4.12.2023

Käytetty erikoisuus: Suzuki Intruder M1800R – Lähes latolöytö

Jo 17 ajokauden ikäisellä mutta alkuperäiskuntoisella Suzukilla on matkamittarissaan vain 19 000 kilometriä, eli sillä on ajettu vain noin 1000 kilometriä vuodessa.

Suzukin vuodeksi 2006 lanseeraama 1800-kuutioinen Intruder oli tuolloin malliston lippulaiva. Japanilaisvalmistajan filosofia ison cruiserin suunnittelussa poikkesi selvästi 2000-luvun alkupuolen valtavirrasta. Moottorikonstruktio oli toki amerikkalaistyyliä jäljittelevästi iskutilavuudeltaan suuri V2, mutta selvästi esikuviaan tehokkaampi. Nestejäähdytteisenä siitä puristettiin yli 120 hevosvoiman teholukema, joten sitä voidaankin pitää uranuurtajana sittemmin suosioon nousseessa powercruiserien luokassa. Vain Harley-Davidsonin V-Rodin moottori - joka muuten suunniteltiin yhteistyössä Porschen kanssa - ylsi samaan teholuokkaan, mutta iskutilavuudeltaan selvästi pienempänä V-Rod ei tarjonnut saman tason vääntöä ja fyysisestikin se oli luokkaa pienempi sekä mitoiltaan että painoltaan.

Suzukin 1783-kuutioisen moottorin sylinterien halkaisija oli 112 millimetriä ja iskunpituus 90,5 millimetriä. Palotapahtuman tehostamiseksi sylinterikannessa käytettiin kahta sytytystulppaa per sylinteri. Muhkea 160 newtonmetrin maksimivääntö saatiin jo matalalla 3200 kierroksella, kun taas huipputehoon tarvittiin kilpailijoita korkeampi 6200 kierroksen lukema. Moottorin laaja käyttöalue ja suuri maksimikierrosluku tekivät siitä samalla luokkansa urheilullisimman, kuitenkin niin että Suzuki katsoi viisi vaihdetta riittäväksi määräksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lainaosia Suzukin sporttimalleista

Moottorin lisäksi pyörän muissakin ominaisuuksissa tavoiteltiin urheilullisuutta. Nelimäntäiset radiaalijarrusatulat lainattiin GSX-R -sporttimalleista ja etujousituskin oli tuolloin lähinnä sporttipyörissä nähty käännetty USD-teleskooppi. Suzuki onnistui isossa Intruderissa yhdistämään cruiserien matalan istuinkorkeuden ja katupyörien pitkät joustomatkat, edessä 130 ja takana 120 millimetriä. Erityisesti takapään pitkä jousto toi mukavuutta verrattuna moniin saman luokan kilpailijoihin, joiden joustomatkat usein jäivät puoleen Suzukin lukemasta.

Uskottavuutta  kilpailijoihin nähden toivat pitkä yli 1700 millimetrin akseliväli, lähes 350 kilon paino tankattuna sekä kardaanivedon ja peräti 240 millimetriä leveän takarenkaan yhdistelmä. Kuvissa Intruderin suuri koko häviää osittain siihen mittasuhteita muuttavaan asiaan, että sekä etu- että takarenkaan halkaisija on normaalia suurempi eli 18-tuumainen.

Rakentelemattomuus ja musta väri valtteina

Myytävänä oleva Suzuki Intruder M1800R on toisen vuosimallin edustaja eli vuodelta 2007. Saman vuoden huhtikuussa käyttöön otetulla yksilöllä on siis jo takanaan 17 ajokautta, mutta niiden aikana matkamittariin on kertynyt vain 19 000 kilometrin lukema. Ajettujen kilometrien mukaan se muistuttaakin jo ”latolöytöä”, joka on unohtunut käytöstä ja jäänyt pölyyntymään vuosiksi varastoon. Joskus alhaiset mittarilukemat selittyvät tuontipyörien mailimittareilla eli ajettu matka onkin ilmoitettu maileina, mutta kyseisen Suzukin tuontimaa on Ruotsi, joten siinä kyseessä on aidosti kilometrit. Tämän voi lisävarmistuksena todeta myös myynti-ilmoituksen kuvista, joissa tankkiin upotetussa nopeusmittarissa näkyy nopeuslukemat 240:een asti kilometreinä tunnissa. Nopeus- ja kierroslukumittarit on tässä mallissa eroteltu kauas toisistaan, kun kierroslukumittari on ajovalon yläpuolella, hyvin näkökentässä. Mallia oli vuosien varrella tarjolla monella eri värivaihtoehdolla, mutta musta on perinteisesti ollut erityisesti custom-tyylisissä pyörissä ylivoimaisesti suosituin vaihtoehto. Pyörään on asennettu isokokoinen tuulilasi suojaamaan kuljettajaa ajoviimalta, mutta muuten pyörä näyttää äänenvaimenninta ja peilejä myöten täysin vakiolta, millä käytetyn pyörän kohdalla on yleensä arvoa nostava vaikutus. Hintapyyntö on 11 490 euroa. Se on pyörän malli ja ikä huomioiden keskitasoa, eikä myyjä ole lähtenyt korottamaan hintaa oleellisesti vaikka ajokilometrimäärä onkin poikkeuksellisen alhainen.

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori Autot

Luetuimmat