11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotukset koeajoon lähdettäessä olivat maltilliset, mutta yksisylinterinen Speed 400 yllätti heti positiivisesti. Tähän asti Triumphin voimanlähteet ovat kaikki olleet joko kaksi- tai kolmisylinterisiä rivimoottoreita. Nyt mallisto laajenee alaspäin, kun mukaan tulee yksisylinterinen 400-kuutioinen moottori, ja sen ympärille rakennetut modern classic -luokan pyörät Speed 400 sekä Scrambler 400 X. Laajennus koskee mallistoa myös hinnallisesti, sillä Trident 660:n 10 695 euron sijaan Speed 400 maksaa 6995 euroa. Mitä sillä rahalla saa, sitä lähdimme koeajolla selvittämään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lyhyet välitykset lisäävät suorituskyvyn tunnetta Heti liikkeelle lähdettäessä on helppo rekisteröidä pienimpien vaihteiden lyhyet välitykset. Ykkönen riittää vain 50 mittarinopeuteen, seuraavat vaihteet 70, 100 ja 120 mittarinopeuksiin. Moottori reagoi kaasuun ilahduttavan suoraviivaisesti, kaasukahvaa ei tarvitse kääntää kuin vähän ja veto tuntuu heti. Itse asiassa moottori tuntuu 40 hevosvoimaansa tehokkaammalta. Kun mielessään vertaa voiman tuntua A2-luokan maksimitehoisiin eli 48-hevosvoimaisiin kilpailijoihin, niin eroa ei juuri ole. Analogisen nopeusmittarin ja LCD-näytön yhdistelmä on selkeälukuinen. Vaihdenäyttö on isokokoinen, varustukseen kuuluu myös ajotietokone. Moottorin ainoa negatiivinen piirre on kaupunkinopeuksissa viitos- ja kuutosvaihteella aivan pintakaasulla tuntuva pieni nypytys, eli mitä ilmeisimmin seokset on jouduttu pienillä kaasunasennoilla säätämään laihalle. Kun käyttää pienempää vaihdetta tai kaasua kääntää lisää, ongelma poistuu samantien. Ja kuutosvaihteella Speed 400 lähtee kiihtymään jo 50-60 nopeuksista alkaen, eikä esimerkiksi ohituksissa juuri kannata pienemmälle vaihtaa. Teho- ja vääntökäyrät eivät tunnu lineaarisilta, vaan ennemminkin pulleilta, eli keskikierroksillla tehoa on tarjolla mukavasti. 790 millimetrin istuinkorkeus ja kapea runko sekä moottori tarkoittavat, että pienikokoisemmallakin kuljettajalla jalat yltävät hyvin maahan. Jokin silti jää askarruttamaan suorituskyvyssä. Onko kaikki sitä miltä näyttää? Tutuilla maaseututeillä 80 rajoitusalueella tuntuu, että muu liikenne ajaa huomattavaa ylinopeutta, lähes satasta. Muutenkin tuntuu, että vauhti ei ole aivan sitä mitä nopeusmittari lupaa. Niinpä kaivan puhelimen taskusta, avaan GPS-pohjaisen nopeusapplikaation ja tarkastan mittarivirheen. Kun Triumphin nopeusmittari näyttää satasta, on GPS:n mukainen todellinen nopeus tasan kympin vähemmän. Vanha kikka, selvästi liikaa näyttävä nopeusmittari, selittää osan hyvän suorituskyvyn tunteesta, mutta ei poista sitä tosiasiaa että ”persdynolla” suorituskyky tuntuu kaikesta huolimatta olevan kohdallaan. Mutkateillä pyörä on suorastaan hauska ajettava. Kaiken ajamisen helppouden keskellä tulee mieleen, että tällä olisi hauska lähteä isompien ja tehokkaampien moottoripyörien mukaan ja kiusaamaan niitä. Triumph tarjoaa ajonautinnon ohella ajamisen helppoudellaan ja joustavalla moottorillaan sellaista suorituskykyä, että harva kanssamotoristi uskoo sen olevan vain 40-hevosvoimainen. Triumph Speed 400 Moottori: yksisylinterinen, neliventtiilimoottori, nestejäähdytys, 398cc Teho: 29,4 kW (40 hv) / 8 000 r/min Vääntö: 37,5 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1377 mm Istuinkorkeus: 790 mm Tankin tilavuus: 13 litraa Massa tankattuna: 170 kg Hinta: 6995 € Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2024 Koeajo Koeajo: Triumph Rocket 3 Storm R – myrskyn ratsastaja 15.6.2024 Moottoripyörät Triumph Speed Triple 1200 RR Breitling Limited Edition – vain 270 kappaleen erä 1.6.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed 400 – helppo ja hauska aloitusmalli 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 30.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Daytona 660 – erilainen, silti aito Daytona 24.3.2024 Moottoripyörät Triumph Rocket 3 Storm – 182 hevosvoimaa ja 225 newtonmetriä 3.3.2024 Ajoneuvot Triumph täydentämässä Tiger-mallistoa suosikkiluokan seikkailupyörällä? 15.1.2024 Ajoneuvot Triumph Daytona 660 – Daytona palaa mallistoon yllättävällä twistillä 19.12.2023 Ajoneuvot Triumphilta ensimmäinen motocross-malli – TF 250-X:n tehopaino-suhde luokkansa paras Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan