27.1.2025

Uusi Triumph Speed Triple 1200 RS lupaa terävämpää käsiteltävyyttä ja lisää tehoa

Kuva Triumph

Triumph Speed Triple 1200 RS kirii kiinni kilpailijoitaan uudella pramealla alustalla ja muutamalla lisähevosella.

Triumph Speed Triple on nakuklassikko, joka ansaitsee paikkansa nakupyörien kantaisien joukossa. Speed Triple julkaistiin vuonna 1994, mutta ihka ensimmäisen streetfighter-pyörän titteli ehti mennä Ducati Monsterille.

30 vuotta myöhemmin Speed Triple on edelleen iskussa, ja luvassa on juhlan kunniaksi päivitys, joka nostaa uuden Speed Triple 1200 RS:n kaikkien aikojen tehokkaimmaksi mallisukupolveksi.

Malli perustuu 2021 markkinoille tuotuun 1200-malliin, mutta tehoja on söpöilty ujosti ylöspäin. 1160-kuutioisen kolmesylinterisen moottorin teholukemat piirretään tätä nykyä muotoon 183 hv ja 128 Nm.  Molemmissa luvuissa kasvua on 3 yksikön edestä. Lisätehon merkitys on tuskin kovin merkittävä, mutta enemmän on aina enemmän. Onneksi huiput tarjoillaan aiempaa pienemmällä kierrosluvulla, mikä tekee aina hyvää.

Syy sille, miksi Triumph ei halunnut nostaa pyöränsä teholukemaa 200 hevosvoiman tuolle puolelle ei käynyt selväksi tehtaan infossa. Merkki ei kuitenkaan tavoittele BMW:n M 1000 R:n, Ducati Streetfighter V4:n tai Aprilia Tuonon lukemia, vaan tyytyy porrasta alemmas BMW S 1000 R:n ja KTM 1390 Super Duken kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Öhlins alle ja hymy ylle

Teholukemat eivät ole brittivalmistajalle kaikki kaikessa, mutta alustakomponenttien osalta ei olla tekemässä kompromisseja. Uuden Speed Triple 1200 RS:n alusta on Öhlinsin valmistama semi-aktiivinen SmartEC3. Kyseessä on siis sähköalusta, jota voi säätää varsin kattavasti. Uuden alustan on määrä paikata edellisen version puutteita ja lisätä ketteryyttä.

Elektroniikkapaketti pitää sisällään kaarre-ABS:t, vakionopeudensäätimen, säädettävän luistoneston, keulimiseneston, jarruavustimen ja säädettävät moottorikartat. Lisääntynyt elektroniikka antaa kuskille paremman mahdollisuuden hyödyntää pyörän ominaisuuksia.

Vaikka pyörä on monella tapaa vuonna 2021 julkaistun kaltainen, on luvassa pieni muutos esimerkiksi ajoasentoon. Ohjaustanko on korkeammalla ja entistä leveämpi. Se vaikuttanee osaltaan käsittelyyn sekä kadulla että radalla. Jarrut ovat Brembon Stylemat ja puristin Brembo MCS.

Pyörän hinnoittelu on saatu pysymään ominaisuuksiin nähden kohtuullisena, sillä meillä uutuus irtoaa kaupasta 26 995 eurolla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat