14.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Luksuskatumaasturi – Triumph Tiger 900 GT Pro Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Tiger 900 GT Pron T-Plane -moottorin erikoinen murina ja sähkösäätöinen jousitus tarjoavat uudenlaisen ajoelämyksen. Hyvää: moottorin laaja käyttöalue, jousituksen säädön vaivattomuus, ajoasento. Huonoa: mittariston heikko luettavuus. Triumph Tiger 900 korvaa kymmenen vuotta markkinoilla olleen Tiger 800 -malliston. Kyseessä ei ole pelkkä iskutilavuuden kasvatus ja ulkoinen ehostus, vaan suunnittelu on aloitettu puhtaalta pöydältä. Jopa kolmisylinterinen rivimoottori on ”keksitty” uudelleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuulostaa rivikakkoseltaKone murisee matalilla kierroksilla kuin kaksisylinterinen rivimoottori. Mitä huonompikuntoisempi tie, sitä selkeämmin huomaa takarenkaan vetopidon parantuneen. Molemmat mainitut asiat johtuvat uudesta moottorista, jossa on yhdistetty epätasainen 180–270–270 asteen sytytysväli ja erikoinen 1–3–2-sytytysjärjestys.Vääntöä on ala- ja -keskikierroksille saatu selvästi aiempaa enemmän, mutta huipputeho on säilytetty ennallaan 95 hevosvoimassa. Käyttökelpoinen kierroslukualue on laaja, alkaen 2 000 kierroksesta ja päätyen noin 10 000 kierroksen punarajalle.Urheilullisuuden tunnetta lisää pidemmäksi välitetty ykkösvaihde, joka riittää 94 km/h mittarinopeuteen. Moottori vetää kuutosvaihteellakin puhtaasti jo 50 km/h nopeudesta. Noin 5 500 kierroksesta eli 135 km/h nopeudesta alkaen ohjaustangon kautta välittyy harvataajuista värinää, joka ei onneksi puuduta sormia.Matka-ajo on leppoisaa, sillä ajoasento on pysty, ote ohjaustangosta leveä ja polvikulma loiva. Säädettävä tuulilasikin suojaa ylävartaloa hyvin, joskin käsiin ja hartioihin kohdistuu ajoviimaa.Sporttipyörän jarrutEdessä on tuplalevyjarrut urheilullisen tehokkailla jarrusatuloilla, jolloin normaaleissa jarrutuksissa riittää yhden sormen käyttö jarruvivulla. Takajousituksen esijännitystä ja vaimennusta säädetään sähköisesti kuorman ja ajotyylin mukaiseksi. Jousitus on kantava, ja vaimennuksessa säätövaraa riittää pehmeän keinuvasta urheilullisen jäykäksi. Mittariston suunnittelussa tyylikkyys on ajanut selkeän luettavuuden edelle. Muut hallintalaitteet ovat toiminnaltaan esimerkillisiä.GT-mallin varustelu kattaa vakionopeudensäätimen ja kahvanlämmittimet. GT Pro -tasoon tulee lisäksi muun muassa sähkösäätöinen takajousitus, lämmitettävä satula sekä kuljettajalle että matkustajalle, kytkimettömän vaihtamisen molempiin suuntiin salliva vaihdeavustin sekä puhelimen bluetooth-liitettävyys mittaristoon. Lisähintaan on tarjolla esimerkiksi laukkuvarustus, ja kun vielä hankkii navigaattorin, niin Tiger 900 GT Prosta saa luksusvarustellun matkakaverin pidemmillekin reissuille.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Triumph Tiger 900 GT Pro Hinta alkaen 19 250 € Moottori Bensiinimoottori 888 cm&³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 70 kW (95 hv), 8750 r/min Vääntö 87 Nm (7250 r/min) Vääntö 87 Nm (7250 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 810–830 mm, kuivapaino 198 kg, akseliväli 1 556 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-19, takana 150/70 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen