23.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: tuntematon haastaja – Renault Koleos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Koleos on kilpailijoita tuntemattomampi, mutta sen ominaisuudet kyllä riittävät. Hyvää: varustelu, matkustamon väljyys myös takana. Huonoa: kilpailijoihin verrattuna tuntematon haastaja. Renault Koleos on tuntemattomampi kuin kilpailijansa, mutta sen ei saa antaa hämätä.Jos käsitteen muskeliauto voisi määritellä uudelleen nyt, Renault Koleos olisi ilmeinen muskeliautojen kantaisä. Arvonimen se lunastaisi erityisesti voimakkaan ja osin mahtipontisenkin ulkonäkönsä perusteella. Myös matkustamon reilut tilat vahvistavat muhkeuden tunnetta.Toisaalta sukulaisuus mallisisareen, Renault Talismaniin, näkyy ja tuntuu. Vahvat muodot näkyvät ja erottuvat, mutta silti ne on toteutettu niin taiten, että katukuvassa Koleos ei pistä silmään liiaksi itseään korostaen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMallistotrion jättiläinenCaptur, Kadjar, Koleos – siinä Renaultin askelmerkit katumaasturimarkkinoille pienimmästä isoimpaan. Uusin tulokas, Renault Koleos, venyttää mittanauhan 4,67 metrin pituuteen, mikä on yli kaksikymmentä senttiä Kadjaria enemmän ja akseliväliä Koleoksella on 2,7 metriä. Näillä mitoilla erityisesti matkustamossa on tilaa ja avaruutta aina takaistuimen hulppeaa jalkatilaa myöten. Kun autossa lisäksi istutaan korkealla, on helppo ajatella, että Koleos on mittasuhteiltaan erityisen mieluisa isokokoisille kuljettajille ja matkustajille.Ajamiseen ei tarvita muskeleitaRenault on onnistunut yhdistämään katumaasturiin ominaisuudet, jotka kelpaisivat esikuvaksi monelle muullekin katumaasturiksi itseään nimittävälle mallille. Valmistajan mukaan uudesta mallista haluttiin tehdä auto, jolla voi poiketa tutustumaan maastoon. Luonnehdinta pitäisi kuulua jokaisen katumaasturin perimään, mutta näinhän se ei ole. Koleos tuon lupauksen kuitenkin lunastaa.Kaduilla ja päällystetyillä teillä Koleos on erittäin helppo ja mukava ajettava. Myös äänieristyksessä ja alustan säädöissä on onnistuttu. Intens-varustelutasoon kuuluvat pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera tuotavat kaupunki- ja taajamaympäristöjen pysäköintiin tarpeellisen lisäavun.Vetoa kahdella tai neljällä pyörälläRenault-Nissan allianssin yhteistyönä syntynyt All Mode 4x4i -voimansiirto on tuttu jo entuudestaan, mutta Koleoksessa se on yhdessä enimmillään 210 mm maavaran kanssa juuri se tekjiä, joka lunastaa valmistajan lupauksen maastoon poikkeamisesta.Kuljettajalla on kolme vaihtoehtoa. Vetotavasta päättämisen voi jättää täysin auton harkintaan. Silloin nelivetojärjestelmä seuraa jatkuvasti pyörien pitoa ja pyrkii varmistamaan parhaan pidon kaikissa olosuhteissa. Eri pyörille välittyvää voimaa säätelemällä se pyrkii vähentämään ali- tai yliohjautuvuutta. 4WD auto -ajotilassa kaikki voima välitetään hyvissä olosuhteissa etupyörille, mutta järjestelmän havaitessa olosuhteiden tai ajotavan muutoksen, puolet voimasta voidaan antaa takapyörille.Hankaliin olosuhteisiin tai maastoon Renault suosittelee 4WD lock -ajotilaa. Silloin voima jaetaan jatkuvasti tasan etu- ja taka-akselille. Tämä ajotila on käytettävissä vain alle 40 km/h -nopeuksissa.Jos nopeus kasvaa tai auto käynnistetään uudelleen, ajotila palautuu automaattisesti automaattiseen nelivetoon. 2WD -ajotilassa Koleos on aina etuvetoinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViiden tähden turvallisuuttaSuomeen Koleosta tuodaan kahdella dieselmoottorilla. Koeajoautossa oli niistä isompi, kaksilitrainen turbodiesel, jonka suurin teho on 130 kW (177 hv) ja suurin vääntömomentti 380 Nm. Tähän isompaan moottoriin yhdistyy Suomeen tuotavassa mallistossa aina automaattivaihteisto.EuroNCAP -testissä Renault Koleos sai turvallisuudesta täydet viisi tähteä.Halvin Renault Koleos maksaa Suomessa 34 390 euroa. Kyseessä on tällöin 130-hevosvoimainen dieselmoottori Zen varustelulla. Koeajossa ollut isoin dieselmalli Intens-varustelulla maksaa 46 390 euroa. Koeajoauton lisävarusteet, panoraamakatto, nahkaverhoilu ja sähkötoiminen kuljettajanistuin nostivat koeajoyksilön hinnan 51 650 euroon.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: valmistajaLisätietoja: www.renault.fi/koleos Renault Koleos dCi 175 X-Tronic 4WD Intens Hinta alkaen 34 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 650 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 380 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 380 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 156 g/km Mitat pituus 4672 mm, leveys 1843 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2705 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja