26.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: uuden suvun ensimmäinen – Opel Crossland X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Crossland X on tila-auton ja katumaasturin yhdistelmä – ja kiinnostava uutuusmalli. Hyvää: tavaratila, etuistuimet, korkeahko maavara. Huonoa: vetomassat, moottorin äänet. Opel Crossland X on uutuus, jossa yhdistyy tila-auton ja katumaasturin ominaisuuksia tavalla, joka saattaa poikia menestystä. Espanjassa valmistettavassa Crossland X:ssä on enemmän tilaa kuin myyntimenestyjäksi nousseessa katumaasturi Mokka X:ssä, joten sillä on edellytyksiä pienten perheiden palvelijaksi.Maavara on hivenen suurempi kuin perinteisissä tila-autoissa, mutta nelivetoa ei ole tarjolla. Erityisen muunneltavaksi auto muuttuu, jos hankkii vajaalla 400 eurolla kolmessa osassa taittuvan takaistuimen, jota saa liikutettua pituussuunnassa 15 senttiä.Sen avulla korkean, 410 litran kontin saa venytettyä 520-litraiseksi eli alemman keskiluokan farmarin lukemiin. Tällöin takana matkustavien polvitila tosin hupenee olemattomiin.Pääntila riittää takanakin yli kaksimetrisille hujopeille, mutta takaistuimen leveys rajaa tilat kahdelle aikuiselle ja yhdelle lapselle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteistyön hedelmäYhdysvaltalaisen General Motorsin leiriin kuuluvat saksalainen Opel ja sen brittisisar Vauxhall ovat vasta yhdistymässä ranskalaisen PSA-konsernin kanssa, mutta ensimmäinen yhteistyön hedelmä on jo valmis.Crossland X:ssä voi aistia Opelin ja ranskalaismerkkien geenejä. Useimmat painikkeet ja erinomaiset – joskin lisävarusteiset – AGR-etuistuimet ovat Opeleista tuttuja, mutta matkustamon muodot tuovat mieleen esimerkiksi Peugeotin.Etupilarit ja tuulilasin alareuna on sijoitettu etäälle kuljettajasta, mikä aiheuttaa hieman katvealueita, mutta 4,21 metriä pitkän auton ulkomitat on muuten helppo sisäistää.Crossland X on seitsemän senttiä lyhyempi kuin Mokka X ja 16 senttiä lyhyempi kuin viistoperäinen Opel Astra. Lähes 1,61 metrin korkeuden ja ryhdikkäiden istuimien ansiosta kompakteihin ulkomittoihin on saatu kuitenkin hyvät tilat.Ohjauspyörän säädöt ovat suorastaan ylenpalttisen runsaat. Keskikyynärnoja on yksinkertaista taitettavaa mallia, ja sen sovittaminen seisontajarrun käyttöön on hankalaa.Kannellisia säilytystiloja saisi olla enemmän. Etumatkustajan jalkatilassa taas häiritsee hieman nouseva lattia. Istuinta on sen takia veivattava rahtunen taaksepäin, jotta jalat saa asettumaan mukavasti.Tutut voimalinjatVoimalinjat ovat tuttuja pienistä Peugeot- ja Citroën-malleista. Bensiinimoottorit ovat kolmisylinterisiä ja 1,2-litraisia.Huokeimmassa, 81-hevosvoimaisessa koneessa ei ole ahdinta. Turbolliset vaihtoehdot antavat 110 ja 130 hevosvoimaa tehoa, ja niistä kesympään saa myös kuusiportaisen automaattivaihteiston.Automaattiaski osoittautui ajossa toiminnaltaan jouhevaksi. Käsin vaihtaminen toimii hyvin sekin, joskin vivun liikkeet ovat hivenen turhan pitkiä.Ranskalaisten pienet bensiinikoneet ovat varsin äänekkäitä, murinaltaan melkeinpä dieselmäisiä. Tuulen suhinat eivät koeajossa häirinneet, mutta rengasääniä kantautui maantieajossa sisälle. Ajamissamme autoissa oli tosin suurimmat mahdolliset 17-tuumaiset kiekot alla, mikä pitää ottaa huomioon.Turbon ansiosta pienestäkin bensamoottorin iskutilavuudesta saadaan mukavasti vääntöä, mutta 1,6-litrainen 120-hevosvoimainen dieselmoottori on väännössä ylivertainen. Dieseleiden suosio ei tässä kokoluokassa nousse järin suureksi. Edes vetokyky ei sitä puolla, koska sen enempää 99- kuin 120-hevosvoimaisella dieselversiolla ei saa vetää kuin alle 900 kilon kuormia.Kevyehkö ohjaustuntumaOhjaus on kohtuullisen tunnokas, mutta mutkaisella maantiellä se vaikutti liiankin nopealta ja kevyeltä. Kaupunkioloissa, joihin auto on ensisijaisesti suunniteltu, kevyt ohjaus on tietenkin valttia.Jo Enjoy-tason perusvarustelu on kohtuullisen runsas. Vakiona tulevat muun muassa nahkaverhoiltu lämmitettävä ohjauspyörä, vakionopeudensäädin, seitsentuumainen värikosketusnäyttö viihdejärjestelmän hallintaan ja törmäysvaroitin.Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: Teppo Komulainen ja valmistajaLisätietoja: www.opel.fi/crossland-x Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation Hinta alkaen 22 290 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 718 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 121 g/km Mitat pituus 4212 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2604 mm Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster