5.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace EV on merkkinsä ensimmäinen täyssähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Proace EV kasvattaa sähköpakettiautojen tarjontaa. Resepti on tuttu sisarmerkeistä. Hyvää: mukavuus. Huonoa: vaihteenvalitsimen toiminta. Toyotan ensimmäinen täyssähköauto on, mielenkiintoista kyllä, konserniyhteistyön kautta kokoonpanoon tullut pakettiauto. Toyota Proace EV on käytännössä tuttu Opelin, Citroënin ja Peugeotin mallistoista. Toyotan painos on kuitenkin aina viisiovinen ja varustettu ikkunallisilla takapariovilla, mikä on hyvä ottaa huomioon sisarmallien hintoja vertailtaessa.Proace EV:n latausluukku on sijoitettu vasempaan etulokasuojaan. Muuten mallia ei sähköautoksi erota, eli esimerkiksi keulamaski on sama kuin polttomoottoriversioissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi mittaa ja akkuaProace EV on saatavana kahdella korimallilla (Compact ja L2) sekä kahdella akkukoolla (50 ja 75 kWh). Lyhyempi kori on kuitenkin tarjolla vain pienemmällä 50 kilowattitunnin akulla – se aloittaa sähköversion hinnaston 46 881 eurosta ja WLTP-toimintamatkan 230 kilometristä.Kotitalouspistokkeesta akun lataaminen täyteen kestää toista vuorokautta, mutta AC-latausasemalla (3 x 16 A) latausaika laskee jo alle viiteen tuntiin (pieni akku) ja seitsemän tunnin pintaan (isompi akku). Pikalatauksella (100 kW) 80 prosentin varaus voidaan teoriatasolla saavuttaa noin 30–45 minuutissa.Kuormatilavuus on sama kuin polttomoottorimalleissa. Kantavuutta riittää pienellä akulla varustetussa pitkässä L2-mallissa noin 1 275 kg, kun kaksi muuta mallia tyytyvät noin 1 000 kilogramman luokkaan varustelusta riippuen.Puoli päivää kestänyt pyrähdys Proace EV:n ratissa ei vielä kertonut kovin paljon, mutta perusasiat saatiin ensikoeajossa selville. Koeajossa alle asettui EV-malliston huipulla majaileva pitkä L2 suuremmalla 75 kilowattitunnin akkupaketilla.Näppärä ja mukavaMoottoritiellä kulutuksen sai pikkupakkasilla ja Eco-ajotilassa nousemaan noin 30 kWh/100 km -tuntumaan. Melutaso pysyy siedettävänä, ja jousitus on ilman kuormaakin yllättävän mukava. Kaupungissa Proace EV on varsin näppärä pyöriteltävä epävarmasti reagoivaa vaihteenvalitsinta lukuun ottamatta, mutta ohjaus osoittautui liukkaalla tunnottomaksi. Tämän auton kohderyhmiä ovat ainakin suuremmat yritykset. Yhteisöjen tarjouspyynnöissä urakoitsijoille on jo näkynyt vaatimuksia vähäpäästöisten tai päästöttömien ajoneuvojen käytöstä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Toyota Proace EV L2 75 kWh 5-ov Hinta alkaen 52 731 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75 / 67,5 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS/CHAdeMO 100 kW. Toimintamatka 330 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,1 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1940 mm, akseliväli 3275 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin