin pakoventtiili on täysin sulkeutunut) voidaan optimoida kierrosluvun mukaan.Alakierroksilla overlapia on vähemmän ja päästöt pysyvät kurissa, yläkierroksilla suurempi overlap mahdollistaa suuremman huipputehon puristamisen moottorista. Negatiiviset puolet ovat tässä tapauksessa selvästi pienempiä, hieman lisää painoa ja aavistuksen monimutkaisempi rakenne.Samannimistä venttiiliohjausta Suzuki on käyttänyt jo vuodesta 2017 lähtien GSX-R1000R -pyörässä ja vastaavia järjestelmiä myös esimerkiksi Ducati on käyttänyt Diavelin 1260-kuutioisessa V2-moottorissa. Markkinoiden edullisin ja iskutilavuudeltaan pienin muuttuvaa venttiiliajoitusta käyttävä moottoripyörä on Yamahan yksisylinterinen R125 (ja sisarmalli MT-125).Todennäköisesti ei ehdi ensi kesäänSuzuki on jo esitellyt vuoden 2024 Hayabusan uudet värivaihtoehdot, joten VVT-tekniikkaa jouduttaneen odottamaan vuoteen 2025. Patenttipiirustusten mukaan Suzukin järjestelmä ei olisi yksinkertaisimmin toteutettava keskipakovoimalla toimiva, vaan hieman monimutkaisempi sähköhydraulinen järjestelmä, joka samalla olisi helposti muokattavissa eri moottorivariaatioihin sopivaksi.Odotettavissa on, että uudella tekniikalla Hayabusan moottorin teholukema kasvaa 190 hevosvoimasta kakkosella alkavaan lukemaan. Lisäksi Suzukin huhutaan tutkivan vielä myös mahdollisuutta, että pelkän imunokan muuttuvan ajoituksen lisäksi myös pakonokan ajoitus olisi muuttuva, mikä mahdollistaisi vieläkin tarkemman palotapahtuman ja korkean suorituskyvyn yhdistämisen.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Suzuki ja Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 8.7.2025 Ajoneuvot Koripalloilija Mikael Jantunen ja Opel Suomi yhteistyöhön 7.7.2025 Moottoripyörät Koeajo BMW R 1300 RT – matkasohva tarjoaa maksimaalista mukavuutta 6.7.2025 Ajoneuvot Matka jatkuu Tyrrhenanmeren rannikkoa pitkin etelään… tervetuloa Ferrari Amalfi 5.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi jatkaa laajentumistaan Euroopassa herättämällä eloon Grandiksen – loppu onkin helposti arvattavissa 5.7.2025 Ajoneuvot Autojätit varoittavat: EU-sääntely ajaa teollisuutta kriisiin 5.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Prätkän peseminen kannattaa aina – CF Moto 800 MT-X laitettiin pyhäkuntoon 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Sähköautot Jättisakot uhkaavat Teslaa 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 7.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kuljetuskoneyhteensopiva Mercedes-Benz Unimog -matkailuauto tekee jopa useimmat sveitsiläiset karavaanarit kateelliseksi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen