20.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki Swift 4×4 Hybrid – markkinoiden edullisin ja tavallisin hybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki Swift 4x4 Hybrid ei liiaksi muutu pienestä sähkökoneesta, mutta kohentunut varustelu tekee valinnan selväksi. Hyvää: alustan toiminta, suuntavakaus, neliveto, varustelu hintaan nähden. Huonoa: hybridijärjestelmä voisi olla tehokkaampikin, ajoasento varauksin. Sisältääkseen muutaman erikoisuuden, Suzuki Swift 4x4 Hybrid on hämmästyttävän tavallinen auto. Eiväthän ne erikoisuudet automaailman mittakaavassa mullistavia ole, mutta mielenkiintoisia silti: ensinnäkin Swift on markkinoiden ainoa manuaalivaihteinen hybridi. Toiseksi se on myös markkinoiden edullisin hybridi. Kolmanneksi se on ehkä markkinoiden tavallisin hybridi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybridi vai eikö hybridi?Toki on täysin asiallista kyseenalaistaa Suzukin hybridius. Järjestelmä on toteutettu kampiakselin päähän asennetulla yhdysrakenteisella sähkökoneella, jonka päätehtävä on kerätä moottorijarrutuksessa energiaa talteen laturin tavoin. Hieman samantapaista järjestelmää käyttää myös Mercedes-Benz uudessa bensiinikäyttöisessä M256-rivikuutosessaan – tosin Mercedes ei tehokkaammasta käynnistingeneraattorista huolimatta nimitä järjestelmää hybridiksi.Tavalliselta tuntuuSuzukin kuljettajalle riittää se, että autolla voi ajaa kuin millä tahansa manuaalivaihteisella pikkuautolla. Hybridijärjestelmän toimintaa voi tarkastella mittaristonäytön valikosta, jos haluaa, mutta muuten auto tuntuu normaalille.Ei mitään jännää nähtävillä.Sähkökoneen suorituskyky on 3,1 hevosvoimaa ja 50 newtonmetriä. Se ei siis muuta 1,2-litraista Swiftiä pikkusportiksi, mutta silti lisävääntö helpottaa alakierroksilla. Suorituskykyarvoissa ei ole eroa hybridin ja perusmallin välillä.Nelisylinterinen ahtamaton moottori on perus-Swiftistä tuttu nöyrä puurtaja. 90 hevosvoimaa ja 120 newtonmetriä liikuttavat autoa nöyrästi ja yläkierroksilla myös innokkaasti. Moottori on luonteeltaan pihi, mikä sopii hybriditeemaan.Varusteltu nelivetoHybrid-malli ei muuta perus-Swiftin vahvuuksia ja heikkouksia. Polttoainetta säästävä keveys on kärsinyt vain kymmenen kiloa (omamassa 1035 kg), joten auto liikehtii edelleen positiivisella eloisuudella. Runsaslumisella koeajohetkellä neliveto pääsi oikeuksiinsa: Swift mönki ongelmitta lumisilla parkkipaikoilla ja irtaantui vaivatta pöpperöisistäkin liikennevaloista. Pienemmän Igniksen tapaan pikku-Suzukin ylenpalttisen järkevyyden sisältä löytyy ripaus ajamisen riemua.Swift Hybrid toimitetaan GL-varusteista perusmallia paremmalla GLX-varustetasolla. Se sisältää esimerkiksi ohjauspyörän etäisyyssäädön, mutta siitäkin puolimatta hieman kurottavaan ajoasentoon saa totutella hetken. Muutoinkin varusteluun on panostettu: perusmallin päälle mukana ovat avaimettoman käytön mahdollistava älyavain , navigaattori, led-valot kaistavahti, törmäysavustin jalankulkijatunnistuksella (nostaa EuroNCAP-tuloksen kolmesta neljään tähteen) ja jopa aktiivinen vakionopeudensäädin. Viimemainittu on toiminnaltaan varsin karkea, mutta sen kanssa pärjää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMielummin hybridiSuzuki Swift Hybrdin hiilidioksidipäästöt ovat 9 grammaa kilometrillä alhaisemmat kuin perusmallissa, eli 101 g/km. Pieni grammaero laskee autoveroa, mutta se ei aivan riitä tekemään Hybridistä malliston edullisinta: perusmalli kustantaa 16 990 euroa kun hybridin saa 18 390 eurolla. Lisäkannustusta valintaan saa tällä hetkellä Suzukin romutuspalkkion (1 500 euroa) päälle tarjoamasta 1500 euron alennuksesta. Vaikka etuja ei pystyisikään hyödyntämään, jää paremman jo paremman varustelun myötä Hybrid-version lisähinta järkeväksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Suzuki Swift 4x4 Hybrid 1.2 DualJet 4WD GLX 5MT Hinta alkaen 18 390 € Moottori Bensiinimoottori 1242 cm³, 4 sylinteriä, , 5-v. manuaalivaihteisto, neliveto Teho 66 kW (90 hv), 6000 r/min Vääntö 120 Nm (4400 r/min) Vääntö 120 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,6 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 3840 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2450 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous