5.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace EV on merkkinsä ensimmäinen täyssähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Proace EV kasvattaa sähköpakettiautojen tarjontaa. Resepti on tuttu sisarmerkeistä. Hyvää: mukavuus. Huonoa: vaihteenvalitsimen toiminta. Toyotan ensimmäinen täyssähköauto on, mielenkiintoista kyllä, konserniyhteistyön kautta kokoonpanoon tullut pakettiauto. Toyota Proace EV on käytännössä tuttu Opelin, Citroënin ja Peugeotin mallistoista. Toyotan painos on kuitenkin aina viisiovinen ja varustettu ikkunallisilla takapariovilla, mikä on hyvä ottaa huomioon sisarmallien hintoja vertailtaessa.Proace EV:n latausluukku on sijoitettu vasempaan etulokasuojaan. Muuten mallia ei sähköautoksi erota, eli esimerkiksi keulamaski on sama kuin polttomoottoriversioissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi mittaa ja akkuaProace EV on saatavana kahdella korimallilla (Compact ja L2) sekä kahdella akkukoolla (50 ja 75 kWh). Lyhyempi kori on kuitenkin tarjolla vain pienemmällä 50 kilowattitunnin akulla – se aloittaa sähköversion hinnaston 46 881 eurosta ja WLTP-toimintamatkan 230 kilometristä.Kotitalouspistokkeesta akun lataaminen täyteen kestää toista vuorokautta, mutta AC-latausasemalla (3 x 16 A) latausaika laskee jo alle viiteen tuntiin (pieni akku) ja seitsemän tunnin pintaan (isompi akku). Pikalatauksella (100 kW) 80 prosentin varaus voidaan teoriatasolla saavuttaa noin 30–45 minuutissa.Kuormatilavuus on sama kuin polttomoottorimalleissa. Kantavuutta riittää pienellä akulla varustetussa pitkässä L2-mallissa noin 1 275 kg, kun kaksi muuta mallia tyytyvät noin 1 000 kilogramman luokkaan varustelusta riippuen.Puoli päivää kestänyt pyrähdys Proace EV:n ratissa ei vielä kertonut kovin paljon, mutta perusasiat saatiin ensikoeajossa selville. Koeajossa alle asettui EV-malliston huipulla majaileva pitkä L2 suuremmalla 75 kilowattitunnin akkupaketilla.Näppärä ja mukavaMoottoritiellä kulutuksen sai pikkupakkasilla ja Eco-ajotilassa nousemaan noin 30 kWh/100 km -tuntumaan. Melutaso pysyy siedettävänä, ja jousitus on ilman kuormaakin yllättävän mukava. Kaupungissa Proace EV on varsin näppärä pyöriteltävä epävarmasti reagoivaa vaihteenvalitsinta lukuun ottamatta, mutta ohjaus osoittautui liukkaalla tunnottomaksi. Tämän auton kohderyhmiä ovat ainakin suuremmat yritykset. Yhteisöjen tarjouspyynnöissä urakoitsijoille on jo näkynyt vaatimuksia vähäpäästöisten tai päästöttömien ajoneuvojen käytöstä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Toyota Proace EV L2 75 kWh 5-ov Hinta alkaen 52 731 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75 / 67,5 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS/CHAdeMO 100 kW. Toimintamatka 330 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,1 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1940 mm, akseliväli 3275 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: kuka on vastuussa, jos auto on pysäköity osittain ulos ruudusta ja se kolhitaan? 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 29.9.2024 Autoilu Näitä autoja me haluamme – iso autoliike paljastaa! 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä