5.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace EV on merkkinsä ensimmäinen täyssähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Proace EV kasvattaa sähköpakettiautojen tarjontaa. Resepti on tuttu sisarmerkeistä. Hyvää: mukavuus. Huonoa: vaihteenvalitsimen toiminta. Toyotan ensimmäinen täyssähköauto on, mielenkiintoista kyllä, konserniyhteistyön kautta kokoonpanoon tullut pakettiauto. Toyota Proace EV on käytännössä tuttu Opelin, Citroënin ja Peugeotin mallistoista. Toyotan painos on kuitenkin aina viisiovinen ja varustettu ikkunallisilla takapariovilla, mikä on hyvä ottaa huomioon sisarmallien hintoja vertailtaessa.Proace EV:n latausluukku on sijoitettu vasempaan etulokasuojaan. Muuten mallia ei sähköautoksi erota, eli esimerkiksi keulamaski on sama kuin polttomoottoriversioissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi mittaa ja akkuaProace EV on saatavana kahdella korimallilla (Compact ja L2) sekä kahdella akkukoolla (50 ja 75 kWh). Lyhyempi kori on kuitenkin tarjolla vain pienemmällä 50 kilowattitunnin akulla – se aloittaa sähköversion hinnaston 46 881 eurosta ja WLTP-toimintamatkan 230 kilometristä.Kotitalouspistokkeesta akun lataaminen täyteen kestää toista vuorokautta, mutta AC-latausasemalla (3 x 16 A) latausaika laskee jo alle viiteen tuntiin (pieni akku) ja seitsemän tunnin pintaan (isompi akku). Pikalatauksella (100 kW) 80 prosentin varaus voidaan teoriatasolla saavuttaa noin 30–45 minuutissa.Kuormatilavuus on sama kuin polttomoottorimalleissa. Kantavuutta riittää pienellä akulla varustetussa pitkässä L2-mallissa noin 1 275 kg, kun kaksi muuta mallia tyytyvät noin 1 000 kilogramman luokkaan varustelusta riippuen.Puoli päivää kestänyt pyrähdys Proace EV:n ratissa ei vielä kertonut kovin paljon, mutta perusasiat saatiin ensikoeajossa selville. Koeajossa alle asettui EV-malliston huipulla majaileva pitkä L2 suuremmalla 75 kilowattitunnin akkupaketilla.Näppärä ja mukavaMoottoritiellä kulutuksen sai pikkupakkasilla ja Eco-ajotilassa nousemaan noin 30 kWh/100 km -tuntumaan. Melutaso pysyy siedettävänä, ja jousitus on ilman kuormaakin yllättävän mukava. Kaupungissa Proace EV on varsin näppärä pyöriteltävä epävarmasti reagoivaa vaihteenvalitsinta lukuun ottamatta, mutta ohjaus osoittautui liukkaalla tunnottomaksi. Tämän auton kohderyhmiä ovat ainakin suuremmat yritykset. Yhteisöjen tarjouspyynnöissä urakoitsijoille on jo näkynyt vaatimuksia vähäpäästöisten tai päästöttömien ajoneuvojen käytöstä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Toyota Proace EV L2 75 kWh 5-ov Hinta alkaen 52 731 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75 / 67,5 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS/CHAdeMO 100 kW. Toimintamatka 330 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,1 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1940 mm, akseliväli 3275 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”