20.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki Swift 4×4 Hybrid – markkinoiden edullisin ja tavallisin hybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki Swift 4x4 Hybrid ei liiaksi muutu pienestä sähkökoneesta, mutta kohentunut varustelu tekee valinnan selväksi. Hyvää: alustan toiminta, suuntavakaus, neliveto, varustelu hintaan nähden. Huonoa: hybridijärjestelmä voisi olla tehokkaampikin, ajoasento varauksin. Sisältääkseen muutaman erikoisuuden, Suzuki Swift 4x4 Hybrid on hämmästyttävän tavallinen auto. Eiväthän ne erikoisuudet automaailman mittakaavassa mullistavia ole, mutta mielenkiintoisia silti: ensinnäkin Swift on markkinoiden ainoa manuaalivaihteinen hybridi. Toiseksi se on myös markkinoiden edullisin hybridi. Kolmanneksi se on ehkä markkinoiden tavallisin hybridi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybridi vai eikö hybridi?Toki on täysin asiallista kyseenalaistaa Suzukin hybridius. Järjestelmä on toteutettu kampiakselin päähän asennetulla yhdysrakenteisella sähkökoneella, jonka päätehtävä on kerätä moottorijarrutuksessa energiaa talteen laturin tavoin. Hieman samantapaista järjestelmää käyttää myös Mercedes-Benz uudessa bensiinikäyttöisessä M256-rivikuutosessaan – tosin Mercedes ei tehokkaammasta käynnistingeneraattorista huolimatta nimitä järjestelmää hybridiksi.Tavalliselta tuntuuSuzukin kuljettajalle riittää se, että autolla voi ajaa kuin millä tahansa manuaalivaihteisella pikkuautolla. Hybridijärjestelmän toimintaa voi tarkastella mittaristonäytön valikosta, jos haluaa, mutta muuten auto tuntuu normaalille.Ei mitään jännää nähtävillä.Sähkökoneen suorituskyky on 3,1 hevosvoimaa ja 50 newtonmetriä. Se ei siis muuta 1,2-litraista Swiftiä pikkusportiksi, mutta silti lisävääntö helpottaa alakierroksilla. Suorituskykyarvoissa ei ole eroa hybridin ja perusmallin välillä.Nelisylinterinen ahtamaton moottori on perus-Swiftistä tuttu nöyrä puurtaja. 90 hevosvoimaa ja 120 newtonmetriä liikuttavat autoa nöyrästi ja yläkierroksilla myös innokkaasti. Moottori on luonteeltaan pihi, mikä sopii hybriditeemaan.Varusteltu nelivetoHybrid-malli ei muuta perus-Swiftin vahvuuksia ja heikkouksia. Polttoainetta säästävä keveys on kärsinyt vain kymmenen kiloa (omamassa 1035 kg), joten auto liikehtii edelleen positiivisella eloisuudella. Runsaslumisella koeajohetkellä neliveto pääsi oikeuksiinsa: Swift mönki ongelmitta lumisilla parkkipaikoilla ja irtaantui vaivatta pöpperöisistäkin liikennevaloista. Pienemmän Igniksen tapaan pikku-Suzukin ylenpalttisen järkevyyden sisältä löytyy ripaus ajamisen riemua.Swift Hybrid toimitetaan GL-varusteista perusmallia paremmalla GLX-varustetasolla. Se sisältää esimerkiksi ohjauspyörän etäisyyssäädön, mutta siitäkin puolimatta hieman kurottavaan ajoasentoon saa totutella hetken. Muutoinkin varusteluun on panostettu: perusmallin päälle mukana ovat avaimettoman käytön mahdollistava älyavain , navigaattori, led-valot kaistavahti, törmäysavustin jalankulkijatunnistuksella (nostaa EuroNCAP-tuloksen kolmesta neljään tähteen) ja jopa aktiivinen vakionopeudensäädin. Viimemainittu on toiminnaltaan varsin karkea, mutta sen kanssa pärjää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMielummin hybridiSuzuki Swift Hybrdin hiilidioksidipäästöt ovat 9 grammaa kilometrillä alhaisemmat kuin perusmallissa, eli 101 g/km. Pieni grammaero laskee autoveroa, mutta se ei aivan riitä tekemään Hybridistä malliston edullisinta: perusmalli kustantaa 16 990 euroa kun hybridin saa 18 390 eurolla. Lisäkannustusta valintaan saa tällä hetkellä Suzukin romutuspalkkion (1 500 euroa) päälle tarjoamasta 1500 euron alennuksesta. Vaikka etuja ei pystyisikään hyödyntämään, jää paremman jo paremman varustelun myötä Hybrid-version lisähinta järkeväksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Suzuki Swift 4x4 Hybrid 1.2 DualJet 4WD GLX 5MT Hinta alkaen 18 390 € Moottori Bensiinimoottori 1242 cm³, 4 sylinteriä, , 5-v. manuaalivaihteisto, neliveto Teho 66 kW (90 hv), 6000 r/min Vääntö 120 Nm (4400 r/min) Vääntö 120 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,6 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 3840 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2450 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti