30.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu Seat Ibiza herää hitaasti, mutta lopputulos on nautinnollinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ibiza pitää yllä pienten kuumien luukkuperien perinnettä. Hyvää: tilat, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa: napakka jousitus, rengasmelu, tietoviihteen oikuttelu kylmässä. Seat Ibiza on uusiutunut kevyesti täksi vuodeksi. Ulkoiset muutokset ovat vähäisiä viilauksia valoihin ja puskureihin, suurin uudistus on mallinimen kirjailu kaunokirjoituksella takaluukkuun.Kojelaudan näkymä sen sijaan on mullistettu perusteellisemmin. Kosketusnäyttö ja ilmastoinnin suuttimet ovat vaihtaneet paikkaa. Ruutu osuu ylempänä paremmin näkökenttään, mutta käyttö vaatii vakaampaa kättä. Toiminnot ja valikot on päivitetty vastaamaan muita konsernin uutuuksia.Kylminä aamuina järjestelmän herääminen oli hidasta. Onneksi lämmönsäädölle on oma tuttu paneelinsa ja ratin nappuloilla pääsee alkuun. Esittelyautossa oli lisänä vielä digimittaristo muunneltavine näkymineen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtteina tilat ja ajettavuusIbizan parasta antia on pikkuautoluokan parhaimmistoon kuuluvat tilat. Taakse mahtuu aikuisiakin, tosin ei kolmea pitkälle matkalle, sillä istuin on muotoiltu kahdelle. Kaiken kukkuraksi istuin ei ole liian matalalla, ja istuma-asento on luonteva. Ajetun FR-version sporttisemmat etuistuimet tukevat sopivasti sivulta, vain ristiseläntuki on unohtunut. Tavaratila on kookas pohjan ollessa ala-asennossaan ja yläasennossa pohjasta tulee tasainen selkänoja kumottuna.Toinen Ibizan hyveistä on kelpo ajettavuus, jousitus säilyttää otteen tien pintaan. Tarkalla ja tunnokkaalla ohjauksella Ibiza taittuu mutkiin innokkaasti ilman draamaa. Nyt ajettu tehokkain versio FR-varusteilla korostaa tätä. Sileällä asfaltilla päähän ehtii tupsahtaa ajatuksia kesäisistä ratapäivistä, mutta käytännössä Suomen jääpatikkoiset ja routavaurioiset tiet karistavat moiset mielestä.Välittömän ja rehellisen tuntuman vastapainona mukavuus kärsii. FR:n matalampi ja tiukempi urheilualusta matalaprofiilirenkaineen löytää joka ikisen epätasaisuuden, ja muuttaa ne tärskäyksiksi, tärinäksi ja rengasmeluksi.Neljä moottorivaihtoehtoaJos tyytyy mukavampaan Style-varusteluun, säästää samalla muutaman tonnin rahaa. Tosin silloin on heitettävä hyvästit myös isoimmalle 1,5-litraiselle 110 kW:n (150 hv) moottorille. Muut koneet ovat litraisia kolmisylinterisiä, kaksi bensiinillä käyvää tehoiltaan 70 (95 hv) ja 81 kW (110 hv) ja yksi kaasukäyttöinen, 66 kW (90 hv).Ne ovat kokoisekseen mukavan vääntäviä puurtajia ja isoveljeään taloudellisempia. Vaikka 1,5-litrainen osaa pienellä kuormituksella lepuuttaa kaksi sylinteriä, koeajon kulutus nousi seitsemään litraan satasella.Sekä ekonomille että ekologille Ibiza-malliston jalokivi on kaasukäyttöinen 1.0 TGI. Biokaasun hinta ei ole noussut muiden polttoaineiden hintojen tahtiin, ja niinpä polttoainekulut laskevat noin 40 prosenttiin bensiinimalliin verrattuna. Kaiken lisäksi biokaasu on jätteistä tehtynä kotimainen polttoaine. Mädäntyessään jätteistä tulisi metaania, joka on huomattavasti hiilidioksidia pahempi ilmastovaikutukseltaan. Siksi biokaasulla ajo on laskennallisesti päästötöntä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Seat Ibiza 1.5TSI EVO FR DSG Hinta alkaen 19 382 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 316 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 250 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4059 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2564 mm Tavaratila: 355 l Omamassa: 1238 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 590 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?