4.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: urheilullista upsizingia – Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahden ja puolen litran bensakone, ja vieläpä ilman ahdinta. Mazda 6 Sport Wagon 2.5 ui rohkeasti valtavirtaa vastaan. Hyvää: ajoasento, vaihteiston toiminta. Huonoa: täristävä alusta, tunnoton ohjaus. Mazda 6 Sport Wagon 2.5 on kahdessakin mielessä kuin tuulahdus menneestä. Ensinnäkin tällaiset ylemmän keskiluokan farmarit ovat yhä harvinaistuvaa sorttia – tällä vuosituhannella leikistä ovat jättäytyneet pois niin Citroën C5, Honda Accord kuin Nissan Primerakin, ja myös Ford Mondeon tulevaisuudesta on liikkeellä erilaisia huhuja, kun odotetun kasvojenkohennuksen tulo Eurooppaan tuntuu vain kestävän ja kestävän.Eihän isojen farkkujen luokka vielä täysin kuollut ole, mutta silti samanhintaiset katumaasturit tuntuvat olevan niitä, joita ostajat tahtovat, ja joita valmistajat ovat halukkaita myös tekemään.Perinteisestä farmarikorista on kuitenkin monia etuja. Käytännöllisten tilojen ohella ajoasento on selvästi SUV-luokan autoja matalampi ja urheilullisempi, mikä konkretisoituu silloin, kun konepellin alle pistetään jotain tavanomaista tehokkaampaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyItsepintainen isolohkoJuuri tämän koeajoauton moottori onkin sitten toinen perinteet mieleen tuova asia. Hiroshimalaisvalmistaja ei nimittäin – vastoin valtavirtaa – usko turboahdettuihin pieniin bensakoneisiin, vaan pitää iskutilavuudet sinnikkäästi useita desilitroja suurempina ja hengityksen vapaana.Niinpä myös Mazda 6:een kaupataan kaksilitraisen peruskoneen ohella peräti 2,5-litraista nelisylinteristä myllyä. Vastaavaa ei jäljellä olevilla kilpailijoilla ole tarjota, ellei lasketa joidenkin premium-merkkien huimasti kalliimpia kuusisylinterisiä moottoriversioita.192 hevosvoiman muodostama tehoero jopa malliston puhdikkaimpaan 175 hevosvoiman dieseliin on melko selvä, mutta huippuväännössä ahtamaton bensakone luonnollisesti antaa periksi turbonakuttajalle (256 vastaan 420 newtonmetriä).Talvella lisätasoitusta tulee siitä, että siinä missä dieselmoottorisia Mazda kuutosia tarjotaan myös nelivetoisina, bensahuippumalli raapii aina pelkästään etupyörillään.Sopimatontakin sporttisuuttaEipä silti, tälläkin pärjää, ja vieläpä oikein hyvin – varsinkin kun koeajo suoritettiin pitävän syyskelin vallitessa ja kesärenkain.2,5-litrainen moottori tulee aina kuusivaihteisen automaattivaihteiston kera, ja sen tekemät alaspäinvaihdot korvaavat kivasti kierroskonemaisempaa luonnetta. Kulutus ei tästä tietysti tykkää, mutta tuskin tätä mallia kustannustehokkaasti ajatteleva ostaakaan.Sinänsä laatikko kyllä tekee kaikkensa ekohenkisyyden eteen. Iso pykälä pysyy päällä, vaikka kaasupoljin painettaisiin puoleen väliin asti. Ja viimeistään kun pedaali tiltataan pohjaan, moottori mouruaa varsin kovaäänisesti tämänkokoiseen autoon.Onneksi tällöin myös tapahtuu. Reagointi kaasuun on viiveetöntä, ja iso Mazda poistuu paikalta kepeästi – niin kepeästi, että moottoria voisi sittenkin helposti luulla ahdetuksi.Urheilullisuutta voi aistia myös varsin pintakovista nahkaverhoilluista istuimista. Kuljettajan penkin kattavat sähkösäädöt onneksi varmistavat täydellisen ajoasennon. Sen sijaan alusta 19-tuumaisine pyörineen on Suomen teille liiankin napakka: jatkuva tärinä on matkakumppanina, halusi tai ei.Kokonaisuudessa ihmetyttää silti eniten ratin kehän liukaspintainen materiaali yhdistettynä jähmeän tunnottomaan ohjaukseen. Mutkatiellä alusta toimii kuitenkin hyvin, ja korin kallistelu pysyy kurissa. Silti Mazdalta on sporttimielessä nähty parempiakin toteutuksia.Tulkkia tarvitaanJos haluaa juuri tämän moottorin itselleen, saa lisäksi nauttia siitä, että valmistaja on valinnut voimansiirron ohella korin ja varustelun asiakkaan puolesta: tarjolla on vain farmari ja kallein eli Luxury-taso. Toisaalta premium-merkeistä tutut räätälöintimahdollisuudet jäävät vastaavasti niukemmiksi.Kolmeen edullisempaan varustetasoon nähden mukana seuraa monia ylellisyyksiä: edellä mainittujen nahkaverhoilun, sähkösäätöjen sekä vanteiden lisäksi mukautuvat ajovalot, paremmat stereot, peruutuskamera, värillinen tuulilasin heijastusnäyttö, mukautuva vakionopeudensäädin, istuinlämmittimet taakse, täysin avaimeton käyttö, kaistallapitoavustin sekä jarrutusavustin peruutettaessa.Sen sijaan navigaattori on yllättäen lisävaruste. Toivomuslistalle jäävät myös suurempi kojelaudan keskinäyttö ja sen kattavammat käännöstekstit: nyt esimerkiksi osa turvavarusteista lukee suomeksi, osa englanniksi, eikä tästä sekamelskasta ota varsinkaan autoasioista vihkiytymätön selvää.Sinänsä valikoiden käyttö keskikonsolin pyörösäätimellä on kätevää, eikä muukaan ergonomia anna juuri moitteille sijaa. Konstailemattomat, japanilaistyyliset nappulat sopivat nekin saumattomasti perinnehenkiseen kokonaisuuteen – välimatka esimerkiksi Hondan ja Toyotan eräissä malleissa harrastamaan turhaan kikkailuun on pitkä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.mazda.fi/mazda6/wagon Mazda 6 Sport Wagon 2.5 (192) Skyactiv-G Luxury 6AT Hinta alkaen 46 015 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 755 € Moottori Bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 5700 r/min Vääntö 256 Nm (3250 r/min) Vääntö 256 Nm (3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4800 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2750 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja