4.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: urheilullista upsizingia – Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahden ja puolen litran bensakone, ja vieläpä ilman ahdinta. Mazda 6 Sport Wagon 2.5 ui rohkeasti valtavirtaa vastaan. Hyvää: ajoasento, vaihteiston toiminta. Huonoa: täristävä alusta, tunnoton ohjaus. Mazda 6 Sport Wagon 2.5 on kahdessakin mielessä kuin tuulahdus menneestä. Ensinnäkin tällaiset ylemmän keskiluokan farmarit ovat yhä harvinaistuvaa sorttia – tällä vuosituhannella leikistä ovat jättäytyneet pois niin Citroën C5, Honda Accord kuin Nissan Primerakin, ja myös Ford Mondeon tulevaisuudesta on liikkeellä erilaisia huhuja, kun odotetun kasvojenkohennuksen tulo Eurooppaan tuntuu vain kestävän ja kestävän. Eihän isojen farkkujen luokka vielä täysin kuollut ole, mutta silti samanhintaiset katumaasturit tuntuvat olevan niitä, joita ostajat tahtovat, ja joita valmistajat ovat halukkaita myös tekemään. Perinteisestä farmarikorista on kuitenkin monia etuja. Käytännöllisten tilojen ohella ajoasento on selvästi SUV-luokan autoja matalampi ja urheilullisempi, mikä konkretisoituu silloin, kun konepellin alle pistetään jotain tavanomaista tehokkaampaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Itsepintainen isolohko Juuri tämän koeajoauton moottori onkin sitten toinen perinteet mieleen tuova asia. Hiroshimalaisvalmistaja ei nimittäin – vastoin valtavirtaa – usko turboahdettuihin pieniin bensakoneisiin, vaan pitää iskutilavuudet sinnikkäästi useita desilitroja suurempina ja hengityksen vapaana. Niinpä myös Mazda 6:een kaupataan kaksilitraisen peruskoneen ohella peräti 2,5-litraista nelisylinteristä myllyä. Vastaavaa ei jäljellä olevilla kilpailijoilla ole tarjota, ellei lasketa joidenkin premium-merkkien huimasti kalliimpia kuusisylinterisiä moottoriversioita. 192 hevosvoiman muodostama tehoero jopa malliston puhdikkaimpaan 175 hevosvoiman dieseliin on melko selvä, mutta huippuväännössä ahtamaton bensakone luonnollisesti antaa periksi turbonakuttajalle (256 vastaan 420 newtonmetriä). Talvella lisätasoitusta tulee siitä, että siinä missä dieselmoottorisia Mazda kuutosia tarjotaan myös nelivetoisina, bensahuippumalli raapii aina pelkästään etupyörillään. Sopimatontakin sporttisuutta Eipä silti, tälläkin pärjää, ja vieläpä oikein hyvin – varsinkin kun koeajo suoritettiin pitävän syyskelin vallitessa ja kesärenkain. 2,5-litrainen moottori tulee aina kuusivaihteisen automaattivaihteiston kera, ja sen tekemät alaspäinvaihdot korvaavat kivasti kierroskonemaisempaa luonnetta. Kulutus ei tästä tietysti tykkää, mutta tuskin tätä mallia kustannustehokkaasti ajatteleva ostaakaan. Sinänsä laatikko kyllä tekee kaikkensa ekohenkisyyden eteen. Iso pykälä pysyy päällä, vaikka kaasupoljin painettaisiin puoleen väliin asti. Ja viimeistään kun pedaali tiltataan pohjaan, moottori mouruaa varsin kovaäänisesti tämänkokoiseen autoon. Onneksi tällöin myös tapahtuu. Reagointi kaasuun on viiveetöntä, ja iso Mazda poistuu paikalta kepeästi – niin kepeästi, että moottoria voisi sittenkin helposti luulla ahdetuksi. Urheilullisuutta voi aistia myös varsin pintakovista nahkaverhoilluista istuimista. Kuljettajan penkin kattavat sähkösäädöt onneksi varmistavat täydellisen ajoasennon. Sen sijaan alusta 19-tuumaisine pyörineen on Suomen teille liiankin napakka: jatkuva tärinä on matkakumppanina, halusi tai ei. Kokonaisuudessa ihmetyttää silti eniten ratin kehän liukaspintainen materiaali yhdistettynä jähmeän tunnottomaan ohjaukseen. Mutkatiellä alusta toimii kuitenkin hyvin, ja korin kallistelu pysyy kurissa. Silti Mazdalta on sporttimielessä nähty parempiakin toteutuksia. Tulkkia tarvitaan Jos haluaa juuri tämän moottorin itselleen, saa lisäksi nauttia siitä, että valmistaja on valinnut voimansiirron ohella korin ja varustelun asiakkaan puolesta: tarjolla on vain farmari ja kallein eli Luxury-taso. Toisaalta premium-merkeistä tutut räätälöintimahdollisuudet jäävät vastaavasti niukemmiksi. Kolmeen edullisempaan varustetasoon nähden mukana seuraa monia ylellisyyksiä: edellä mainittujen nahkaverhoilun, sähkösäätöjen sekä vanteiden lisäksi mukautuvat ajovalot, paremmat stereot, peruutuskamera, värillinen tuulilasin heijastusnäyttö, mukautuva vakionopeudensäädin, istuinlämmittimet taakse, täysin avaimeton käyttö, kaistallapitoavustin sekä jarrutusavustin peruutettaessa. Sen sijaan navigaattori on yllättäen lisävaruste. Toivomuslistalle jäävät myös suurempi kojelaudan keskinäyttö ja sen kattavammat käännöstekstit: nyt esimerkiksi osa turvavarusteista lukee suomeksi, osa englanniksi, eikä tästä sekamelskasta ota varsinkaan autoasioista vihkiytymätön selvää. Sinänsä valikoiden käyttö keskikonsolin pyörösäätimellä on kätevää, eikä muukaan ergonomia anna juuri moitteille sijaa. Konstailemattomat, japanilaistyyliset nappulat sopivat nekin saumattomasti perinnehenkiseen kokonaisuuteen – välimatka esimerkiksi Hondan ja Toyotan eräissä malleissa harrastamaan turhaan kikkailuun on pitkä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.mazda.fi/mazda6/wagon Mazda 6 Sport Wagon 2.5 (192) Skyactiv-G Luxury 6AT Hinta alkaen 46 015 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 755 € Moottori Bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 5700 r/min Vääntö 256 Nm (3250 r/min) Vääntö 256 Nm (3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4800 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2750 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia