2.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Tradition taidetta – Toyota Camry 2.5 Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Camry vetää isot linjat niin varmalla kädellä, että pikku töherrykset eivät teosta pilaa. Hyvää: ajettavuus, tilat, hybridivoimalinja. Huonoa: ei vetomassaa, farmarimallin puute. Paluun Suomen markkinoille tehnyt Toyota Camry oli ehkä ennen synonyymi harmahtavalle perussedanille, mutta uuden sukupolven myötä kantoja on tarkistettava. Runsaat muodot ja keulan laaja jenihymy tuovat mieleen jopa ylämerkki Lexuksen. Liikkeellelähtöä seuraa täyteläisyyttä ja vanhanaikaisuutta, ja vain vähän epäkohtia. Ensin mainitusta adjektiivista vastaa katkoton hybridivoimalinja, toinen puolestaan liittyy ohjaukseen: siinä esiintyy jopa lievää vetelyä, mitä ei enää usein nykyautoissa tapaa. Kyseessä on kuitenkin puhtaasti positiivinen piirre, sillä Camryn terve ohjaustunto peittoaa muun muassa Audin tai BMW:n vastaavan kokoisten autojen yritelmät – näin ne voimasuhteet kääntyvät. Vielä kun ohjaus palauttaisi tarmokkaammin kävelynopeuksissa. Maantiellä kulku on vakaata, kuten isossa autossa pitääkin. Sen sijaan koeajoauton 235/45 R18 -pyörien aiheuttama melu on karkealla pinnalla aika kuuluvaa. Pyöräkoko huomioon ottaen mukulakiveys ylittyy nätisti, mutta terävät töyssyt tärskäyttävät läpi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ohjaamossa viihtyy Sisälläkin perusasiat ovat enemmän kuin kunnossa, kunhan kojelaudan hieman ylimuotoiltuihin linjoihin tottuu. Kunnollisessa ajoasennossa jää kaipaamaan vähän ylemmäs nousevaa istuinosan etureunaa, mutta näilläkin eväillä Camryssä istuu mielellään pitkään. Kytkimet ovat kauttaaltaan selkeitä, ja havainnollista keskinäyttöäkin heikentävät vain joidenkin symbolien pienuus ja turvajärjestelmien hieroglyfiset lyhenteet – sekä selkeät käännöskukkaset kuten ”pysäköintitutkinto” tai ”takapään liikennetiedotus”. Säilytystilaakin on loihdittu mukavasti: mukitelineiden edessä on riittävä lokero, ja loput tavarat voi haudata keskikyynärnojan alla olevaan suureen lokeroon. Samaiseen, muhkeaan ja pehmustettuun nojaan on mukava lepuuttaa kättä ajon aikana. Tässä paketissa vähän liiaksi oikealle sijoitettu nopeusmittari tai 5 km/h portain säätyvä mukautuva vakionopeudensäädin eivät edes harmita. Ja saahan cruisen halutessaan kytkettyä tavalliseksi, jolloin nopeutta voi säätää yhden kilometrin haarukalla. Helppo kulkea ja olla Isot ulkomitat joka suuntaan saavat aikaan senkin hyveen, että autoon kulku on katumaasturimaisen helppoa, niin henkilöautosta kuin onkin kyse. Vaikka akseliväli on 4,5 cm lyhyempi kuin sisarmalli Lexus ES:ssä, pitkäkin takamatkustaja mahtuu hienosti. Tavaratilassa leveyssuuntainen tila on käytetty perinteisin keinoin hyväksi, ja lopputulos on valtava. Se onkin tarpeen, sillä Camryä ei tehdä farmarina, eikä konttia saa tämän Premium-varustetason yhteydessä laajennettua. Onneksi edullisemmissa Active- ja Style-tasoissa sähkösäätöinen takaistuin vaihtuu kahdessa erisuuruisessa osassa kumoutuvaan selkänojaan. Takaluukkuun viitseliäisyyttä ei ole enää riittänyt: saranat ovat vanhanaikaista, tilaan tunkeutuvaa tyyppiä, ja luukku sulkeutuu rämähtäen. Muuten viimeistely on kautta linjan asiallisen japanilaista. Harvoin on tullut kirjoitettua, että Toyotan kokeileminen kysyy rohkeutta, mutta uuden Camryn tapauksessa näin voi ilmaista. Sen verran tasapainoinen kokonaisuus on – vertasi autoa sitten minkämaalaiseen kilpailijaan tahansa. Malliston alkaen-hinnatkaan, vajaat 40 000 euroa, eivät pelota. Perävaunua vetävät joutuvat tosin ostamaan jonkin toisen auton. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota Camry 2.5 Hybrid Premium Hinta alkaen 44 786 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 331 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 2 487 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, etuveto. Teho 160 kW (218 hv) Vääntö 221 Nm Vääntö 221 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 126 g/km Mitat pituus 4885 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2825 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt