14.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Tasaisemmin tyylikkääksi – Range Rover Evoque Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyylistään tunnettu kompakti Range Rover Evoque on uudistunut. Nyt estradille nousee myös uutta teknologiaa. Hyvää: ajettavuus tiellä ja sen vieressä, varusteet. Huonoa: tunnelma vaatii varusteita. Toisen polven Range Rover Evoque on säilyttänyt edeltäjästään tutun kiilamaisen tyylin ja perintönä saadut ovien saranat. Muuten remontti ulottuu lattiasta kattoon, eli myös pohjarakenteet ja moottorit ovat uutta perua. Dramaattisia eroja ei toki ole, mutta esimerkiksi akselivälin kasvaminen näkyy suorimmin kasvaneissa sisätiloissa. Kompakti Evoque ei edelleenkään ole tilaihme, mutta takaistuin on sangen käyttökelpoinen.Tavaratila on kasvanut 591 litraan ja on laajennettavissa 1 383 litraan. Välipohjan jakama tavaratila on kuitenkin niin matala, että esimerkiksi kylmälaukulla ja muilla mökkiviikonlopun tavaroilla kontin saa turvoksiin, ja tavaratilan suojaverho pitää irrottaa. Maavaraa löytyy 212 mm, ja kahluusyvyys on nyt 600 mm. Lähestymiskulma on 25 astetta (R-Dynamic-varustelulla 20,8 astetta) ja jättökulma 30,6 astetta, eli harrastamaan tai vaikka hirvipassiin pääsee tarvittaessa hieman huonompaakin uraa pitkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomaattisesti nelivetoSuomeen tuotavat Evoquet on varustettu aina 48 voltin kevythybriditekniikalla, yhdeksänvaihteisella automaatilla sekä Range Roverin imagollekin tärkeällä jatkuvalla nelivedolla. Uusi automaattivaihteisto suosii turhan suurta vaihdetta, eikä vaihtotapahtumakaan ole kaikkein sulavin ainakaan kaupunkiajossa. Menohaluja hillitsee osaltaan myös Evoquen 1 900 kilogramman hujakoille kasvanut massa.Tarjolla on kolme diesel- ja kolme bensiinimoottoria. Koeajettu perusmallin D150-dieselmoottori (hinnat alkaen 52 990 euroa) riittää jo Evoquen arkitarpeisiin mainiosti, mutta P250-bensiinimalli tuo etenemiseen itsevarmuutta ja vaivattomuutta. Hevosvoimalukemat löytyvät suoraan mallinimestä. Lataushybridimalli liittyy joukkoon myöhemmin.Evoquen kehityksen huomaa jo asvalttitiellä ajettaessa, mutta seikkailu sorateillä ja hieman tavallista vaikeammilla väylillä vakuutti, että melutaso on laskenut ja jousitusmukavuus on hyvällä tolalla.Uusia näkökulmiaRange Rover Evoque esittelee JLR:n mallistoon joukon uusia varusteita. Digitaalinen taustapeili saa kuvansa haineväantenniin piilotetusta kamerasta. Erittäin selkeän kuvan suurin haaste kohdistuu kuljettajaan, jonka on muutettava hahmotustottumustaan siitä, miten taustanäytössä näkyvät kohteet suhtautuvat auton kylkiin ja sivupeileihin. Kameran kuvakulmaa ja sen myötä takanäkymää voi säätää vaivattomasti napin painalluksella. Näytön voi halutessaan myös sammuttaa ja palata perinteiseen taustapeilin käyttöön. Myös toinen tuore varuste liittyy näkemiseen. 360 asteen ympäristökameran lisäksi tarjolla on uusi ClearSight Ground View, joka tekee konepellistä ja moottorista tavallaan läpinäkyvän tarjoamalla 180 asteen näkymän auton keulan alle. Tarkoituksena on kertoa kuljettajalle, missä eturenkaat todella menevät. Pikaisen kokeilun perusteella lisänäkymästä on iloa täsmällistä ajoa vaativissa tilanteissa ja maastossa, mutta varauksetonta riemua se ei herätä. Tiukassa paikassa lienee edelleen viisainta varmistaa tilanne omin silmin tai juoksuttaa apukuskia vahinkojen välttämiseksi.Varusteilla fiilikseenHuonommilla teillä ja vaikeissa olosuhteissa liikkuvaa ilahduttanee valmistajan kookkaammasta mallistosta tuttu Terrain Response 2 -järjestelmä, joka on jatkossa vakiovaruste Evoquessakin. Järjestelmä optimoi auton asetuksia ajo-olosuhteiden mukaisesti joko kuljettajan päätösten mukaan tai automaattisesti. Haastavissa olosuhteissa apua tarjoavat myös optimaalisen vääntömomentin säätö, alamäkihidastin, vetoavustin ja tasaisen nopeuden hitaassa maastoajossa sekä liukkaalla tarjoava ATPC-järjestelmä.Maltillisemmin varusteltu Evoque tuntuu miellyttävältä, mutta perinteinen mittaristo, kangasverhoilu ja ruksimatta jääneet varusteet tekevät tunnelmasta hiukan tavanomaisen. Koeajettua kaksikkoa vertaamalla on selvää, että Range Roverin premium-tunnelma nousee esiin varustetasojen kohentuessa ja lisävarustelemalla.Valinnanvaraa riittää, sillä teknisten avustimien ja turvavarusteiden lisäksi tarjolla on täsmäratkaisuja harrastusvälineiden kuljettamiseen ja kestävää kehitystä esimerkiksi eukalyptuksen kuiduista tehdyn verhoilumateriaalin muodossa, joka taannee varustelijalle ainakin eksotiikkapisteitä.Evoque parantaa edeltäjäänsä verrattuna jokaisella osa-alueella, ja uusi malli onnistuu ennen kaikkea olemaan aito osa Range Roverin vaativaa tuoteperhettä.Teksti: Aake Kinnunen ja Antti Hentinen Kuvat: Antti Hentinen Range Rover Evoque SE P250 Hybrid AWD Aut Hinta alkaen 81 136 € Koeajetun auton hinta varusteineen 93 434 € Moottori Bensiinimoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 183 kW (249 hv), 5500 r/min Vääntö 365 Nm (1300–4500 r/min) Vääntö 365 Nm (1300–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,3 (yhd.) CO2-päästöt 214 g/km Mitat pituus 4371 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1649 mm, akseliväli 2681 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti