8.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Tutun jutun paluu – Volvo XC40 T5 Twin Engine Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC40 T5 Twin Engine on odotettava lisäys ruotsalaisvalmistajan hybridimallistoon. Hyvää: design, suorituskyky, käytettävyys. Huonoa: hybridivoimalinjan tuttuus. Volvolla on mennyt viime vuosina lujaa erityisesti hybridirintamalla. SPA-pohjalevyn 60- ja 90-sarjan hybridimallit ovat saaneet sievoisen osan markkinoista, joten merkki on selvästi ollut ajan hermolla tarjontansa suhteen. Nyt samaa temppua yritetään pienemmän CMA-pohjalevyn Volvo XC40 T5 Twin Enginen kohdalla. Malliston näppärin kaupunkimaasturi johtaa Volvon hyökkäystä myös täyssähköisyyden suuntaan XC40 Recharge P8:n muodossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu muttei identtinenIsoveljistään poiketen XC40 T5 on saatavilla ainoastaan etuvetona. Talvisella kelillä eron huomaa mutkissa ja liikenneympyröissä, mutta vetopitoa on kohtuullisesti. Ratkaisun pohjana on uusi seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, jonka yhteyteen sähkömoottori on sijoitettu. Vaihteisto toimii hyvin, mutta ei aivan perinteisten automaattien pehmeydellä. Keskitunneliin sijoitetun litiumiakuston koko on 10,7 kWh ja sen avulla WLTP-sähköajomatka on 49 kilometriä. Sähkömoottori on teholtaan 60 kW ja se riittää mainiosti taajamaliikenteessä mukana pysymiseen. Rivakammissa kiihdytyksissä on tarpeen vaivata 180 hevosvoiman bensiinimoottoria. Kokonaisuutena voimalinjassaKiihtyvyys 0–100 km/h tapahtuu parhaimmillaan 7,3 sekunnissa ja menemistä säestää kolmesylinterisen moottorin pärinän lisäksi sähkömoottorista kantautuva innostunut vihellys. ArkinäppäräVolvo XC40 T5 Twin Engine perii kaikki polttomoottorimallien näppäryydet, joten muun muassa kaiuttimet on raivattu ovitaskuista säilytystilaa varten. Tietoviihdejärjestelmän paras puoli on, että se ei yritä liian monimutkaisia toimintoja. Navigointi osaa kuitenkin nyt optimoida sähkön käytön suunnitellun matkan mukaan.Lataaminen tapahtuu vasemmassa etulokasuojassa olevan Type 2 -liittimen avulla. 3,6 kW latausteho rajoittaa asiointilatauksen mielekkyyttä joihinkin kilpakumppaneihin verrattuna. Suko-pistorasiasta lataaminen vie noin viisi tuntia, 16 ampeerin latausasemasta noin kolme tuntia. XC40 on edelleen Volvo-malliston mielenkiintoisin malli ja uusi voimalinja parantaa kokonaisuutta entisestään. On kuitenkin vaikea välttyä ajatukselta, että pitäisikö viisi vuotta XC90 T8 Twin Enginen esittelyn jälkeen pyrkiä lataushybridien kyvyissä hieman pidemmälle?Volvo XC40 T5 Twin Enginen hinnat alkavat Inscription-varustetason 48 179 eurosta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Volvo XC40 T5 Twin Engine Business R-Design Hinta alkaen 51 960 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 364 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 477 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 132 kW (180 hv), 5800 r/min Vääntö 265 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen 10,7 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1x16A). Toimintamatka 49 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,1 (yhd.) CO2-päästöt 49 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1652 mm, akseliväli 2702 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin