15.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Fiat Ducato etenee väännöllä kohti automaatiota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat Ducato -kasvojenkohotus toi mukanaan ajoavustimia, näyttöjä ja uudet dieselmoottorit. Hyvää: käytännön suorituskyky, ajoavustimet, varustelumahdollisuudet. Huonoa: ohjaamon tilat. Fiat Ducato on varmasti monelle tuttu laite esimerkiksi kummin raksafirman tai vanhempien asuntoauton kautta. Kohtuuhintaisen kestomenestyjän kolmas sukupolvi esiteltiin vuonna 2006, ja autoa hiottiin hieman paremmaksi vuonna 2014. Nyt on toisen kasvojenkohotuksen aika.Uuteen naamavärkkiin kuuluu italialaismerkin nykytyylin mukainen valtava Fiat-logo keulassa. Myös maskia on muotoiltu uusiksi, ja uudet led-ajovalot ovat jälleen sirommat kuin edeltäjässä.Tärkeimmät uudistukset keskittyvät aktiivisiin ajoavustimiin. Fiat mainostaa Ducaton olevan ensimmäinen pakettiauto, johon on saatavilla tason 2 autonomia – eli kaista-avustin ja mukautuva vakionopeudensäädin. Kaista-avustin tuntuu pitävän auton tarkasti kaistalla, mutta reagoi etenkin kapealla tiellä reunaviivoihin aivan liian aikaisin. Käytännössä avustimen pitääkin mielellään valtaosan ajasta poiskytkettynä. Lisävarusteena saa myös aktiivisen parkkiavustimen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi erikoisuuksiaOhjaamoonkin on tehty lukuisia uudistuksia. Ducaton voi nyt varustaa digimittaristolla ja 10-tuumaisella tietoviihdejärjestelmän näytöllä. Hulppeimmassa versiossa mukaan kuuluvat bluetoothin ja radion lisäksi Android Auto ja Apple CarPlay -älypuhelinpeilaukset langattomana sekä puheohjaus. Koeajoyksilössämme oli välimallin 7-tuumainen näyttö, joka tukee kännykkäpeilausta ja puheohjausta. Hinnaston alkupäästä löytyy myös viihdejärjestelmä, mikä tarkoittaa 5-tuumaista kosketusnäyttöä ilman älypuhelinpeilauksia. Bluetooth ja usb-paikka löytyvät silti siitäkin.Nykyaika on huomioitu myös lattian rajaan sijoitetulla langattomalla lataustelakalla. Edes suurikokoinen puhelin ei kuitenkaan sopinut siihen kovin tiiviisti, eli pienetkin ohjaamon heilahdukset katkaisivat latauksen. Paremmin varustelluissa malleissa lataustelakka on muotoiltu eri tavalla ja siirretty tietoviihdejärjestelmän alapuolelle. Optiolistalta löytyy myös digitaalinen taustapeili.Myös ohjauspyörä on saanut henkilöautomaisemman ilmeen. Perinteiset rattipainikkeet on luontevasti sijoiteltu ja niitä on helppo käyttää.Vakioistuimet eivät ole hääppöiset, ja pidemmille kuljettajille jalkatilat ovat hieman ahtaat. Myöskään kytkinjalalle ei oikein löydy järkevää lepuutuspaikkaa.Uudet moottoritDucaton dieselmoottorit olivat aiemmin 2,3-litraisia, mutta uudet ja nykyisten päästönormien mukaiset voimanlähteet on viilattu noin 0,1 litraa pienempään iskutilavuuteen. Tarjolla on 120-, 140-, 160- ja 180-hevosvoimaiset versiot – koeajoyksilössä oli näistä toiseksi tehottomin, josta odotetaan myös suosituinta. Se ei jättänyt toivomisen varaa edes täyden muuttokuorman kanssa. Moottori vääntää erinomaisesti aivan alhaalta, eikä ole oikeiden välitysten ansiosta nirso pesässä olevasta pykälästä.Kuorman kanssa Ducato on myös yhä erinomainen ajaa. Tyhjänä sen sijaan ilmenee selvää pompotusta – mutta kuorman kanssa ajettavaksihan pakettiauto on tarkoitettukin.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Fiat Ducato 2.2 Multijet 3 140 MT 11.5m3 L2H2 First Edition Hinta alkaen 42 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 990 € Moottori Dieselmoottori 2 184 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 3500 r/min Vääntö 380 Nm (1400–2250 r/min) Vääntö 380 Nm (1400–2250 r/min) Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,4 (yhd.) CO2-päästöt 218 g/km Mitat pituus 5413 mm, leveys 2050 mm, korkeus 2524 mm, akseliväli 3450 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa