29.6.2024

Koeajo: Triumph Rocket 3 Storm R – myrskyn ratsastaja

Kuva Tuomas Rajala

Triumph tuo lisää tehoa pyörään, joka ei olisi missään nimessä kaivannut lisää tehoa. Ja juuri siksi Rocket 3 Storm on huikean hieno tapaus.

Triumph julkaisi vuonna 2020 uuden Rocket 3:n rikkomalla ennätyksiä. Maailman suurin tuotantomoottoripyörän valtikka varastettiin…no edellisen sukupolven Rocket 3:lta. Tätä nykyä moottori on 2,5-litrainen ja kolmesylinterinen.

Storm-version moottorissa ei sinänsä ole varsinaista uutuusarvoa, sillä mylly on litratilavuuden puolesta ennallaan. Tehoa on kuitenkin loihdittu jopa 15 hevosvoimaa aiempaa enemmän, ja siitä juontuu nimi Storm.

Rocketin teholukemat piirrellään tätä nykyä muodossa 182 hv ja 225 Nm. Etenkin vääntölukema on sellainen, jonka kanssa ei tarvitse prätkämarkkinoilla hävetä. Vastaavaan ei nimittäin yllä yksikään toinen tuotantomoottoripyörä. Ehkä siksi, että oikeasti tällaista määrää vääntöä ei tarvitse mihinkään. Mutta voi veljet miten mukavaa se silti on.

Kun Rocket uudistui, tuli siitä kertaheitolla valovuosia parempi pyörä kuin edellinen kehitysversio. Aiempien sukupolvien powercruiser oli järkyttävän painava ja kömpelö moottoripyörä, jolla oli nautinnollista ajaa luotisuoraa moottoritietä mittarisatasta. Jos taakse olisi laittanut kaksi rengasta, sitä olisi tuskin huomannut ajossa. Vuosi 2020 toi mukanaan huomattavan parannuksen, ja nyt on aika pienen päivityksen.

Lisävoiman ohella Storm tuo peliin enemmän pysäytysvoimaa, sillä jarruvarustus on tätä nykyä Brembon Stylemaa. Keulasta löytyy markkinoiden parhaat jarrut, mutta 317 kilon elopaino kyllä tuntuu jarrutuksissa. Ero edelliseen on marginaalinen, sillä painoa on mahdotonta kumota.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aivan liian iso, eikun ihana moottori

Rocket 3 Stormin moottori on yksi markkinoiden hienoimmista. Vaikka se on kaikessa suhteessa aivan liian iso moottoripyörän voimanlähde, on siitä vaikeaa olla pitämättä. Välitykset ovat todella pitkät, sillä raju vääntö mahdollistaa moisen.

Kuusilovista askia ei tarvitse kelailla läpi, vaan moottorissa on niin järkyttävästi ruutia, että kuutosvaihteella voi ajella tyhjäkäynnillä. Kun vauhtia tarvitaan lisää, voi kaasukahvasta kääntää hieman ja moottori herää heti eloon. Siis tyhjäkäynniltä. Vääntöreservi naurattaa.  

Uhkea vääntö tekee ajamisesta vaivatonta, mutta hommalla on kääntöpuolensa. Kun välit ovat pitkät ja voimaa naurettava määrä, kasvaa vauhti yllättävän nopeasti. Mikäli nopeusmittarin neulan kanssa ei ole tarkkana, saattaa keskustelu virkavallan kanssa olla sävyltään ikävää.

Mörssäri hyökkää kaasukahvaa kääntäessä terävästi, ja voimantunne on hyvin poikkeuksellinen. Voimaa hyödyntäessä tulee monta kertaa naurettua ääneen, sillä vääntävä motti tuntuu rullaavan asfaltin takapallon alla kaksin kerroin. Toki ruuti loppuu jossain vaiheessa, sillä ei Rocket mikään supersport ole.

Vaikka elopainoa on muikeat 317 kiloa, menee Triumph mutkatiellä… noh mutkitta. Takarengas on 240 mm leveä, mutta tiettyyn rajaan asti pyörä taipuu mutkiin asiallisesti. Toki leveä kumi vaatii hieman painamista mutkaan kohti, mutta yllättävän ketterästä pyörästä on kyse.

Aina naurettava määrä voimaa

Rocket 3 on monella tapaa poikkeuksellinen moottoripyörä, ja yksi sellaista ominaisuuksista on se, että kyytiläinen ei tunnu pyörän takana juurikaan vaikuttavan ajettavuuteen. Kun massaa on reippaasti, kantaa pyörä kaksi kyydissä olijaa vailla vaikutusta käytökseen.

Rocketissa on tätä nykyä useampi ajotila, sillä moottorinohjaus ja sähköinen kaasu sen mahdollistavat. Oikeasti ne ovat melko turhia, sillä moottorissa on ajotilasta riippumatta naurettava määrä voimaa. Rain-ajotila saattaa olla tarpeellinen kokemattomammalle kuskille märällä kelillä, mutta kovin hengettömäksi Triumph ei silläkään muutu.

Pyörässä on muutenkin läsnä elektroniset avustimet, jotka ovat tässä hintaluokassa järkevä juttu. Kaarre-ABS:t, vaihdeavustin, säädettävät moottorikartat ja luistonesto kuuluvat pakettiin. Ja Triumph on pyörä, jossa luistonestolle ihan oikeasti on välillä tarvetta. Toki sen pois kytkemällä voi takarengasta pyörittää vaivattomasti millä tahansa vaihteella.

Rocketista on tarjolla pari eri versiota, joista GT on optimoitu toimimaan paremmin matka-ajoa silmällä pitäen. GT:ssä on R:stä poiketen korkeampi istuin, suorempi ja kuskia lähemmän tuleva ohjaustanko, pleksi, kyytiläisen selkänoja, ja säädettävät jalkatapit.

Ajoasento ei ainakaan R-mallissa ole kaikkein mukavin pitkille siivuille, joten GT:n muutokset palvelevat varmasti matkaisempaa pyörää hakevaa. Samaa voi sanoa istuimesta, joka puuduttaa takaosaston melko rivakasti.

Oikeastaan ainoa ilon pilaava fakta Rocket 3:n kohdalla on hinnoittelu. Triumphin lipulaiva kustantaa halvimmillaan 33 695 euroa ja GT laittaa reilun tonnin lisää päälle. Tuolla rahalla saa kaksi tai jopa kolme keskiluokan nakupyörää. Lompakko kärsii ankarasti mutta tilanne pitää hyväksyä mikäli haluaa itselleen markkinoiden suurimman ja mahtavimman muskelipyörän.

Triumph Rocket 3 Storm R

3-SYL. RIVIMOOTTORI 2 458 cm3,
nestejäähdytys
6 vaihdetta, kardaaniveto
134 kW (182 hv) / 7 000 r/min
225 Nm / 4 000 r/min

Mitat
Istuinkorkeus 773 mm
Akseliväli 1677 mm
Polttonestesäiliö 18 l
Massa kuivana 317 kg

Rengaskoko
edessä 150/80 R17
takana 240/50 R16
Takuu 2 vuotta
Hinta  33 695 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat