2.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Tradition taidetta – Toyota Camry 2.5 Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Camry vetää isot linjat niin varmalla kädellä, että pikku töherrykset eivät teosta pilaa. Hyvää: ajettavuus, tilat, hybridivoimalinja. Huonoa: ei vetomassaa, farmarimallin puute. Paluun Suomen markkinoille tehnyt Toyota Camry oli ehkä ennen synonyymi harmahtavalle perussedanille, mutta uuden sukupolven myötä kantoja on tarkistettava. Runsaat muodot ja keulan laaja jenihymy tuovat mieleen jopa ylämerkki Lexuksen.Liikkeellelähtöä seuraa täyteläisyyttä ja vanhanaikaisuutta, ja vain vähän epäkohtia. Ensin mainitusta adjektiivista vastaa katkoton hybridivoimalinja, toinen puolestaan liittyy ohjaukseen: siinä esiintyy jopa lievää vetelyä, mitä ei enää usein nykyautoissa tapaa.Kyseessä on kuitenkin puhtaasti positiivinen piirre, sillä Camryn terve ohjaustunto peittoaa muun muassa Audin tai BMW:n vastaavan kokoisten autojen yritelmät – näin ne voimasuhteet kääntyvät. Vielä kun ohjaus palauttaisi tarmokkaammin kävelynopeuksissa.Maantiellä kulku on vakaata, kuten isossa autossa pitääkin. Sen sijaan koeajoauton 235/45 R18 -pyörien aiheuttama melu on karkealla pinnalla aika kuuluvaa. Pyöräkoko huomioon ottaen mukulakiveys ylittyy nätisti, mutta terävät töyssyt tärskäyttävät läpi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjaamossa viihtyySisälläkin perusasiat ovat enemmän kuin kunnossa, kunhan kojelaudan hieman ylimuotoiltuihin linjoihin tottuu. Kunnollisessa ajoasennossa jää kaipaamaan vähän ylemmäs nousevaa istuinosan etureunaa, mutta näilläkin eväillä Camryssä istuu mielellään pitkään.Kytkimet ovat kauttaaltaan selkeitä, ja havainnollista keskinäyttöäkin heikentävät vain joidenkin symbolien pienuus ja turvajärjestelmien hieroglyfiset lyhenteet – sekä selkeät käännöskukkaset kuten ”pysäköintitutkinto” tai ”takapään liikennetiedotus”. Säilytystilaakin on loihdittu mukavasti: mukitelineiden edessä on riittävä lokero, ja loput tavarat voi haudata keskikyynärnojan alla olevaan suureen lokeroon. Samaiseen, muhkeaan ja pehmustettuun nojaan on mukava lepuuttaa kättä ajon aikana. Tässä paketissa vähän liiaksi oikealle sijoitettu nopeusmittari tai 5 km/h portain säätyvä mukautuva vakionopeudensäädin eivät edes harmita. Ja saahan cruisen halutessaan kytkettyä tavalliseksi, jolloin nopeutta voi säätää yhden kilometrin haarukalla.Helppo kulkea ja ollaIsot ulkomitat joka suuntaan saavat aikaan senkin hyveen, että autoon kulku on katumaasturimaisen helppoa, niin henkilöautosta kuin onkin kyse. Vaikka akseliväli on 4,5 cm lyhyempi kuin sisarmalli Lexus ES:ssä, pitkäkin takamatkustaja mahtuu hienosti.Tavaratilassa leveyssuuntainen tila on käytetty perinteisin keinoin hyväksi, ja lopputulos on valtava. Se onkin tarpeen, sillä Camryä ei tehdä farmarina, eikä konttia saa tämän Premium-varustetason yhteydessä laajennettua. Onneksi edullisemmissa Active- ja Style-tasoissa sähkösäätöinen takaistuin vaihtuu kahdessa erisuuruisessa osassa kumoutuvaan selkänojaan.Takaluukkuun viitseliäisyyttä ei ole enää riittänyt: saranat ovat vanhanaikaista, tilaan tunkeutuvaa tyyppiä, ja luukku sulkeutuu rämähtäen. Muuten viimeistely on kautta linjan asiallisen japanilaista.Harvoin on tullut kirjoitettua, että Toyotan kokeileminen kysyy rohkeutta, mutta uuden Camryn tapauksessa näin voi ilmaista. Sen verran tasapainoinen kokonaisuus on – vertasi autoa sitten minkämaalaiseen kilpailijaan tahansa. Malliston alkaen-hinnatkaan, vajaat 40 000 euroa, eivät pelota. Perävaunua vetävät joutuvat tosin ostamaan jonkin toisen auton.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota Camry 2.5 Hybrid Premium Hinta alkaen 44 786 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 331 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 2 487 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, etuveto. Teho 160 kW (218 hv) Vääntö 221 Nm Vääntö 221 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 126 g/km Mitat pituus 4885 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2825 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta