25.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: täyssähköinen Mini Cooper SE ajaa asiansa, mutta sen parasta ennen -päiväys lähestyy nopeasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäinen täyssähköinen sarjatuotantoon asti päätynyt Mini kantaa nimeä Cooper SE. Hyvää: voimalinja, pikalataus. Huonoa: rengasmelu, ohjaus, regeneroinnin säädettävyys. BMW:n alaisuuteen kuuluvan brittimerkin uutuus, Mini Cooper SE -sähköauto, on todellisuudessa kahden olemassaolevan auton yhdistelmä. Tekniikka on lainattu pienin muutoksin muutaman vuoden ikäisestä BMW i3:sta, koska muutakaan perustaa ei valmistajalla ole valmiina.32,6 kilowattitunnin ajoakku on sijoitettu auton pohjaan niin, ettei se pienennä sisä- tai tavaratiloja lainkaan. Tilat eivät siis ole normaalia Cooperia minikokoisemmat.Sähkövoimalinjan lisäksi Cooper SE:n erikoisuutena on uusi mittaristo. Ilman minkäänlaista lippaa herää pelko siitä, ettei mittaristosta näkisi aurinkoa vasten kunnolla, mutta onneksi tämä osoittautuu turhaksi. Mittaristo ei ole juuri personoitavissa, mutta kaiken tarvittavan saa näkymään ja kun lisäksi visuaalinen ilme edustaa tätä päivää, uudistus on varsin onnistunut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMittaristo sentään uusiSähkö sopii Minin imagoon erinomaisesti, mutta nykyinen Cooper-korimalli on esitelty jo vuonna 2014, joten muun muassa tietoviihdejärjestelmä tuntuu auttamatta vanhanaikaiselta. Regenerointi ei ole asteittain säädettävissä vaihteenvalitsimen tai ratin lapojen kautta, mutta sen saa kytkettyä kahteen eri asentoon, joista oletus jarruttaa moottorilla erittäin rajusti. Hieman häiritsevästi vaihteenvalitsimen voi siirtää asentoon, jossa polttomoottori-Minissä löytyy manuaaliasetus. Tässä asennossa tökkimällä regeneroinnin taso ei kuitenkaan muutu, eikä siitä tapahdu mitään muutakaan – olisiko suunnittelun kiireessä unohtunut estää valitsimen siirtyminen manuaaliasentoon?Sähköauto, muttei äänetönPolttomoottorin tilalle heitetyn sähkömoottorin 184 hevosvoimaa liikuttavat Miniä iloisesti, ja niukasti säädettävää regenerointia lukuun ottamatta voimalinja toimii saumattomasti. Kaasunvaste on tunnokas, ja äkäisempää liikuttelua varten voi ottaa käyttöön sport-ajotilan.Ohjaus on polttomoottoriseen Cooperiin verrattuna jäykähkö ja keskialueelta tahmaava. Kovemmassa vauhdissa ohjaus ei kuitenkaan muutu aivan tunnottomaksi, mutta se ei myöskään varta vasten houkuttele koukkaamaan moottoritieltä mutkateille. Korvakäytäviin kantautuva vollotus tosin lähes pakottaa pienemmille väylille: matka-ajossa rengasmelu on hurjaa, ja se vain korostuu, kun keulalla ei ole matalaäänistä polttomoottoria.Töpselit näkyvilleOnneksi latauspuoli on kunnossa. 50 kilowatin CCS-pikalatauksella akun luvataan täyttyvän 0–80 prosenttiin 28 minuutissa. Type 2 -pistokkeen kautta auto latautuu parhaillaan 11 kilowatin teholla (3 x 16 A) tyhjästä täyteen 3 tunnissa 15 minuutissa. Suko-pistokkeesta (1 x 10 A) lataus vie 15 tuntia.Sähkövoimalinjaa varten tehtyjä ratkaisuja on varsin vähän, mutta silti sähköisyyttä korostetaan ympäri autoa lätkityillä töpselilogoilla. Tekniikan alkuperäiseen kantajaan i3:een verrattuna Mini Cooper SE on vielä varsin persoonaton ilmestys. Toisaalta jos liikenteestä ei halua erottua yhtä paljon kuin i3:n ratissa, sähkö-Minin valinta voi olla hyvinkin sopiva. Olemassaolevan korin ja tekniikan risteytyksenä auto on kuitenkin jo valmiiksi vähän vanhahtava.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mini Cooper SE Essential Hinta alkaen 38 507 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 507 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 135 kW (184 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 32,6 / 28,9 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 50 kW. Toimintamatka 234 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 3845 mm, leveys 1727 mm, korkeus 1432 mm, akseliväli 2495 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”