8.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Tutun jutun paluu – Volvo XC40 T5 Twin Engine Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC40 T5 Twin Engine on odotettava lisäys ruotsalaisvalmistajan hybridimallistoon. Hyvää: design, suorituskyky, käytettävyys. Huonoa: hybridivoimalinjan tuttuus. Volvolla on mennyt viime vuosina lujaa erityisesti hybridirintamalla. SPA-pohjalevyn 60- ja 90-sarjan hybridimallit ovat saaneet sievoisen osan markkinoista, joten merkki on selvästi ollut ajan hermolla tarjontansa suhteen. Nyt samaa temppua yritetään pienemmän CMA-pohjalevyn Volvo XC40 T5 Twin Enginen kohdalla. Malliston näppärin kaupunkimaasturi johtaa Volvon hyökkäystä myös täyssähköisyyden suuntaan XC40 Recharge P8:n muodossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu muttei identtinenIsoveljistään poiketen XC40 T5 on saatavilla ainoastaan etuvetona. Talvisella kelillä eron huomaa mutkissa ja liikenneympyröissä, mutta vetopitoa on kohtuullisesti. Ratkaisun pohjana on uusi seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, jonka yhteyteen sähkömoottori on sijoitettu. Vaihteisto toimii hyvin, mutta ei aivan perinteisten automaattien pehmeydellä. Keskitunneliin sijoitetun litiumiakuston koko on 10,7 kWh ja sen avulla WLTP-sähköajomatka on 49 kilometriä. Sähkömoottori on teholtaan 60 kW ja se riittää mainiosti taajamaliikenteessä mukana pysymiseen. Rivakammissa kiihdytyksissä on tarpeen vaivata 180 hevosvoiman bensiinimoottoria. Kokonaisuutena voimalinjassaKiihtyvyys 0–100 km/h tapahtuu parhaimmillaan 7,3 sekunnissa ja menemistä säestää kolmesylinterisen moottorin pärinän lisäksi sähkömoottorista kantautuva innostunut vihellys. ArkinäppäräVolvo XC40 T5 Twin Engine perii kaikki polttomoottorimallien näppäryydet, joten muun muassa kaiuttimet on raivattu ovitaskuista säilytystilaa varten. Tietoviihdejärjestelmän paras puoli on, että se ei yritä liian monimutkaisia toimintoja. Navigointi osaa kuitenkin nyt optimoida sähkön käytön suunnitellun matkan mukaan.Lataaminen tapahtuu vasemmassa etulokasuojassa olevan Type 2 -liittimen avulla. 3,6 kW latausteho rajoittaa asiointilatauksen mielekkyyttä joihinkin kilpakumppaneihin verrattuna. Suko-pistorasiasta lataaminen vie noin viisi tuntia, 16 ampeerin latausasemasta noin kolme tuntia. XC40 on edelleen Volvo-malliston mielenkiintoisin malli ja uusi voimalinja parantaa kokonaisuutta entisestään. On kuitenkin vaikea välttyä ajatukselta, että pitäisikö viisi vuotta XC90 T8 Twin Enginen esittelyn jälkeen pyrkiä lataushybridien kyvyissä hieman pidemmälle?Volvo XC40 T5 Twin Enginen hinnat alkavat Inscription-varustetason 48 179 eurosta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Volvo XC40 T5 Twin Engine Business R-Design Hinta alkaen 51 960 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 364 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 477 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 132 kW (180 hv), 5800 r/min Vääntö 265 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen 10,7 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1x16A). Toimintamatka 49 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,1 (yhd.) CO2-päästöt 49 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1652 mm, akseliväli 2702 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”